انسیه شاهحسینی، کارگردان سینما نسبت به از وضعیت «افسارگسیخته» سینمای ایران هشدار داد و به ایسنا گفت: فیلمهای عامپسند ارزشی به حاشیه رانده میشوند، درحالی که آثار بیمحتوا با حمایت نهادها اکران میشوند.
کارگردان «دست ناپیدا» با اشاره به سیستم اکران فیلمها در ایران گفت:در کشور ما فیلمهایی که مردم مشتاق دیدن آنها هستند و محتوای ارزشی دارند، به حاشیه رانده میشوند. در مقابل، فیلمهای بیمحتوا و بعضاً تخریبگر با حمایت نهادهای متولی در سالنهای اصلی اکران میشود.
این کارگردان با بیان اینکه «هنر و تجربه بد نیست، اما جایگاه درستی برای فیلمهای عامپسند نیست»، افزود: در تمام دنیا، سینماهای هنری مخصوص آثاری است که مخاطب خاص دارند. اما در ایران فیلمهایی که مردم عادی مشتاق دیدنشان هستند را به این بخش میفرستند.
شاهحسینی به وضعیت فیلمهای ارزشی و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: فیلمهایی که با زحمت زیاد و در شرایط سخت ساخته میشوند، چرا باید به اکرانهای تکسانسی محدود شوند؟ چه دست پنهانی مانع دیده شدن این آثار توسط مردم میشود؟
کارگردان «شب بخیر فرمانده» در ادامه به مقایسه جنگ نظامی و فرهنگی پرداخت و با اشاره به روحیه ایثارگری مردم در جنگ ۱۲ روزه اخیر گفت: در جنگ ۱۲ روزه شاهد بودیم که چگونه یک خانه در شمال تهران به اندازه یک روستا در لرستان در خط مقدم جنگ قرار گرفت، زیرا در این جنگ جنس دفاع و مبارزه کاملاً متفاوت بود، اما ما به عنوان فیلمساز چگونه باید روایتی از ایستادگی مردم را نشان دهیم؟!
وی با اشاره به صحنههای تأثیرگذار از مشارکت عمومی در دوران جنگ ۱۲روزه افزود: همه به میدان آمدند؛ از نظامیان تا مردم عادی. نانوایی که برادرش شهید شده بود، اما همچنان به مردم نان میداد و میگفت "نفر سه تا بیشتر نگیرید" داستان زیبایی دارد و اینها تصاویر ماندگار از روحیه ایثارگری ملت ماست اما من به عنوان فیلمساز اگر این اتفاق را روایت کنم در کجا نمایش داده میشود؟!
این کارگردان با طرح پرسشی اساسی ادامه داد: چرا وقتی با چنین حجم وسیعی از تهاجم فرهنگی مواجهیم، پدافند فرهنگی ما به درستی عمل نمیکند؟ چرا فقط در برابر موشک و هواپیما میایستیم، اما در برابر این تهاجم فرهنگی سکوت کردهایم؟.
شاهحسینی با تشبیه جبهه فرهنگی به جبهه نظامی هشدار داد: در جبهه نظامی پیروز میشویم، اما سپس میبینیم که دشمن پشت خاکریزهای ما را هدف گرفته است. در جنگ فرهنگی هم همین اتفاق افتاده، اما کسی پاسخگو نیست. همه سر تکان میدهند و میگویند "متأسفم"، اما اقدام مؤثری صورت نمیگیرد.
وی با ابراز نگرانی از عواقب این وضعیت تأکید کرد: وقتی دستگاههای متولی فرهنگ سکوت میکنند و در برابر این تهاجم عظیم فرهنگی واکنشی نشان نمیدهند، در واقع اجازه میدهند بنیانهای فرهنگی جامعه مورد تهدید قرار گیرد. این سکوت، خیانت به همه آن شهیدانی است که برای حفظ این فرهنگ جان دادند.
شاهحسینی، با گلایهای تلخ از وضعیت اکران فیلمهای دفاع مقدس گفت: متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که فیلمهای ارزشی و دفاع مقدسی که مردم به راستی مشتاق تماشای آنها هستند، جایی برای نمایش ندارند.
برخی مسیر سالم فرهنگی را منحرف میکنند
وی در ادامه با انتقاد از سیاستهای اکران افزود: این یک انحراف فرهنگی خطرناک است. وقتی شما به فیلمهای ارزشی و دفاع مقدس که مردم واقعاً خواهان دیدن آنها هستند، سالن اختصاص نمیدهید، در واقع مسیر سالم فرهنگی را منحرف کردهاید.
این کارگردان با هشدار درباره عواقب این تصمیمات گفت: جای این فیلمها را با آثاری پر کردهاند که مانند سیلابی ویرانگر، مخاطبان را به ناکجاآبادی نامعلوم میبرند. این خیانت به فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی است.
