• یکشنبه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404062313386
  • خبرنگار : 71955

نرخ ترک تحصیل در دوره ابتدایی/ وجود حدود ۱۱ هزار مدرسه دولتی با یک تا ۱۰ دانش‌آموز

نرخ ترک تحصیل در دوره ابتدایی/ وجود حدود ۱۱ هزار مدرسه دولتی با یک تا ۱۰ دانش‌آموز

معاون آموزش ابتدایی گفت: در دوره ابتدایی نرخ تکرار پایه ۱۴ صدم درصد بهبود یافته و تعداد هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش عشایری از ۱۰۵به ۱۱۹ مورد افزایش یافته است. همچنین در راستای عدالت آموزشی، سال گذشته ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگشتند.

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم‌زاده در نشستی با خبرنگاران برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ را تشریح کرد و افزود: برنامه‌ها در سه محور ارتقای کیفیت آموزش ابتدایی، توسعه عدالت آموزشی و گسترش فرصت‌های متنوع یادگیری طراحی و اجرا شد. این برنامه‌ها به استان‌ها ابلاغ شد و در نهایت در نشستی در مازندران به تصویب نهایی رسید.

وی  ادامه داد: برای ارتقای کیفیت آموزش ابتدایی در حوزه توانمندسازی مدیران، طرح «مدرسه الگوی تراز سند تحول بنیادین» را در سه سطح کشوری، استانی و منطقه‌ای اجرا کردیم که طی آن تاکنون ۷۰ هزار و ۳۲۹ مدیر آموزش دیده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: یکی از اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم و رئیس‌جمهور، ایجاد تحول در نظام آموزشی است که در دو محور دنبال می‌شود که محرومیت‌زدایی و توسعه فضاهای آموزشی و دوم اصلاح شیوه‌های آموزش از این سیاست ها است. بر اساس اصلاح شیوه‌های آموزش، باید الگوهای کلاس‌های مطلوب آموزشی را با مطالعه تطبیقی جهانی تدوین کنیم که شامل معلمان توانمند، فضای فیزیکی استاندارد و بهره‌گیری از فناوری است.

حکیم‌زاده افزود: در راستای توانمندسازی معلمان، طرح «توانا» را اجرا کردیم که طی آن ۲۲۴ مدرس استانی و ۸۱۰۹ مدرس منطقه‌ای تربیت شدند و در نهایت ۲۵۷ هزار و ۱۱۶ آموزگار ابتدایی تحت آموزش قرار گرفتند. همچنین جشنواره‌ای برای روش‌های فعال یاددهی ـ یادگیری برگزار شد که با استقبال ۹۶ هزار معلم همراه بود که ۵۳۸۳۳ اثر که به مرحله منطقه ای رسید و واجب شرایط بودند، ۳۷۸۰ اثر از مناطق به استان‌ها ارسال و ۳۱۴ اثر نهایی کشوری شد و با داوری که انجام شد ۹۹ اثر به‌عنوان برگزیده کشوری انتخاب شد که با حضور رئیس‌جمهور از آن‌ها تقدیر به عمل آمد.

وی ادامه داد: در کنار این اقدامات، شبکه اجتماعات یادگیری در بستر فضای مجازی شکل گرفت که تاکنون ۳۳۴ هزار معلم نیازسنجی آموزشی خود را ثبت کرده و ۲۸۷ هزار نفر از مدیران، معلمان و معاونان آموزشی در بیش از ۲۳ هزار اجتماع یادگیری عضو شده‌اند. این اجتماعات در قالب گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره به تبادل تجربه، تولید محتوا و اشتراک‌گذاری دستاوردها می‌پردازند.

حکیم‌زاده تصریح کرد: اجرای برنامه‌های ارتقای کیفیت آموزشی، کارنامه استانی عملکرد مناطق و نواحی سراسر کشور منتشر شد و شاخص‌های اصلی نظام آموزشی با بهبود همراه بوده است.

معاون آموزش ابتدایی گفت: در دوره ابتدایی نرخ تکرار پایه ۱۴ صدم درصد بهبود یافته و تعداد هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش عشایری از۱۰۵به ۱۱۹ رسیده است. همچنین در راستای عدالت آموزشی، سال گذشته ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگشتند.

