به گزارش ایسنا پروژه راهآهن میانه - اردبیل بخشی از طرح راه آهن میانه - اردبیل - پارسآباد است که با هدف اتصال استان اردبیل و عبور قطارهای مسافربری و باری در مسیری امن و قابل اطمینان به طول ۱۷۵ کیلومتر از ایستگاه زاویه در راه آهن میانه - تبریز شروع و با عبور از شهرستان کوثر وارد اردبیل میشود.
این مسیری که گفته میشود به ترابری سبز و حفظ محیط زیست بدل خواهد شد، با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور، حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی، تسهیل عبور و مرور مسافران و بار، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جادهای، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جادهای، ایجاد زیربناهای لازم با هدف توسعه اقتصادی، صنعتی، گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در استان اردبیل و کاهش محرومیت در مناطق توسعه نیافته و محروم استان اردبیل است.
براساس آخرین گزارشها، راهآهن میانه - اردبیل با حداکثر سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری و با پیشبینی سالانه ۶۰۰ هزار مسافر و ۲.۵ میلیون تن بار به تدریج توسعه می یابد و در سال بیستم بهرهبرداری به ظرفیت ۱.۵ میلیون مسافر و چهار میلیون تن بار خواهد رسید.
این خط آهن که استارت ساخت آن از ۲۰ سال پیش زده شده هفت ایستگاه در مسیر دارد که شامل چهار مسافری و سه ایستگاه پشتیبانی ریل میشود. آن طور که وزیر راه وشهرسازی پیشتر وعده داده بود با پیشرفت فیزیکی موجود در این پروژه، تا پایان امسال این راهآهن افتتاح میشود و سوت قطار در این ریل به صدا در میآید.
اخیرا اما هوشنگ بازوند- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از رصد میدانی ماهانه روند اجرایی این راه آهن خبر داده و گفته است که این پروژه با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد در مسیر تکمیل نهایی قرار دارد.
وی همچنین اعلام کرده است که علاوه بر بازدیدهای میدانی در اردبیل، در تهران نیز نشستهای منظم با پیمانکاران برگزار میشود و زمانبندی اجرای قطعات مختلف تعیین و به تصویب می رسد.
معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد که اجماع نمایندگان مجلس، وزارت راه و شهرسازی، مسئولان استان و رییس جمهور بر این است که پروژه راه آهن میانه- اردبیل تا پایان سالجاری به بهرهبرداری برسد.
انتهای پیام
نظرات