به گزارش ایسنا، این شرکت تولیدکننده گوشیهای هوشمند که به تولیدکننده خودروهای برقی تبدیل شده است، پس از کسب محبوبیت در کسب و کار خودروهای برقی چینی خود که یک سال از تاسیس آن میگذرد، اعلام کرد قصد دارد با «تسلا» و بیوایدی در سطح جهانی رقابت کند.
«لو ویبینگ»، رئیس بخش تجارت بینالملل شیائومی، پس از گزارش افزایش ۳۱ درصدی درآمد سه ماهه که تحت تاثیر عرضه موفقیتآمیز دومین خودروی برقی شیائومی بود، جزئیات بیشتری از برنامههای توسعهای این شرکت ارائه داد. برنامه مذکور، به جبران کاهش تقاضا برای گوشیهای هوشمند کمک میکند.
شیائومی، پیش از این به اهدافش برای جهانی شدن اشاره کرده بود، اما هرگز بازار هدف مشخصی را مشخص نکرده بود. اگر چه اروپا مقصد مشترکی برای سازندگان خودروهای برقی چینی است که به دنبال ورود به عرصهای پرسودتر هستند، اما با توجه به اینکه، آنها اغلب میتوانند خودروهایشان را با حاشیه سود بالاتری در بازار این منطقه بفروشند، با تعرفههای متقابل، مواجه میشوند.
اگر شیائومی خودروهای برقی را به اروپا صادر کند، احتمالا مشمول تعرفههایی تا سقف ۴۸ درصد خواهد شد که شامل ۱۰ درصد تعرفه پایه واردات و حدود ۳۵ تا ۳۸ درصد تعرفههای اضافی، خواهد شد. این اقدامات توسط اتحادیه اروپا در پاسخ به آنچه یارانههای ناعادلانه دولتی به تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی میداند، اعمال شده است. این بلوک معتقد است که این یارانهها رقابت در بازار را مختل کرده و تولیدکنندگان داخلی را تهدید خواهد کرد.
تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی در صورت تمایل به فروش خودروهایشان در آمریکا، با تعرفههای ۱۰۰ درصدی مواجه خواهند شد. این امر عملا آنها را کاملا از این بازار خارج میکند. شیائومی قصد دارد با وجود بحران تولید که توانایی این شرکت را برای افزایش تولید آزمایش میکند، طی ۱۵ تا ۲۰ سال به یکی از پنج خودروساز برتر جهان تبدیل شود.
«لی جون»، مدیرعامل این شرکت در تماس تلفنی به تحلیلگران گفت: مدل کسب و کاری که ما در چین توسعه دادهایم، میتواند در بازارهای خارج از کشور نیز وقتی وارد اروپا شویم، اعمال شود.
درآمد شیائومی در سه ماهه ژوئن، به ۱۱۶ میلیارد یوان افزایش یافت که اندکی از میانگین تخمینهای تحلیلگران فراتر رفت. این غول فناوری، ۸۱ هزار و ۳۰۲ دستگاه خودرو تحویل داد و مجموع فروشش را در نیمه اول سال میلادی جاری به بیش از ۱۵۷ هزار دستگاه رساند که از میزان فروش سال ۲۰۲۴ فراتر رفت، اما گوشیهای هوشمند که تجارت اصلی و بزرگ آن است، ۲.۱ درصد کاهش یافت و حدود پنج درصد کمتر از میانگین پیشبینیها شد.
زیانهای بخش خودروهای برقی در سال میلادی جاری به حدود ۳۰۰ میلیون یوان کاهش یافت. مدیرعامل شیائومی، در جلسه سرمایهگذاران در ژوئن گفت: پیشبینی میشود که این سرمایهگذاری خودروسازی در نیمه دوم سال میلادی جاری، سودآور شود.
ارزش بازار شیائومی طی سال میلادی گذشته، حدود ۱۲۰ میلیارد دلار رشد کرد که این امر با ورودش به خودروهای برقی که در مقایسه با رقبای بسیار بزرگتر و باتجربهتر شتاب بیشتری گرفته، تقویت شده است.
دولت چین در ژوئن، مداخله کرد تا جلوی جنگ قیمتی طولانیمدتی را که حاشیه سود را در سراسر زنجیره تامین خودرو کاهش داده بود، بگیرد. شیائومی به کمک تقاضای بسیار بالای خودروهایش، کاهش قیمت نداشت. درآمد خالص شیائومی، حدود دو برابر شد و به ۱۱.۹ میلیارد یوان رسید.
بر اساس گزارش بلومبرگ، هوش مصنوعی و طراحی تراشه، از دیگر حوزههایی هستند که شیائومی، منابع خود در آنها را افزایش میدهد.
انتهای پیام
نظرات