وی با اشاره به طرح حامی و حمایت آموزشی و مستمر از یادگیرندگان ادامه داد: در قالب این طرح، در ۱۲۲ هزار و ۱۴۵ کلاس درس و ۲۸۳۵۲ کارگاه تابستانی در دو نوبت برگزار شد. نوبت اول ویژه دانش‌آموزانی بود که در دروس فارسی، ریاضی و علوم عملکردشان «نیازمند تلاش» یا «قابل قبول» بود. این دانش‌آموزان در محیطی مثبت و با حمایت ویژه مورد آموزش قرار گرفتند که نتیجه آن کاهش ۴۹ درصدی تعداد دانش‌آموزان "نیازمند تلاش" بود. در نوبت دوم نیز در پایگاه‌ه‌های تابستانی طرح «حامی» برگزار شد.

حکیم‌زاده ادامه داد: در زمینه توسعه فرصت‌های متنوع یادگیری سه برنامه مهم دنبال شد که شامل جستجوگران ایده‌های برتر یا طرح جابربن حیان، برنامه داستان‌نویسی و روایتگری و برنامه شایستگی‌های فناورانه و دیجیتال بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان در دوره ابتدایی به تفکیک جنسیت، ۴۸.۵۵ درصد دختران و ۵۱.۴۵ درصد پسران را شامل می‌شوند گفت: از این میان، ۲۶ درصد دانش‌آموزان در مناطق روستایی و حدود ۷۳.۳۵ درصد در مناطق شهری مشغول به تحصیل هستند. همچنین تعداد کل مدارس ابتدایی ۷۰۶۸۶ و تعداد دانش‌آموزان اتباع در سال گذشته ۴۲۴ هزار و ۴۸۷ نفر بوده است. تعداد کلاس‌های با ترکیب چندپایه ۴۸ هزار و ۹۵۸ کلاس است.

وی به نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ۹۷.۹۵ درصد، نرخ ارتقاء ۹۶.۸۴ درصد، نرخ جذب خالص ۹۶.۱۱ درصد، نرخ تکرار پایه ۱.۸۷ درصد و نرخ ترک تحصیل ۱.۴۳ درصد ثبت شده است.
 
حکیم‌زاده با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت در مناطق روستایی و عشایری، تعداد سه نفر راهبر آموزشی و تربیتی مشغول به فعالیت هستند ادامه داد: تعداد دانش‌آموزان عشایری ۲۱۲ هزار و ۴۴۸ نفر است.

وی ادامه داد: تعداد کل آموزگاران ۳۴۰ هزار و ۴۳۹ نفر است. تعداد کلاس‌های با بیش از ۴۰ دانش‌آموز، ۶ هزار و ۴۷ کلاس است که معادل ۱۱.۹۶ درصد از کل کلاس‌ها را تشکیل می‌دهد. همچنین، ۱۰ هزار و ۸۸۹ مدرسه دولتی با تعداد یک تا ۱۰ دانش‌آموز وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ثبت‌نام دوره ابتدایی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴، تعداد افراد لازم‌التعلیم شش ساله (موالید) یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۷۷۴ نفر است اظهار کرد: این آمار توسط ثبت احوال بر اساس کد ملی دانش‌آموزان ایرانی ارائه شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان پیش‌ثبت‌نام شده یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۸۰۵ نفر و تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام قطعی شده یک میلیون و ۴۲۸ هزار و ۵۸۳ نفر است اظهار کرد: تفاضل پیش‌ثبت‌نام با ثبت‌نام قطعی ۱.۳ درصد است که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی تکمیل شود.

حکیم‌زاده با بیان اینکه درصد پیش‌ثبت‌نام از موالید ۹۸.۹۷ درصد و درصد ثبت‌نام قطعی از موالید ۹۷.۶۸ درصد است عنوان کرد: این آمارها نسبت به مدت مشابه سال قبل، وضعیت بسیار بهتری را نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه در پایه دوم، درصد ثبت‌نام قطعی ۹۹.۷۸ درصد، پایه سوم ۹۸.۹۱ درصد، پایه چهارم ۹۸.۴۵درصد، پایه پنجم ۹۸.۸۷ درصد و پایه ششم ۹۹.۲ درصد بوده است اظهار کرد: در مجموع، نرخ ثبت‌نام در دوره ابتدایی ۹۸.۹۸ درصد است که آمار بسیار خوبی محسوب می‌شود. این آمارها، به خصوص در پایه‌های ششم و میان‌پایه‌ها که نشان‌دهنده نرخ ارتقاء هستند، نسبت به سال گذشته بسیار امیدوارکننده بوده و نتایج مطلوبی را به همراه داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha