سید احمدرضا خضری چهارشنبه ۱۲ شهریور در آیین افتتاح نودونهمین اجلاس رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی که در سالن شهید رئیسی دانشگاه بوعلیسینا برگزار شد، اظهار کرد: این نشست در شرایطی برگزار میشود که جامعه دانشگاهی کشور جنگ ۱۲ روزه تحمیلی را پشت سر گذاشته و در سوگ از دست دادن جمعی از همکاران خود است و نهاد علم با سایه تهدیدها روبهرو است. امید است بتوانیم راهی برای عبور از این شرایط بیابیم.
وی افزود: در سال تحصیلی پیش رو، اداره جامعه هدف بیش از هر زمان دیگری نیازمند هماندیشی و همآوایی است و امیدواریم این اجلاس بستری مناسب برای تحقق این هدف فراهم آورد.
خضری ادامه داد: شمار قابل توجهی از روسای دانشگاهها، مراکز علمی و پارکهای علم و فناوری به تازگی منصوب شدهاند و این اجلاس فرصتی ارزشمند برای تبادل تجربه میان آنان است.
دبیر اجلاس نود و نهم رؤسای دانشگاهها تأکید کرد: ارتقای آموزش و پژوهش کارآمد و هدفمند، تنوعبخشی به منابع درآمدی، بهرهگیری از ظرفیت خیرین و تلاش برای بهبود معیشت استادان و کارکنان از مهمترین اهداف این نشست است.
مشکلات روحی و روانی دانشجویان از چالشهای آموزش عالی
غلامحسین مجذوبی، رئیس دانشگاه بوعلی سینا نیز در این مراسم با تأکید بر نقش مؤثر آموزش عالی در توسعه کشور، گفت: مشکلات روحی و روانی دانشجویان و افزایش آمار خودکشی از دیگر چالشهای آموزش عالی بوده است.
وی اظهار کرد: رشد فضاهای کالبدی، افزایش تعداد دانشجویان، ارتقای جایگاه علمی کشور تا رتبه ۱۵ جهان و توسعه پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان، نشاندهنده حرکت موفق آموزش عالی در مسیر توسعه علمی است.
وی با بیان اینکه سرعت رشد علم و فناوری سرسامآور است، افزود: دانشگاهها باید بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند و آینده را پیشبینی کنند. امروز هوش مصنوعی مانند اینترنت و تلفن همراه تحولی عظیم در زندگی بشر ایجاد کرده و بیتردید ساختار دانشگاهها، مقاطع تحصیلی و رشتههای علمی را دستخوش تغییر خواهد کرد. اگر این تحولات بهدرستی مدیریت نشود، در آینده با معضلات بزرگی مواجه خواهیم شد.
مجذوبی با اشاره به وضعیت آموزش عالی در چهار دهه اخیر، تصریح کرد: چالشهای این حوزه تابعی از متغیرهای امنیت ملی، تحریمها، ناترازی انرژی، بیثباتی اقتصادی و حتی کشمکشهای سیاسی و اجتماعی بوده است. شرایط «نه جنگ و نه صلح» میتواند خسارتهای جبرانناپذیری به آموزش عالی کشور وارد کند.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: برگزاری مجازی و حضوری کلاسها، تعطیلیهای مکرر دانشگاهها و ناپایداری برنامهها موجب سردرگمی اساتید و دانشجویان شده است. از سوی دیگر، حقوق اساتید و کارمندان دانشگاه در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و خوابگاهها و تغذیه دانشجویی که قرار بود به صندوقهای دانشجویی واگذار شود، رها شدهاند. همچنین بودجه دانشگاهها بهویژه در بخش تعمیر و تجهیز آزمایشگاهها با مشکلات جدی روبهرو است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت پررنگتر شدن نقش اساتید در مدیریت دانشگاهها تأکید کرد و یادآور شد: تمامی مدیران از طریق انتخابات و با مشارکت ۹۴ درصدی اساتید برگزیده شدهاند که بیش از ۵۰ درصد آرای همکاران را کسب کردهاند.
کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها جدی گرفته شود
نماینده ولیفقیه در استان و امامجمعه همدان گفت: امروز فضای گفتوگو و مناظره باید در دانشگاهها جدی گرفته شود چرا که اسلام دین برهان و استدلال است و از اظهار نظر هراسی ندارد.
آیتالله حبیبالله شعبانی موثقی اظهار کرد: نباید پرسشها در ذهن دانشجویان سانسور شود اما متأسفانه کرسیهای آزاداندیشی بهطور جدی در دانشگاهها اجرا نشده است.
وی با طرح این پرسش که پژوهشها و حجم زیادی از مقالاتی که در کشور نوشته میشود تا چه اندازه مشکلات جامعه را حل میکند؟، افزود: مقالات و پژوهشها باید به سمت حل مسائل جدی کشور هدایت شوند. در شیوههای حکمرانی نیازمند تحقیق و پژوهش هستیم تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و مسائل اجتماعی واقعی را تشخیص دهیم.
امامجمعه همدان با بیان اینکه «علم عرصه تعصب نیست»، تصریح کرد: در برابر اظهار نظرهای دیگران نباید منفعلانه رفتار کنیم، بهویژه در علوم انسانی؛ چراکه علم باید در فضایی آزاد و منطقی رشد کند. تحول نخست در علوم انسانی شکل میگیرد و سپس سایر علوم را راهبری خواهد کرد. علم بنبستشکن است و کسی که اهل علم باشد، ناامیدی در او راه ندارد.
شعبانی موثقی تأکید کرد: یکی از وظایف مهم وزارت علوم، حفاظت از جایگاه علم است و نباید اجازه داد علم به بازی گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: توجه به تربیت اهمیت ویژهای دارد. دانشگاه تنها نباید متخصص تربیت کند بلکه باید در وهله نخست انسانساز باشد، چراکه تربیت، مقدم بر تخصص است.
انتهای پیام
نظرات