آیتالله جوادی آملی دوشنبه ۱۷ شهریور، در پیامی که به صورت تصویری برای شروع سال تحصیلی حوزههای عملیه مازندران به شکل متمرکز در حوزه علمیه درحال ساخت حجتیه آمل برگزار شد، اظهار کرد: حیات انسانی جز در پرتو قرآن و فرهنگ وحیانی تحقق نمییابد، و جامعهای که تعلیم و تربیت خود را بر محور قرآن تنظیم کند، به حیات انسانی و کمال حقیقی دست مییابد.
وی، با تبیین حقیقت علم و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت، علم را حقیقتی ملکوتی معرفی کرد و ادامه داذ: قلب و جان انسان را وسعت میبخشد و او را به مراتب بالاتری از معرفت و کمال میرساند.
مفسربزرگ قرآن کریم، درعین حال مقصد نهایی علم را قرب الهی دانست و گفت: آن علمی که انسان را به خدا نزدیک نکند و ظرف دل را بزرگ نکند، حقیقت علم نیست، بلکه حجاب و مانع است.
بازگو کردن تعالیم اسلامی از منظر پیامبراکرم(ص)
آیت الله جوادی آملی، همچنین شروع سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه و تقارن آن با میلاد پیامبر اعظم(ص) وامام جعفرصادق (ع) را فرخنده و مبارک ارزیابی کرد و افزود: همزمانی شروع سال تحصیلی امسال با میلاد پربرکت پیامبراکرم (ص) همراه است و از میلاد آن حضرت به عنوان تجلی اعظم یاد شده است، مناسب است که جریان تعلیم و تربیت در اسلام از منظر وجود مبارک پیغمبر اسلامی بازگو و ارائه شود.
مفسربزرگ قرآن کریم با اشاره به اینکه کتاب آسمانی مهمترین معجزه پیامبر اسلام(ص) است، تصریح کرد: مهمترین معجزهای که وجود مبارک پیغمبر(ص) آوردهاند قرآن است که محور تعلیم و تعلّم است. قرآن کریم علم را مایه حیات میداند، به دلیل اینکه فرمود وحی و نبوت آمدند تا شما را زنده کنند.
وی در بخشی از پیام خود بیان کرد: علم حقیقتی ملکوتی است که ظرف دل انسان را توسعه میدهد. علم فقط ابزار بیرونی نیست، بلکه نوری است که با انسان رشد میکند و او را در مسیر قرب الهی قرار میدهد.
آیت الله جوادی آملی، با تأکید بر اینکه علم تنها در سایه آمادگی و ظرفیت روحی انسان به ثمر مینشیند، تصریح کرد: اگر دل انسان گنجایش نداشته باشد، علم به جای آنکه او را بالا ببرد، سبب سقوط او خواهد شد. اما اگر دل آماده باشد، علم چراغ راه او میشود و حقیقت انسان را به سوی تعالی هدایت میکند.
وی با بیان اینکه حقیقت علم فراتر از دانستههای متعارف بشری است، اظهارکرد: علم تنها مجموعهای از الفاظ و اصطلاحات نیست، بلکه حقیقتی است که با جان انسان گره میخورد. علم اگر به مرحله شهود برسد، از سطح مفاهیم عبور کرده و به حقیقتی زنده در جان آدمی تبدیل میشود.
آیت الله جوادی آملی همچنین با اشاره به اینکه رسالت انبیاء الهی در پیوند با حقیقت علم معنا پیدا میکند، خاطرنشان کرد: انبیا آمدند تا نشان دهند علم فقط برای آگاهیهای عادی و ظاهری نیست، بلکه پلی برای رسیدن به معرفت نفس و معرفت رب است. علم در نگاه توحیدی، سرمایهای برای ساختن انسان و جامعه است نه وسیلهای برای سلطه و برتریجویی.
وی یادآورشد: جامعهای که علم در آن به حقیقت خود شناخته نشود، گرفتار ظواهر و ابزارها خواهد شد و به جای آنکه علم چراغ هدایت باشد، به ابزاری برای ظلم و انحراف تبدیل میشود.
به گفته آیت الله جوادی آملی، باید بکوشیم علم را در پرتو نور وحی و در مسیر تقرب الهی به کار بگیریم تا هم انسان به سعادت برسد و هم جامعه در مسیر عدالت و حقیقت حرکت کند.
حوزه های علمیه نسبت به هجمه های فکری و اعتقادی دشمنان سکوت نکنند
رئیس تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: در شرایط هجمههای فکری و اعتقادی دشمنان مواجه هستیم، حوزه های علمیه باید برای حفاظت و حراست، سکوت نکنند.
ایت الله احمد مروی افزود: در شرایط کنونی بسیار ضروری و مهم است که روحانیون ما بدانند که کجا سکوت کنند، کجا فریاد بزند و در کجا و چه زمانی بالای منبر بروند و قلم بزنند.
وی با تاکید بر اینکه علما و روحانیون به عنوان مرزداران اندیشه و فکر و ذهن انسانها هستند، گفت، انتظار است که حوزههای علمیه نسبت به عمومی کردن علوم حوزوی در جامعه بیشتر همت کنند.
وی اظهار کرد: در طول تاریخ نیز علمای شیعه برای ترویج اندیشه و مکاتب اسلامی مجاهدتهای زیادی کردند و امروز طلبههای جوان در حوزههای علمیه باید پرچمداری کنند.
رئیس تولیت آستان قدس رضوی به نقش عالمان دینی و اینکه جایگاه و مرزبانی از دنیا مورد تاکید و الزام است، تصریح کرد: لازمه مرزبانی زمان شناسی است و مرزبان باید بداند کجا زندگی و از چه چیزی صیانت و حمایت میکند.
آیت الله مروی گفت: همه این موارد به زمان شناسی و درک از زمان و فهم زمان نیاز است.
وی در بخش دیگری به اهمیت علم در جامعه بیان کرد و گفت: عالمان بزرگ ما در کنار گذارندن رسالت عملی خود به مسئولیتهای اجتماعی و دینی به سودمندی دین و جامعه میاندیشیدند.
آیت الله مروی، به عمومی سازی مباحث دینی و حقایق برای جامعه را به عنوان یکی از برنامههای محوری برای حوزههای علمیه و روحانیون مورد تاکید قرار داد و گفت: در این زمینه، زندگینامه علما را در اولویت قرار دهید. که بزرگان دین بر این مهم اهتمام داشتند.
وی یادآور شد: انتظار است که در تحقق همه این مسئولیتهای حوزههای علمیه، روحانی نقش آفرین، کارآمد و متعهد و مقاوم که تبار خود را بشناسد و در برابر سختیها و مشکلات شانه خالی نکند.
وی یادآور شد: همه باید به این نکته مهم برسند که روحانیون امتداد چه جریان بزرگ و مبارکی هستند و به این فضلیت خود ادامه دهند.
انتهای پیام
نظرات