مهرداد رضاپور در گفتوگو با ایسنا در خصوص ضرورت ایجاد آمادگی برای کودکان پیش از ورود به کلاس اول، اظهار کرد: دانشآموزان سال اول مدرسه، به دلیل جدایی از خانواده و ورود به محیطی جدید، معمولاً با برخی ترسها و اضطرابهای طبیعی و قابل انتظار مواجه میشوند.
این روانشناس حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه بهترین اقدام والدین این است که شرایطی فراهم کنند تا ترسها و نگرانیهای کودک به حداقل برسد، زیرا او با یک تجربه کاملاً جدید روبهرو میشود،گفت: کودکی که تا پیش از این همواره به پدر و مادر خود تکیه داشته، خواستههایش را با آنها در میان میگذاشته و هیچگاه از آنها دور نبوده، اکنون ناچار است نیمی از روز را در مدرسه و به دور از والدین سپری کند، بنابراین بروز اضطراب و نگرانی در این مرحله، امری طبیعی و قابل درک است.
وی افزود: والدینی که فرزندشان قرار است از مهرماه وارد کلاس اول شود، بهتر است در طول تابستان همان سال، برخی مهارتها و امور مربوط به وظایف شخصی کودک را به او آموزش دهند تا آمادگی بیشتری برای ورود به مدرسه داشته باشد.
رضاپور با اشاره به اینکه والدین لازم است به فرزندان خود مهارتهایی همچون دوستیابی، شیوه صحیح مشارکت در فعالیتهای گروهی، بیان احساسات و سایر مهارتهای ارتباطی و فردی را آموزش دهند، توضیح داد: کودکی که قرار است وارد مدرسه شود، باید این مهارتهای فردی و ارتباطی را فرا گرفته باشد تا بتواند مسائل و مشکلات دوران تحصیل را حل کند.
این روانشناس حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه اگر این آموزشها بهدرستی انجام نشود و کودک مهارتهای لازم را کسب نکند، سطح اضطراب او افزایش پیدا کرده، ترسهایش بیشتر میشود و احساس آشفتگی بر او غلبه میکند، بیان کرد: در نتیجه ممکن است کودک نسبت به محیط مدرسه دلزدگی پیدا کند، همچنین این موضوع به سادگی برطرف نخواهد شد و میتواند زمینهساز مشکلاتی همچون افت تحصیلی شود.
وی یادآور شد: فلسفه پیشدبستانی این است که کودک با مسئولیتها و محدودیتهایی کمتر و در فضایی منعطفتر، بهتدریج با دوری از محیط خانواده آشنا شود و با وظایفی مانند انجام تکالیف و سایر مسئولیتهای فردی آشنایی پیدا کند.
رضاپور بیان کرد: والدین باید در سال پیش از ورود فرزند به مدرسه، قوانینی مشخص در خانه برقرار کنند و به کودک بیاموزند که قرار نیست همه خواستههایش برآورده شود یا هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد، او باید یاد بگیرد که پاسخ والدین به برخی درخواستها «نه» است.
این روانشناس کودک و نوجوان تصریح کرد: کودک باید بداند چه زمانی باید بخوابد و بیدار شود و چگونه برخی وظایف شخصی خود را انجام دهد، اگر این قوانین و چارچوبها در خانه اجرا شود، کودک در محیط مدرسه نیز با رعایت قوانین سازگارتر خواهد بود و با مشکلات کمتری مواجه میشود.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین مهارتهایی که کودکان برای ورود به مدرسه باید داشته باشند، مهارتهای ارتباطی است، اینکه چگونه با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند، اعتماد کنند، دوست شوند، احساساتشان را بیان کنند و بیاموزند چگونه کمک کنند و کمک بگیرند، این مهارتها از مهمترین شاخصهای موفقیت کودکان در آغاز تحصیل به شمار میرود.
رضاپور خاطرنشان کرد: ایجاد خاطرات خوش در کلاس اول برای کودکان زمینهساز علاقهمندی و اشتیاق بیشتر به محیط مدرسه میشود.
انتهای پیام
نظرات