سید عیسی سهرابی در نشست علمی ـ تخصصی بررسی چالشهای پیش روی تحول در زیستبوم جدید منابع انسانی آموزش و پرورش که در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش و با حضور جمعی از مدیران کل استانها برگزار شد، با گرامیداشت هفته دولت و یاد شهدای فرهنگی، تصویری کلی از وضعیت آموزش و پرورش لرستان ارائه داد.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع، ۲۸ هزار نیروی شاغل در ۴۶۴۶ مدرسه این استان فعالیت میکنند که ۸۴ درصد آنها دولتی و ۱۶ درصد غیردولتی هستند.
سهرابی تأکید کرد: بیش از ۶۳ درصد مدارس استان در مناطق روستایی قرار دارند، موضوعی که مدیریت منابع انسانی را با پیچیدگیهای خاص همراه کرده است، بهویژه اینکه در حال حاضر حدود ۱۹۰۰ کلاس چندپایه در استان فعال است که بیانگر ضرورت توجه ویژه به مناطق کمبرخوردار است.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان از کسری ۳۴ هزار و ۷۰۰ ساعت خدمت آموزشی در آغاز سال تحصیلی خبر داد و اظهار کرد: اگرچه تاکنون ۲۸ هزار ساعت این کمبود مدیریت و پوشش داده شده است، اما ۶۲۰۰ ساعت باقیمانده با استفاده از عوامل اجرایی جبران خواهد شد.
وی با اشاره به توزیع نامتوازن نیروها در استان، افزود: در حالی که در بروجرد با ۹۲ ساعت کمبود مواجهایم، در شهرستان دیگری در همان مقطع ۱۱۹ نفر نیروی مازاد داریم. همچنین در برخی رشتهها همچون ادبیات فارسی، کمبود محسوس است.
سهرابی ادامه داد: میانگین سنی فرهنگیان استان حدود ۴۰ سال بوده. متأسفانه استخدامهای اخیر بدون توجه کافی به نیازهای واقعی استان انجام شده و همین مسئله موجب ناهماهنگی در توزیع و کارآمدی نیروها شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان همچنین ضعف زیرساختهای فناوری را یکی از موانع جدی دانست و گفت: طبق گزارش مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، ۳۰ درصد مدارس کشور از حداقل زیرساختهای آیتی محروم بودند و طبق گزارش مجلس در سال ۱۴۰۱، حدود ۴۵ درصد مدارس حتی به اینترنت ۲ مگابیتی دسترسی ندارند. این وضعیت در لرستان نیز مشهود بوده و روند توانمندسازی معلمان و توسعه مهارتهای نوین آموزشی را کند کرده است.
او به تعدد سامانههای اداری و آموزشی اشاره کرد و افزود: سامانههای متعدد و بعضاً ناکارآمد نهتنها باعث خستگی فرهنگیان شده، بلکه مقاومت در برابر تغییر را نیز افزایش داده است، درحالیکه دادههای این سامانهها کمتر در تصمیمگیریهای کلان مورد استفاده قرار میگیرد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش در پنجم شهریور، سهرابی تصریح کرد: برای برونرفت از مشکلات موجود، آموزش و پرورش نیازمند یک نقشه راه جامع و بلندمدت در حوزه منابع انسانی است. توانمندسازی مستمر معلمان، تمرکززدایی و اعطای اختیارات بیشتر به مدارس، اصلاح نظام ارزیابی عملکرد و ایجاد زیرساختهای فناوری نوین آموزشی، از مهمترین الزامات تحقق زیستبوم جدید منابع انسانی در آموزش و پرورش بهشمار میروند.
انتهای پیام
نظرات