• چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1404060502936
  • خبرنگار : 71616

یک کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد

تزریق منابع مالی به صنعت خودرو تضمینی برای بهبود واقعی نیست/ بدهی‌ها و زیان انباشته ادامه‌دار است

تزریق منابع مالی به صنعت خودرو تضمینی برای بهبود واقعی نیست/ بدهی‌ها و زیان انباشته ادامه‌دار است

یک کارشناس بازار و صنعت خودرو، ضمن نقد ادعای رونق در صنعت خودرو، نسبت به تکرار چرخه بدهی، زیان انباشته و نمایش‌های تبلیغاتی خودروسازان و قطعه‌سازان هشدار داد و تاکید کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که تزریق منابع مالی بتواند به بهبود واقعی صنعت منجر شود.

به گزارش ایسنا، مانی حدادی- کارشناس بازار و صنعت خودرو- شب گذشته (سه‌شنبه شب) در برنامه میز اقتصاد ضمن اشاره به سخنان آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور، درباره بهبود وضعیت صنعت خودرو، تصریح کرد: رونقی که از آن یاد می‌شود، با تخصیص منابع و تسویه بدهی خودروسازان، لزوماً به حل مشکلات منجر نمی‌شود و چه بسا بدهی‌ها تنها به بانک‌ها و بخش‌های دیگر منتقل شود.

وی با بیان اینکه اعداد و ارقامی که در بدنه خودروسازی اعلام می‌شود مبنای مستند و روشنی ندارد، افزود: معمولاً آمارهایی مانند ۶۰۰ هزار میلیارد تومان زیان یا تیراژ تولید، بدون پشتوانه شفاف ارائه می‌شود. در حالی که طی سه سال گذشته تیراژ خودرو کاهشی بوده اما زیان انباشته روندی افزایشی داشته است.

حدادی ضمن انتقاد از اختلافات درونی میان خودروسازان و قطعه‌سازان گفت: این دعواها عملاً ارتباطی با مردم ندارد و نزدیک به یک دهه است با هوشمندی خاصی ادامه پیدا می‌کند. در این روند، خودروساز توپ مشکلات را به زمین قطعه‌ساز می‌اندازد و قطعه‌ساز هم با طرح آمارهای سنگین زیان، مطالبه‌گری می‌کند.

این کارشناس بازار خودرو یادآور شد: در اوایل دهه ۹۰، زمانی که واردات و قیمت‌گذاری خودرو آزاد بود نیز، برخلاف ادعاها، رونقی در این صنعت شکل نگرفت. اکنون هم هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر ده‌ها هزار میلیارد تومان منابع به قطعه‌ساز تزریق شود، دوباره خودروساز و قطعه‌ساز به سمت فعالیت‌های غیرمولد و حاشیه‌ای خود نروند.

این کارشناس صنعت خودرو کشور ضمن اشاره به ساختار فعالیت خودروسازان افزود: دو خودروساز بزرگ کشور علاوه بر تولید خودرو، در سایر فعالیت‌های اقتصادی حضور دارند و در کنار آن چند هزار دستگاه خودرو هم تولید می‌کنند. قطعه‌سازان نیز از این وضعیت مطلع و ذی‌نفع‌اند. بنابراین آمارهای مربوط به بدهی و زیان‌های سنگین بیشتر شبیه به یک نمایش تکراری است که هر از گاهی مطرح می‌شود.

حدادی تاکید کرد: هیچ بنگاه اقتصادی و تولیدکننده‌ای نمی‌تواند با چنین زیان سنگینی حتی یک روز به حیات خود ادامه دهد. پس تردیدی نیست که تعاملات خاصی بین خودروسازان و قطعه‌سازان بزرگ و حتی برخی قطعه‌سازان کوچک وجود دارد؛ آن هم در شرایطی که صنعت خودرو در دنیا با سرعتی لحظه‌ای پیشرفت می‌کند، اما در ایران همچنان با ادبیات کلیشه‌ای قدیمی مواجه هستیم.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان هشدار داد: نه ارقام مربوط به ضرر و زیان و نه وعده‌های رونق، هیچ‌کدام به واقعیت نزدیک نیستند. تداوم این روند می‌تواند به مطالبه‌گری‌های غیرواقعی و بحران‌های جدید در صنعت خودرو منجر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha