سعید حاجیبابایی دوشنبه ۱۷ شهریور در جمع خبرنگاران در حاشیه صحن شورا، اظهار کرد: مدیریت ترافیک در شهرهای بزرگ، بیش از هر چیز به انتخاب راهبردهای مکمل و هماهنگ وابسته بوده که همدان نیز برای رهایی از گرههای ترافیکی، نیازمند نگاه جامع به پروژههایی است که هر یک بخشی از این پازل را تکمیل میکنند.
حاجی بابایی با بیان اینکه در همدان، دو پروژه بزرگ و اثرگذار یعنی کنارگذر شرقی و غربی و نیمرینگ شمالی محل بحث قرارگرفتهاند، افزود: کارکردهای این دو پروژه کاملا متمایز بوده و در عین حال، تکمیل هر دو برای حل ریشهای مشکلات ترافیکی شهر ضرورتی انکارناپذیر است.
عضو شورای شهر همدان بیان کرد: کنارگذرهای شرقی و غربی که عملیات اجرایی آنها از دهه ۸۰ آغاز شده، عملکرد برونشهری دارند؛ این مسیرها بهمنظور انتقال جریان ترافیک عبوری و سنگین به بیرون از محدوده شهری طراحی شدهاند تا بار ترافیک جادههای بیناستانی و ملی از بافت شهری کاسته شود.
حاجیبابایی تصریح کرد: نقش این کنارگذرها، کاستن از بار کامیونها و خودروهای عبوری است؛ وسایلی که حضورشان در داخل شهر، نه تنها موجب تشدید گرههای ترافیکی، بلکه منجر به آلودگی هوا، افزایش تصادفات و کاهش ایمنی معابر میشود؛ به تعبیر دیگر «کنارگذرهای شرقی و غربی» سپر حفاظتی شهر در برابر بار اضافی ترافیک برونشهریاند.
وی با بیان اینکه در مقابل "نیمرینگ شمالی" از دل مطالعات "طرح جامع همدان" بیرون آمد؛ طرحی که نگاه آن بیش از آن که به جادههای بیناستانی دوخته باشد، متوجه مسائل درونی و روزمره شهروندان است، ادامه داد: نیمرینگ شمالی با هدف تسهیل جابهجاییهای درونشهری، ایجاد دسترسیهای جدید و متعادلسازی فشار ترافیکی بر شبکه معابر شهری، کاهش زمان سفرهای درونشهری و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان طراحی شده است.
حاجی بابایی با تاکید بر اینکه باید از دوگانهسازیهای بیثمر اجتناب کرد، گفت: رسیدن به همدانی با ترافیک کنترلشده، هوای پاکتر، ایمنی بالاتر و دسترسیهای کارآمدتر نیازمند تکمیل و بهرهبرداری هماهنگ از هر دو طرح است.
انتهای پیام
نظرات