• سه‌شنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1404060401812
  • خبرنگار : 50160

 معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش:

 مدرسه در عصر هوش مصنوعی باید به مرکز تربیت و خلاقیت تبدیل شود

 مدرسه در عصر هوش مصنوعی باید به مرکز تربیت و خلاقیت تبدیل شود

ایسنا/زنجان  معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت تحول در نظام یاددهی و یادگیری در عصر هوش مصنوعی گفت: دیگر مدرسه نمی‌تواند محلی برای انتقال صرف اطلاعات باشد، چرا که این کار را فناوری‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر انجام می‌دهند. نقش اصلی مدرسه و معلم تربیت، خلاقیت‌پروری و تسهیلگری در یادگیری است.

رضوان حکیم‌زاده سه‌شنبه 4 شهریور در آیین افتتاح طرح ملی «توانا» در زنجان، اظهار کرد: رئیس‌جمهور برای اولین بار در تاریخ معاصر توسعه کشور را از مسیر مدرسه دنبال می‌کند و این انتخاب نشان از نگاه عمیق و آینده‌نگر به جایگاه آموزش و پرورش دارد. او هیچ وعده زودبازده اقتصادی نداد، بلکه تأکید کرد که باید مدرسه را بازطراحی و متناسب با نیازهای نسل جدید متحول کنیم.

وی با اشاره به نسل دیجیتال امروز، افزود: دانش‌آموزان ما دیگر شنوندگان مطیع گذشته نیستند؛ آنان با منابع گسترده اطلاعاتی روبه‌رو هستند و اگر نقش معلم تغییر نکند، مدرسه به یک تشریفات آکادمیک تبدیل می‌شود و مرجعیت تربیتی خود را از دست می‌دهد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش یکی از اهداف اصلی طرح توانا را تقویت اجتماعات یادگیری معلمان دانست و گفت: بیش از ۳۰۰ هزار معلم و مدیر در سامانه اجتماعات یادگیری عضو هستند و تجربه کرونا نشان داد که وقتی به معلمان فرصت داده شود، خلاق‌تر و کارآمدتر از مدیران ستادی عمل می‌کنند.

او ادامه داد: طرح توانا دو مسیر مکمل دارد آموزش‌های حضوری و آموزش در بستر فضای مجازی. هیچ فناوری نمی‌تواند جایگزین نقش حضوری معلمان و مدرسان میانی شود، زیرا آنان حلقه ارتباطی اصلی میان سیاست‌های تحولی و بدنه آموزش و پرورش هستند.

حکیم‌زاده در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت مشارکت همه دستگاه‌ها در تحقق این تحول تأکید کرد و حضور مسئولان استانی، دانشگاه فرهنگیان و فرهنگیان داوطلب را نمونه‌ای ارزشمند از همکاری و هم‌افزایی دانست.

وی گفت: با همدلی و مشارکت، می‌توانیم مدرسه‌ای بسازیم که نه‌تنها محیطی برای انتقال دانش، بلکه بستری برای پرورش شهروندان خلاق، مسئله‌محور و آماده برای تحقق تمدن ایرانی–اسلامی باشد.

در ادامه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش ابتدایی در شکل‌گیری شخصیت نسل آینده، گفت: دوره ابتدایی فقط یک مقطع تحصیلی نیست، بلکه عرصه‌ای برای تأمین امنیت فرهنگی، اجتماعی و حتی ملی کشور است.

علی صادقی اظهار کرد: آینده آموزش و پرورش ایران در گرو توانمندسازی معلمان و مدیران است. این قشر نخستین خطوط هویت، باورها و شخصیت نسل آینده را رقم می‌زنند و از همین‌رو اجرای طرح توانا نقطه عطفی در مسیر تحول نظام آموزشی کشور و استان زنجان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه انسجام ملی از کلاس‌های ابتدایی آغاز می‌شود، افزود: اگر کودکان ما در مدارس بیاموزند که تفاوت‌ها زمینه‌ای برای همکاری و هم‌افزایی است، در آینده جامعه‌ای یکپارچه، مقاوم و توانمند خواهیم داشت.

صادقی تهدیدهای فرهنگی و جنگ نرم دشمنان را یادآور شد و گفت: اگر در سال‌های ابتدایی، دانش‌آموزان با ارزش‌های ایرانی – اسلامی، روحیه ایثار، مقاومت و همبستگی ملی پرورش یابند، هیچ تهاجم رسانه‌ای و تبلیغاتی نمی‌تواند پیوند آنان را با ملت و میهن سست کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان ادامه داد: رخدادهای اخیر در منطقه نشان داد که قدرت واقعی ملت‌ها تنها در تجهیزات نظامی نیست، بلکه در ایمان، انسجام اجتماعی و تربیت نسل مقاوم نهفته است. این نسل اگر در دوره ابتدایی درست تربیت شود، می‌تواند در بزنگاه‌ها پشتوانه امنیت ملی کشور باشد.

وی با تأکید بر حمایت همه‌جانبه استانداری از اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: طرح توانا نه فقط یک برنامه آموزشی، بلکه طرحی اجتماعی در راستای تحکیم بنیادهای انسجام ملی است و استانداری زنجان همه ظرفیت‌های خود را برای پشتیبانی از آن به کار خواهد گرفت.

صادقی از تلاش معلمان و فرهنگیان قدردانی کرد و افزود: با همدلی و تلاش مشترک می‌توانیم آینده‌ای بسازیم که در آن فرزندان ایران در علم پیشتاز، در ایمان و مقاومت سربلند، و الگویی برای دیگر ملت‌ها باشند.

در ادامه مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اهمیت اجرای طرح کشوری «توانا» در این استان، گفت: توسعه حرفه‌ای معلمان زیربنای تحول آموزشی است و اگر بخواهیم از تراکم محتوا عبور کرده و یادگیری معنادار را در مدارس نهادینه کنیم، راهی جز سرمایه‌گذاری بر روی حرفه‌ای شدن معلمان وجود ندارد.

ذبیح‌الله تاراسی اظهار کرد: این طرح را نباید صرفاً یک برنامه اداری دانست بلکه افقی تازه برای بازآفرینی نقش معلم در مدرسه است.

وی با تأکید بر اینکه اجتماعات یادگیری معلمان می‌تواند فضای تازه‌ای برای گفت‌وگو، تبادل تجربه و رشد مشترک ایجاد کند، افزود: طرح توانا می‌تواند پدیده انزوای معلمی را کاهش داده و زمینه مشارکت فعال فرهنگیان به‌ویژه در مناطق روستایی را فراهم کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان تصریح کرد: در این طرح، معلمان تنها دریافت‌کننده دانش نخواهند بود بلکه خالقان دانش و تجربه‌های تربیتی نیز محسوب می‌شوند.

تاراسی یادآور شد: با اجرای این طرح، معلم صرفاً مجری کتاب درسی نخواهد بود، بلکه به تسهیلگر یادگیری، راهنمای رشد دانش‌آموزان و پیونددهنده مدرسه با جامعه تبدیل می‌شود.

وی بر نقش محوری معلم در آینده آموزش ابتدایی تأکید کرد و گفت: ما باور داریم معلمان توانمند هستند، اما بذر توانمندی باید با توسعه حرفه‌ای کاشته و پرورش داده شود. طرح توانا می‌تواند با همراهی مدیران و فرهنگیان به الگویی ملی برای بازآفرینی نقش معلم بدل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha