حسین سیمایی صراف پنجشنبه ۱۳ شهریور در اختتامیه نودونهمین اجلاس رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور که در در دانشگاه بوعلیسینا برگزار شد،با اشاره به ظرفیت بالای دانشگاهها در تربیت نیروی انسانی و تولید دانش، اظهار کرد:در دولت چهاردهم تأکید جدی و انتظار بالایی برای نقشآفرینی دانشگاهها در حل مسائل کشور وجود دارد.
وی افزود: همه دولتها همواره دست نیاز به سمت دانشگاهها دراز کردهاند و بر ورود دانشگاهها و پژوهشگاهها به مسائل کشور و ایفای رسالت اجتماعی آنها تأکید داشتهاند. در دولت فعلی نیز این موضوع بهطور ویژه مورد توجه قرار گرفته و خوشبختانه در برخی دانشگاهها پروژههای ملی که رئیسجمهور پیگیری میکند، آغاز شده است.
سیماییصراف تصریح کرد: رویکرد جدید دولت این است که دستگاههای اجرایی در مرحله تدوین و تحقیق پروژهها حضور داشته باشند و دانشگاهها نیز در مرحله اجرا وارد عمل شوند و مسئولیت اجرای سیاستهای تدوینشده را بپذیرند.
وی با اشاره به بحران آب بهعنوان یکی از مهمترین چالشهای کشور، گفت: در دانشگاه تهران طرح پژوهشی برای حکمرانی علمی در حوزه آب طراحی و اجرا شده است که با گزارشهای هفتگی به رئیسجمهور و وزارت علوم پیش میرود و قرار است دستورالعملهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در بازه زمانی سه تا چهار ماهه ارائه و اجرایی شود.
نقشآفرینی دانشگاهها در حل مسائل کشور نقطه عطفی مهم است
سیماییصراف با بیان اینکه نقشآفرینی دانشگاهها در این برهه تاریخی یک نقطه عطف مهم است، اعلام کرد: اگر دانشگاهها نتوانند انتظار جامعه را که دولت نماینده آن است برآورده کنند، مشروعیت دانشگاه زیر سؤال خواهد رفت. مشروعیت ما به کارکرد ماست و ناکامی در ایفای این نقش به انزوای دانشگاهها منجر خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر نتوانیم انتظار جامعه را برآورده کنیم، دو پیامد مهم نخست کاسته شدن از مشروعیت دانشگاهها که مشروعیت آنها وابسته به کارکردشان است و دوم، انزوای دانشگاهها رخ میدهد و کارکرد دانشگاهها تنها محدود به کاربردی بودن نیست و مطالعات بنیادین باید انجام شود، اما در حوزههایی که مطالعات به ثمر میرسند، مردم و جامعه باید نتیجه آن را مشاهده کنند.
سیماییصراف ادامه داد: امیدواریم بتوانیم راهکارهای عملی برای نقشآفرینی اجتماعی ارائه کنیم. آییننامه مسئولیت اجتماعی دانشگاهها نیز بهزودی ابلاغ خواهد شد.
وی با اشاره به پارکهای علم و فناوری، تصریح کرد: این پارکها که زیرمجموعه وزارت علوم هستند، با درخشش خود باعث ایجاد هیجان در حوزه علم و فناوری، اشتغالزایی و حرکت به سمت اقتصاد دانشبنیان شدهاند. هرچند شاخصهای کشور در اقتصاد دانشبنیان پایین است، پارکها و دانشگاهها توانستهاند بخشی از این فاصله را جبران کنند.
سیماییصراف اظهار کرد: در حال حاضر ۵۹ پارک علم و فناوری در کشور فعال هستند و در یک سال گذشته حدود ۳۰ هزار نفر به اشتغال این پارکها افزوده شده است. همچنین سهم شرکتهای مستقر از فروش داخلی و صادرات بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته و حجم فروش آنها به حدود ۱۲۹ همت رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: هدفگذاری وزارت علوم این است که در پایان چهار سال، میزان اشتغال در پارکهای علم و فناوری کشور به ۵۰۰ هزار نفر برسد. بهترینهای دانشگاهها معمولاً در پارکها مستقر میشوند و تقویت زیرساختها و سرمایهگذاری بیشتر برای رشد و شکوفایی پارکها ضروری است.
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری تأکید کرد: وظیفه مدیران پارکها تنها اداره جاری مجموعه نیست. آنها باید فعالانه در رفع موانع فعالیت شرکتها تلاش کنند، چرا که این شرکتها ظرفیت درخشانی دارند اما برای رشد نیازمند حمایت هستند.
وی همچنین به سنگینی بروکراسی کشور اشاره کرد و افزود: رفع این موانع یکی از اولویتهای جدی در مسیر توسعه پارکها و شرکتهای دانشبنیان است.
سیماییصراف با اشاره به وضعیت معیشتی دانشگاهیان، گفت: اوضاع معیشت استادان و کارکنان دانشگاهها رضایتبخش نیست و طبیعی است که در چنین شرایطی توقع تولید دانش بالا باشد، اما خوشبختانه استادان ما ایثارگرانه به وظایف خود عمل میکنند.
وی افزود: وزارت علوم در زمینه ترمیم حقوق و دستمزد اقدامات مهمی انجام داده و همچنان پیگیر موضوع مسکن دانشگاهیان است. برخی دانشگاهها در این زمینه عملکرد خوبی داشتهاند و امیدواریم گزارشهای بهتری نیز ارائه شود.
سیماییصراف با تأکید بر برنامهمحوری، ادامه داد: هدف ما این است که در چهار سال آینده، اقداماتی مبتنی بر برنامههای مصوب وزارت علوم و برنامه هفتم میثاق دولت و ملت انجام شود تا سنتهای حسنهای در آموزش عالی به یادگار بماند.
وی خاطرنشان کرد: تحولگرایی در دانشگاهها، به ویژه در آموزش، پژوهش و فناوری، ضروری است و این تحول نه تنها به ارتقای اقتصاد کشور کمک میکند، بلکه ارزشهای دفاعی نیز پیدا کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش بر رعایت کرامت و احترام دانشجویان تأکید کرد و ادامه داد: تمامی بدنه مدیریت دانشگاهها موظف به حفظ حرمت دانشجویان هستند و هیچ عامل تحریکآمیز نباید در محیط دانشگاه وجود داشته باشد.
وی افزود: مشارکت دانشجویان در فعالیتها و برنامههای فرهنگی متنوع باید مورد توجه قرار گیرد و نگاه مدیریت دانشگاهها به همه تشکلها و انجمنها فراگیر و پدرانه باشد.
سیمایی صراف همچنین با اشاره به مدیریت منابع و ارتقای ظرفیتهای دانشگاهها، اضافه کرد: استفاده بهینه از منابع پایدار و ظرفیتهای موجود دانشگاهها ضروری است و دانشگاهها نباید تنها به تیم مدیریتی رسمی محدود شوند. دعوت از اساتید، دانشکدهها، پژوهشگاهها و حتی شرکتها برای پروژههای تحقیق و توسعه در دانشگاه میتواند به ارتقای مدیریت و تقویت دانشگاه کمک کند.
وزیر علوم،تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: برخی دانشگاهها با اختصاص فضای مناسب برای شرکتهای تحقیق و توسعه، تجربه موفقی در این زمینه داشتهاند که میتواند به الگویی برای سایر دانشگاهها تبدیل شود.
توسعه همکاری دانشگاهها با صنعت، الگویی برد–برد است.
وی بیان کرد:همکاری دانشگاهها با شرکتهای فعال در حوزه تحقیق و توسعه، الگوی برد–برد است که هم برای دانشگاه و هم برای شرکتها مفید است.
انتهای پیام
نظرات