شاهحسینی از مسئولان فرهنگی خواست تا به این وضعیت رسیدگی کنند و این پرسش را مطرح کرد که چرا باید فیلمهایی که با خون شهیدان گره خورده از سالنهای سینما محروم بمانند؟
وی با ابراز نگرانی از آینده سینمای دفاع مقدس تأکید کرد: اگر این روند ادامه یابد، باید نگران آینده سینمای دفاع مقدس باشیم. مردمی که این فیلمها را نمیبینند، به تدریج با این مفاهیم غریبه خواهند شد.
وی که در «هنر و تجربه» فیلمش در مقطعی اکران شد با اشاره به نقش بخش هنر و تجربه در اکران فیلمها گفت: در شرایط فعلی، هنر و تجربه به پناهگاهی برای فیلمهایی تبدیل شده که شایسته اکران عمومی هستند اما به حاشیه رانده شدهاند. هرچند این بخش هم تحت فشار قرار گرفته و سالنهای محدود آن نیز توسط جریان غالب تهدید میشود.
شاهحسینی با تشبیه وضعیت فیلمهای ارزشی به کمکرسانی به غزه گفت: وضعیت فرهنگی ما دقیقاً مانند کامیونهای آذوقهای است که به غزه میرود اما به دست مردم گرسنه نمیرسد. فیلمهای خوب ما ساخته میشوند اما مردم نمیتوانند آنها را ببینند.
چرا حتی یک بیلبورد هم به فیلمهای ارزشی اختصاص نمیدهند؟
کارگردان «شب بخیر فرمانده» از نهادهای انقلابی و جهادی خواست تا به شعارهای خود عمل کنند و این سوال را مطرح کرد که نهادهایی که ادعای حمایت از ارزشها را دارند، چرا حتی یک بیلبورد هم به فیلمهای ارزشی اختصاص نمیدهند؟ چرا باید این فیلمها در انبارها بمانند؟
وی با اشاره به استقبال از افتتاحیه فیلم «دست ناپیدا» گفت: وقتی سالن پر از تماشاگر بود و برخی حتی ایستاده فیلم را دیدند، فهمیدم چه ظلمی به این اثر شده است که اکران در سالنهای بیشتری نگرفته است.
شاهحسینی با طرح این سؤال که «چرا فیلمی که چنین استقبال پرشوری دارد باید در بخش فرعی اکران شود؟» ادامه داد: این نشان میدهد سیستم توزیع و اکران ما مشکل اساسی دارد. وقتی فیلمی با این سطح از استقبال مواجه میشود، طبیعی است که باید در سالنهای اصلی اکران شود.
کارگردان «زیباتر از زندگی» تأکید کرد: این روند نه به نفع سینمای هنری است و نه به نفع سینمای عمومی. در واقع به هر دو آسیب میزند. از یک طرف فیلمهای هنری واقعی جای خود را از دست میدهند و از طرف دیگر فیلمهای عمومی به حاشیه رانده میشوند.
وی از مسئولان سینمایی خواست تا در این سیاستها بازنگری کنند زیرا باید معیارهای درستی برای تفکیک فیلمهای عمومی از فیلمهای هنری تعریف شود.
وی با اشاره به معیارهای نادرست در انتخاب فیلمها گفت: متأسفانه امروز به جای توجه به محتوا و ارزشهای هنری، فقط میپرسند "چهره دارد یا نه؟". این سؤال از جذام و کرونا هم خطرناکتر است! ما قرار بود با هنر، مخاطب را به آرامش و رستگاری برسانیم، نه اینکه او را در منجلاب فرهنگی رها کنیم.
بسیاری از فیلمهای امروز، احساس پلشتی به مخاطب میدهد
کارگردان «زیباتر از زندگی» با بیان اینکه «سینما باید پاکیزگی روحی به مخاطب بدهد»، افزود: مردم با پرداخت هزینه و وقت به سینما میآیند، باید با حالی خوب و روحیهای پاک از سالن خارج شوند. اما متأسفانه بسیاری از فیلمهای امروز، احساس پلشتی به مخاطب میدهند.
شاهحسینی با قدردانی از بخش هنر و تجربه گفت: در این شرایط سخت، هنر و تجربه مانند تکدرختی در بیابان شده است. اگر این بخش نبود، بسیاری از فیلمهای ارزشی حتی یک شانس برای دیده شدن هم نداشتند. اما مشکل اصلی جای دیگری است.
وی در پایان هشدار داد: ملت شجاع و قهرمان ما شایسته بهترینهاست. چرا باید به جای فیلمهای ارزشمند، آثاری را ببینند که آنها را به ذلت میکشاند؟ این خیانت به آرمانهای شهیدان است. اگر این روند ادامه یابد، سینمای ایران به کام نابودی کشیده خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات