به گزارش ایسنا، سعید حبیبا، در همایش علمی تخصصی پیشگیری از خودکشی در سالن همایشهای رازی با بیان اینکه این مراکز میتوانند بخشی از سرمایهگذاری ملی برای حفظ سرمایههای انسانی دانشجویان باشند، اظهار کرد: رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه مسائل مرتبط با مراکز مشاوره و پیشگیری از خودکشی در قشر دانشجویان توجه ویژه به ارتقاء مهارتهای نرم و تابآوری روانی است.
وی، ادامه داد: این فعالیت باید از طریق مددکاری اجتماعی، و مراکز مشاوره محقق شود همچنین توجه ویژهای به بحث گسترش و مشارکت اجتماعی و فعالیت داوطلبانه اثرگذار شده است که دانشجو در آن فعال باشد. توسعه شبکه دانشجویان همیار سلامت روان از دیگر فعالیتهای وزارت علوم در این زمینه است.
رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، خاطرنشان کرد: تلفیق آموزش تخصصی با پرورش انسانی سالم و مسئول و ارتقاء سواد سلامت و خود مراقبتی از نکاتی است که از طریق توسعه و تقویت مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی دانشجویی فعال در پیشگیری از خودکشی موثر است در این حوزه تنها یک گروه خاص مسئول نیست بلکه خانواده، دانشگاه، دولت و سیاستگذاران همگی دخیل هستند.
حبیبا، با بیان اینکه دانشگاهها میتوانند پیشگام در ایجاد شبکه گسترده حمایت اجتماعی و امید باشند، گفت: هدف ما از آموزش تربیت دانشجو و فارغالتحصیل توانمند و نخبه و اثرگذار در جامعه است بحث سلامت روان و کیفیت زندگی دانشجویان سرمایه توسعه پایدار کشور است و دانشگاهها باید در تربیت دانشجویان سالم، توانمند و مسئول اجتماعی کوشا باشند. سازمان دانشجویی وزارت علوم هم میکوشد که هیچ دانشجویی تنها نباشد و شبکه حمایت اجتماعی از خانواده تا دانشگاه و جامعه را در کنار جوانان فراهم آورد.
وی، خودکشی را نه تنها امر فردی بلکه اجتماعی برشمرد و افزود: این پدیده میتواند به شرایط اقتصادی، آموزشی، بسترهای اجتماعی و فرهنگی، فشارهای تحصیلی، شغلی، شکستهای عاطفی مرتبط باشد و برای پیشگیری از آن به نگاه کلان و نهادی نیاز داریم در این حوزه دانشگاهها نقش مهمی را ایفا میکنند.
رئیس سازمان امور دانشجویان، با اعتقاد به اینکه دانشگاه پیش از آنکه محل آموزش پرورش و پژوهش باشد یک نهاد اجتماعی فرهنگی است که مأموریتهای بسیاری دارد، گفت: از جمله مأموریتها پرورش نسل توانمند و نخبه و تقویت سلامت روان و تابآوری دانشجویان در برابر ناملایمات در دوران زندگی است.
حبیبا، با تأکید بر ضرورت توسعه تعامل نرم و تعامل اجتماعی در نسل زد و آلفا در ادامه این بخش را در افراد دیگر بزرگسال ضعیف دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع عاملی برای درونگرا شدن و ایجاد مشکلات روحی روانی است که میتواند منجر به خودکشی شود.
وی، از وظایف دانشگاه را آموزش دانشجویان در ارتباط با مهارتهای نرم و تعاملپذیری برشمرد و افزود: تربیت فرد مسئول و اثرگذار از دیگر وظایف دانشگاه است از موضوعات روز مطرح در دنیا پرداختن به موضوع مسئولیت اجتماعی در دانشگاههاست و دانشگاهی در این حوزه موفق است که پاسخگویی فراتر از آموزش و پژوهش داشته باشد و به کیفیت زندگی و سلامت روان دانشجویان توجه کند بر این اساس باید در ارتقاء اثرگذاری اجتماعی فارغالتحصیلان نقش داشته باشد.
وی دانشگاهی را در حوزه مسئولیت اجتماعی موفق دانست که بتواند افزون بر توجه به علم و پژوهش در پرورش انسانهای سالم و مسئول اجتماعی موفق باشد و در ادامه خاطرنشان کرد: چنین فردی میتواند در حل مشکلات اجتماعی، بهداشتی، محیطی، اقتصادی، انسانی و بهزیستی نقش داشته باشد.
حبیبا، در تعریف کیفیت زندگی براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، گفت: کیفیت زندگی به معنای برداشت هر فرد از جایگاه خود در زندگی از فرهنگ، ارزشها و در ارتباط با اهداف و دغدغههای شخصی است تعریف آن فراتر از سلامت جسم است و شامل ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی، محیطی و معنوی میشود.
وی، درباره سلامت روان هم گفت: در بعد سلامت روان امید عزتنفس، آرامش و وجود معنا در زندگی اهمیت دارد در بعد روابط اجتماعی کیفیت ارتباط با خانواده دوستان و شبکههای اجتماعی مهم است در بعد محیط زندگی بحث امنیت و امکانات آموزشی و بهداشتی و فرصتهای رشد مد نظر است و در بعد معنوی ارزشها، باورها و معنابخشی و هدفمندی مورد نظر است با توجه به این ابعاد میتوان دانشجویی سالم، توانمند و اثرگذار برای جامعه تربیت کرد.
رئیس سازمان امور دانشجویان یادآور شد: در بحث حمایتهای اجتماعی شبکههای حمایتی در دانشگاهها شامل خانواده، دوستان، همسالان، استادان و مشاوران و نهادهای دانشگاهی نظیر مراکز مشاوره و تشکلهای اجتماعی هستند. فعالیتهای اثربخش این شبکه باید سبب کاهش فشارهای روانی و افزایش تابآوری در دانشجویان شود.
براساس این گزارش، دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران بهمناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی (۱۰ سپتامبر/۱۹ شهریور)، امروز دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ همایشی «علمی- تخصصی» با محوریت «پیشگیری از خودکشی در دانشگاهها و مراکز آموزشی - ارتقاء آگاهی تا مداخلات موثر» در مرکز همایشهای بینالمللی رازی برگزار کرد.
در این همایش کوشیده شده است تا صاحبنظران بهمنظور تدوین راهکارهای مؤثر در حوزه پیشگیری»، گردهم بیایند و شرکتکنندگان در این همایش درباره مدلهای پیشگیری، برنامههای اجرایی، مداخلات دانشگاهی و سیاستهای حمایتی بحث و تبادلنظر کنند.
انتهای پیام
نظرات