به گزارش ایسنا، هیات وزیران در جلسه ۱۹ مرداد به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و در راستای تسهیل تامین ناوگان حمل و نقل عمومی بهویژه جهت پشتیبانی مراسم اربعین حسینی، محدودیت سقف اعتباری جهت ثبت سفارش واردات ۲۰۰۰ دستگاه ناوگان مسافری کشور را برطرف کرد.
در این زمینه مهدی قلیزاد - معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای - در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ هیات دولت مصوبهای تحت عنوان مصوبه اربعینی داد که در آن مجوز داده شده بود تا ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس با کارکرد صفر تا پنج سال به جهت جابهجایی زائران اربعین به سرعت وارد کشور و در اربعین همان سال استفاده شود.
وی افزود: اما به دلیل بروکراسی اداری در سال ۱۴۰۲ این مهم محقق نشد و در ۱۴۰۳ مصوبه مجددا ابلاغ شد. در آن سال قسمتی از مشکلات حل شد و برخی از شرکتها توانستند ثبت سفارش واردات اتوبوس انجام دهند، ولی محدودیتهای زیادی که در ثبت سفارش و تامین ارز وجود داشت اجازه داده نشد بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از این محل ثبت سفارش انجام شود.
معاون دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری و حملونقل جادهای تصریح کرد: در سال ۱۴۰۴ نیز با موافقت دولت مصوبه ۱۴۰۳ تمدید شد و موضوعاتی که مانع ثبت سفارش شده بود از جمله محدودیت سقف سفارش برای هر شرکت برداشته شد و این اقدام سرعت بیشتری گرفت؛ به طوری که در چند روز اخیر حدود ۶۰۰ دستگاه ثبت سفارش نهایی گرفته و برای خرید و ورود رفته است.
وی با اشاره به اینکه بروکراسی و محدودیتها برای واردات کمتر شده است، اظهار کرد: امیدواریم با فضای ایجاد شده ثبت سفارش ۲۰۰۰ دستگاه را انجام دهیم و تا پایان سال حدود ۱۰۰۰ دستگاه را بتوانیم ترخیص کنیم و به مجموع شبکه اضافه کنیم. مابقی نیز سال آینده اضافه خواهد شد.
قلیزاد در ادامه با بیان اینکه ۲۰۰۰ دستگاه نیازمند سفارشگذاری و خرید است، گفت: تولید اتوبوس مانند بقیه ماشینها نیست که سریعا تولید و خریداری شود. اتوبوس باید براساس شرایطی که مصرف کننده نیاز دارد، تولید شود و به صورت سفارشی شده و متفاوت خواهد بود. بنابراین وقتی قرار است اتوبوس نو وارد شود بعد از سفارشگذاری، شش ماه تا یکسال روند تولید طول خواهد کشید. بنابراین امسال همه آنها وارد شبکه نمیشود.
او در ادامه بیان کرد: هر بازرگانی اعم از حقیقی یا حقوقی وقتی میخواهد ثبت سفارشی انجام دهد با توجه به سابقهای که دارد عدد ریالی آن تعیین می شود. اگر بازرگان تا سقف مشخص شده واردات و ترخیص را انجام دهد اعتبارش افزایش می یابد و می تواند مجددا با سقف بیشتری واردات انجام دهد. واردات اتوبوس به دلیل اینکه از لحاظ صرفه اقتصادی برای سرمایهگذاران مقرون به صرفه نیست کسانی وارد آن می شوند که حتما زمینه حمل و نقلی و در این کار سابقه داشته باشند که عموما شرکتهای حمل و نقلی هستند و چون کار بازرگانی انجام ندادند، سابقه واردات ندارند، اخیرا کارت بازرگانی گرفتند و وقتی میخواهند ثبت سفارش کنند قیمت اتوبوس اگر چینی باشد بین ۱۷۰ تا ۲۵۰ هزار دلار و اگر اروپایی باشد بین ۲۵۰ هزار دلار تا ۴۰۰ هزار دلار بوده و به همین منظور نمیتوانستند ثبت سفارش زیادی انجام دهند.
وی در پایان گفت: براساس تقاضای مشترک وزیر راه و وزیر صنعت برای این مصوبه ۲۰۰۰تایی محدودیت لغو شده تا کسانی که می خواهند ثبت سفارش کنند به این سقف برخورد نکنند و بتوانند آزادانه واردات را انجام دهند.
انتهای پیام
نظرات