به گزارش ایسنا، جدا از عرضه گسترده محصولات برای مقابله با مدلهای چینی که توسط شرکتهایی مانند بیوایدی، چانگان و گاگ موتور به مشتریان اروپایی عرضه میشوند، شرکتهای داخلی برای متقاعد کردن اتحادیه اروپا به تجدیدنظر در ممنوعیت خودروهای احتراق داخلی تا سال ۲۰۳۵ بر لابیگری تمرکز خواهند کرد. همچنین توجهها به تعرفههای دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، بر خودروهای تولید اروپا معطوف خواهد بود.
خودروسازان اروپایی حتی در صورت اجرایی شدن توافق تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا که در ژوئیه حاصل شد، با تعرفه ۱۵ درصدی مواجه خواهند شد که میتواند آنها را مجبور کند مدلهایی با سود کمتر را در آمریکا نفروشند.
خودروسازان اروپایی در نمایشگاه خودروی «آیایای موبیلیتی» (IAA Mobility) مونیخ که از نهم تا ۱۲ سپتامبر برگزار میشود، با کاهش فروش در چین، بزرگترین بازار برای فولکس واگن، بیامدبلیو و مرسدس بنز، نیز روبرو هستند. در همین حال، مدیران خودرو و گروههای لابیگری به شدت تلاش میکنند تا ممنوعیت خودروهای سوخت فسیلی اتحادیه اروپا که تا پایان سال ۲۰۲۵ بازبینی میشود را لغو یا تغییر دهند.
«الیور زیپسه»، مدیرعامل شرکت بیامدبلیو، جمعه گذشته، این ممنوعیت را اشتباهی بزرگ، خواند و در عوض، خواستار مقررات انتشار گازهای گلخانهای بود که کل زنجیره تامین خودرو را در برمیگیرد.
چین، همچنان بزرگترین چالش برای صنعت خودروسازی اروپاست. طبق گزارش شرکت مشاورهای آلیکس پارتنر، تا همین اواخر در سال ۲۰۲۰، خودروسازان جهانی ۶۲ درصد سهم در بازار چین داشتند که در سال ۲۰۲۳ ، به ۴۶ درصد کاهش یافت و ممکن است تا سال ۲۰۳۰، به ۲۸ درصد کاهش یابد.
پورشه با کاهش ۲۸ درصدی فروش خود در چین در نیمه اول سال ۲۰۲۵ مواجه شد. خودروسازان چینی همچنین برای شرکتهایی مانند فولکسواگن در اروپا مشکل ایجاد میکنند.
طبق گزارش شرکت «جیتو داینامیک»، برندهای چینی سهم خود در بازار اروپایی را تا ژوئیه ۲۰۲۵، تقریبا دو برابر کرده و به ۴.۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ رساندند.
بر اساس گزارش رویترز، مشاوران شرکت مککینزی پیشبینی میکنند که طی یک دهه، خودروسازان چینی میتوانند سهمی برابر با سهم فعلی خودروسازان ژاپنی و کرهای که به ترتیب ۱۴ درصد و ۹ درصد است، داشته باشند.
انتهای پیام
نظرات