• چهارشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404061207273
  • خبرنگار : 50105

نقش کلیدی دانشگاه‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی

نقش کلیدی دانشگاه‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی

ایسنا/خراسان رضوی دانشگاه‌ها همچنان منابع غنی دانش، تخصص، اختراعات مفید و جهانی محسوب می‌شوند و نقش اساسی در توسعه اقتصادی، فناوری و اجتماعی دارند.

دانشگاه‌های امروزی، اگرچه با چالش‌های همیشگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما از طریق فعالیت‌های پاسخگو، مبتکرانه و مبتنی بر تحقیق، تغییر و نوسان را می‌پذیرند. این امر تا حدودی از طریق تعامل آن با جوامع تجاری، انتقال دانش و مشارکت در بخش‌ها از طریق استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های تولیدی و کسب‌وکارهای مقیاس‌پذیر با دانشجویان، کارکنان و ارتباطات فارغ‌التحصیلان محقق می‌شود.

هدف کلی دانشگاه‌ها، ایجاد تحول برای افراد، جوامع و ملت‌ها است و علاوه بر این، از دیدگاه سازمانی، همکاری‌های خلاقانه و مشارکت‌های دقیق بین دانشگاه‌ها و صنایع که رشته‌ها و حرفه‌های عملی را در بر می‌گیرد به پیشرفت‌ها و نتایج قابل‌توجهی منجر می‌شود. این پیشرفت‌ها و نتایج از تعیین معیارهای لازم برای بهره‌وری و عملکرد، ارزیابی پایداری مالی و تعیین قابلیت‌های پویای متمایز کسب‌وکارها از طریق ظرفیت آنها برای خلق و نوآوری تا تایید رهبری کارآفرینی و فرهنگ‌های لازم، متغیر است که نه فقط فعالیت‌های بازارمحور و مطلوب بازار را پرورش می‌دهند، بلکه میراث‌های ارزشمندی نیز می‌سازند.

در سال‌های اخیر، ارتباط بین دانشگاه‌ها و کسب‌وکارها به دلیل رویدادهای بی‌سابقه‌ای مانند همه‌گیری کووید-۱۹ مختل شده یا به دلیل منابع، بودجه و مسائل زیرساختی محدود تضعیف شده است. با این حال، با توجه به وجود چالش‌های ملی و بین‌المللی، این ارتباطات، هنوز بسیار ضروری هستند. در نتیجه، با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی نامشخص، از دانشگاه‌های مدرن انتظار می‌رود که اکوسیستم‌های فعال، مشتاق و کارآفرین ارائه دهند.

توسعه دانشگاه‌های کارآفرین حامی در حمایت از مقیاس‌پذیری کسب‌وکار

آموزش و تبادل دانش به‌عنوان اقدام احیاکننده، بحث‌هایی را برمی‌انگیزد و تحقیقاتی را در مورد نقش پویا و در حال تکامل دانشگاه‌ها، بر اساس عوامل حمایتی تغییر از طریق مداخلات آموزشی و مبتنی بر تبادل دانش، فرا می‌خواند. این مورد در بحبوحه منابع محدود و تغییرات صنعت، چه در داخل و چه در خارج از بخش دانشگاه، چالش‌های متعددی را ایجاد می‌کند.

 اولین مورد هویت موسسات کارآفرینی مانند دانشگاه‌ها و توانایی آنها در حمایت از مناطق و مشاغل اطراف برای عملیات مقیاس‌پذیر و پایداری متعاقب آن است. یکی از نگرانی‌های مداوم برای دانشگاه‌ها و مشاغل، نقش دانشگاه‌ها در عدم ارائه فارغ‌التحصیلان دارای دانش مرتبط و مهارت‌های کاربردی به صنعت یا عدم تعامل موثر با دنیای کسب‌وکار امروز است.

دومین مورد اینکه در میان دانشگاه‌ها، چالش کلیدی، داشتن ویژگی‌های متمایز مانند کارآفرینی، حل مسئله و نهادهای نوآورانه در بازار است. در یک بخش آموزش عالی بسیار رقابتی، دانشگاه‌ها باید به‌طور منظم به منابع و ذخایر خود دسترسی و مدیریت داشته باشند تا بین اثربخشی و کارایی تعادل برقرار کنند.

سومین مورد این است که دانشگاه‌ها، در تعامل خود با کسب‌وکارهای آرمانی، باید بتوانند به‌عنوان اعضای اکوسیستم‌های کارآفرینی، تاثیر خود را نشان دهند. این تاثیر شامل هدایت کسب‌وکارها، جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری تخصص‌های کاربردی، مفهومی، بین‌المللی و دیجیتال و الهام بخشیدن به خلاقیت و نوآوری مداوم و تازه است.

این مورد ویژه با هدف برجسته کردن تاثیر دانشگاه‌ها بر کسب‌وکارهای مقیاس‌پذیر، نقش‌ها و مسوولیت‌های فعلی آنها، ملاحظات آموزشی و فرهنگی موثر بر زمینه سازمانی و همچنین پویایی‌های مشاهده شده و دیدگاه‌های مورد تقدیر در اکوسیستم‌های کارآفرینی است.

به گزارش ایسنا سایت امرالد گزارش کرد، نکته قابل توجه این است که رویکردها، تحقیقات و دیدگاه‌های بررسی‌شده در این گزارش باید به درک‌ تازه‌ای منجر شوند که شیوه‌های توسعه‌ای را تحریک کرده و در صورت لزوم، توصیه‌های سیاستی را ترسیم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha