به گزارش ایسنا، عبدالمطهر محمدخانی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت خشکسالی در پایتخت، اظهار کرد: بدون اغراق رکوردهای بسیار مهمی در زمینه مدیریتی چهار ساله اتفاق افتاده است؛ موضوع انتقال آب کلیدی و خطیر بود. شهرداری تهران در موضوع انتقال آب با دولت همکاری کرد و ۵۰۰۰ میلیارد تومان از بودجه خود را در قالب یک تکلیف داوطلبانه اختصاص داد.
افتتاح تصفیه خانه فیروزبهرام در پاییز
وی ادامه داد: یک سوء تفاهم و اختلاف بین شهرداری تهران و آبفا بود، اما تفاهم شد و اختلافات حل شد و شهرداری تهران تعدادی از چاههای آب را در اختیار آبفا قرار میدهد و در مقابلش آبفا پساب را به شهرداری خواهد داد؛ با افتتاح تصفیه خانه فیروز بهرام در پاییز ظرفیت استفاده از پساب افزایش پیدا میکند و ما دو تکلیف داوطلبانه را به اجرا درآوردیم و این اقدام اتفاق خوبی بود.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه برخی از آفتها به صورت کامل از بین نمیرود، گفت: مهمترین زمینه توسعه و افزایش آفتها بحث خشکسالی و خشکی درختان است؛ مهمترین راه مقابله آبرسانی خوب است. با توجه به کاهش باران در سالهای گذشته باید به دنبال برنامه مناسب میرفتیم؛ ما در خصوص بازطراحی آبیاری اقدام کردیم و در شهرداری منطقه ۲۲ به صورت ویژه این کار انجام شده و در بخشهای مختلفی لوله گذاری انجام شده است.
وی ادامه داد: نظر سازمان مراتع و جنگلها این است که درختان قطع شوند تا آفت به درختان دیگر منتقل نشود؛ شهرداری نیز به دنبال توسعه آبیاری است اما تنها با آبیاری کار قابل جبران نیست و درختان متناسب با فضا نیز در حال کاشت در پارکهای مختلف جنگلی است.
۵۰ درصد ظرفیت پاکبانها تأمین شده است
محمدخانی درباره وضعیت رفت و روب و نظافت شهر به دلیل کاهش پاکبانان پس از خروج اتباع خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد ظرفیت پاکبانها تأمین شده و تاحدودی مشکل اولیه برطرف شده است. کمی نیاز است که همکاری مشترک بین مدیریت شهری و رسانهها رخ دهد و به فرهنگ سازی احتیاج داریم. شهرداری بارها مورد انتقاد قرار گرفت که پیمانکاران از اتباع استفاده میکنند اما هم اکنون شهرداری به دنبال حل این مساله و استفاده از نیروهای ایرانی است. با این حال نیاز به فرهنگ سازی در خصوص جایگاه پاکبانان است، چرا که آنها مورد اهمیت و ارزشمند هستند و نیاز است که این فضا به نقطه منفی تبدیل نشود.
سخنگوی شهرداری تهران درباره بازسازی واحدهای آسیب دیده و اینکه چرا شهرداری زیر بار این مسئولیت فراتر از وظایف قانونی خود رفته، توضیح داد: بخشی از این مسأله روحیه و مانیفست و رویکرد مدیریت شهری ششم است. از ابتدا نیز شهردار تهران در برنامهای که به شورا دادند، این نکته بود که ما برخلاف رویهای که وجود داشته از مسائل مردم فرار نکنیم و شانه خالی نکنیم و مسئولیت را به گردن بقیه نگذاریم و مسئولیت خود را بپذیریم. بر همین اساس در موضوعات آسیب های اجتماعی، فرهنگی، شهرسازی و در قرارگاه جهادی مسکن سعی کردیم بیش از چیزی که در قوانین است مسئولیت بپذیریم و یک کار مشترک تیمی را داشته باشیم. در قانون هر بخشی از کار بر عهده یک مجموعه است و با انجام این کار در نهایت کسی که آسیب می بیند مردم هستند. شهرداری درباره موضوعات کلان شهر تهران اعلام کرد که مسئولیت مدیریت مسائل شهر را بپذیرد.
وی افزود: در شرایط جنگی این مساله چند برابر می شود و یک خلاء و نقیصه جدی در موضوع بازسازی ایجاد شد و دولت نیز چون زیر بار مسئولیت های سنگین است، نیاز بود که شهرداری در این زمینه داوطلبانه ورود کند و بعد از طرح چندین باره این موضوع در جلسات این مساله به شهرداری واگذار شد. اولین نکته مثبت این عمل، پایش خانههای آسیب دیده بود، چراکه مجموعههای دیگر حتی اعدادی که برای خانههای آسیب دیده میگفتند غیر دقیق بود؛ اما شهرداری چون یک شبکه ارتباطی دارد و به دلیل ارتباط مستقیم با شهروندان امکان پایش دقیق تری داشت، به یک عدد حدود ۸۳۰۰ واحدی رسیدیم و هیچ واحد مسکونی از قلم نیفتاد.
محمدخانی ادامه داد: در بخش تعمیرات جزئی و متوسط همه مسائل حل شده و به یک عدد ۹۹ درصدی رسیدیم. در بحث مقاوم سازی از ۵ پلاکی که باید انجام می شد ۴ مورد تعیین تکلیف شده و در مسیر مقاوم سازی قرار گرفته و مورد بعدی نیز به زودی انجام می شود. در مورد بازسازی ۱۳۳ پلاک برای تخریب و نوسازی داشتیم که تفاهم درباره بیش از ۸۰ درصد آنها انجام شده است. شهرداری تهران تسهیل گری را انجام داده و خود مردم با شرایطی که شهرداری انجام میدهد میتوانند ساخت وساز را انجام دهند. فراهم آوردن آن با سازو کار تعریف شده شهرداری انجام شده است.
سخنگوی شهرداری تهران درباره قطع درختان در روند جابجایی آنها در منطقه ۱۴ گفت: واژه قطع درختان واژه اشتباهی است و جابجایی درختان صورت گرفته است. شهرداری آنچه را باید انجام می داده به درستی انجام داده و زیر نظر کارشناسان و با شرایط مشخص، جابجایی صورت گرفته است. این اقدام به طور قانونی انجام شده و اتفاقی که افتاده، ما به شدت از آن ناراحت هستیم، در مورد نگهداری پس از جابجایی است.
وی ادامه داد: مسئولان منطقه اعلام کردهاند که آبیاری را تا مدتی پس از جابجایی نیز خارج از وظیفه خود، انجام دادهاند. دو موضع در شورا برای بنده جالب بود و برخی دوستان از عذرخواهی و استعفا سخن گفتند. حتماً اتفاق تلخ و قابل تأسفی افتاد. موضع دیگر نیز موضع مدیرعامل سازمان بوستان ها بود. در دورهای که برخی دوستان مسئولیت داشتند، مدیرعامل سازمان بوستانها نیز مسئول بود و روند همان روند است.
محمدخانی با بیان اینکه موضع رئیس کمیته ایمنی شورای شهر نیز با آمارهایی که ارائه داد، قابل تأمل بود، اظهار کرد: این آمار با آمار قطع گسترده و شبانه درختان قابل مقایسه نیست و عجیب است که با آن سابقه، چنین اتفاقی با این حجم از نقد مواجه میشود. شهرداری با افتخار مدعی است که در تعداد کاشت درختان و توسعه فضای سبز رکورددار است.
وی ابا تأکید بر اینکه شهردار منطقه ۱۴ تهران اعلام کرده که شهرداری فراتر از تکلیف خود نسبت به آبیاری درختان پس از جابجایی اقدام کرده است. باید به موارد رسیدگی شود، در خصوص وضعیت نظارت ناظران سازمان نظام مهندسی هم گفت: شهرداری حتماً تابع قانون است و تکلیف قانونی خود را بدون مسامحه انجام خواهد داد. شهرداری تهران بارها از سوی اصحاب رسانه و به درستی مورد انتقاد بوده که فرایند صدور پروانه بسیار طولانی و خسته کننده است. یکی از این مراحل که باعث طولانی شدن فرایند صدور پروانه شده، به نظام مهندسی بازمیگردد.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه مدیریت شهری تلاش میکند که فرایند را کوتاه تر کند و خدمات خود را سریعتر ارائه دهد، یادآور شد: بعد از تصمیمی که شهرداری گرفت، تلاش شد فهمی بین شهرداری و آن مجموعه شکل بگیرد که به نقطه نظر مشترکی به نفع مردم برسیم. ضلع اصلی خدمت، مردم هستند که بتوانند خدمات مورد نظر خود را به درستی و به سرعت دریافت کنند. تلاش بر این است که روند شفاف، سریع و سالمی طی شود. شهرداری حتماً به قانون عمل خواهد کرد و این روند تا پایان ادامه خواهد داشت.
وی درخصوص طرح جامع حمل ونقل و همچنین موضوع حریم و اختلافات شهرداری با استانداری گفت: درباره بحث طرح جامع حمل و نقل تفاهمی بین شهردار تهران و رئیس شورا شکل گرفته و مسیر قانونی آن طی خواهد شد.
محمدخانی افزود: در بحث حریم باید این مساله را از استانداری پرسید. شهرداری این موضوع را به صورت جدی پیگیری می کند و مساله حریم در صورت عدم توجه، مشکلات امنیتی، توسعه ای و محیط زیستی خواهد داشت و یک ابرشهر مثل تهران که از هر هفت ایرانی در روز یک نفر در تهران حضور دارد، پیچیدگی های متعددی دارد و اگر اینطور به موضوع حریم نگاه شود تبعات متعدی خواهد داشت و اگر نتوان حریم را حفظ کرد یک گسترش بی ضابطه در شهر به وجود می آید، دوستانی که این طرح را دادند باید پاسخگو باشند و تبعات برخی از ترک فعل ها اهمال ها، سالها بعد گریبان شهر را خواهد گرفت و کمک رسانه ها نیز برای حل این موضوع نیاز است.
پرونده میدان فتح تا پایان مهر بسته میشود
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه این نشست در رابطه با روند پیشرفت فیزیکی پروژه های عمرانی پایتخت، تصریح کرد: تصاویر و فیلم هایی منتشر شد که همکاران ما در حوزه های مختلف به ویژه فنی و عمرانی، حتی در زمان جنگ ۱۲ روزه در حال تلاش بودند. برخی شهروندان با دلایل متعدد تصمیم گرفتند شهر را ترک و به شهرهای دیگر سفر کنند. بخش های مختلف شهرداری یک ساعت هم تعطیل نبود و همکاران ما مشغول عملیات عمرانی بودند.
وی افزود: یک یا دو روز بعد از جنگ پروژه های عمرانی ما به بهره برداری رسید و ۱۰ روز پس از آن یکی از تقاطع های مهم در غرب تهران افتتاح شد. کمتر از هر دو هفته یکبار پروژه های متوسط و بزرگ در تهران افتتاح شدند و یکی از مسیرهای دسترسی به میدان فتح هفته های قبل به بهره برداری رسید و مسیرهای غرب به جنوب و جنوب به شمال نیز در هفته آینده افتتاح می شود و سه مسیر نیز تا پایان مهرماه به بهره برداری خواهد رسید و پرونده میدان فتح بسته می شود و یک گره ترافیکی با پروژه بسیار بزرگ و پیچیده میدان فتح باز خواهد شد. این همان پروژه ای است که به دلیل سختی و پیچیدگی کار، روی پایه های آن خاک ریخته بودند اما در این دوره طرح اجرایی شد و در حال اتمام است. در پاییز و زمستان بزرگراه شهید بروجردی، بخشی از آزادراه شهید شوشتری، زیرگذر میدان سپاه و بخشی از پروژه دو گاز به بهره برداری خواهد رسید.
نظر رئیس شورا درباره طرح جامع حمل و نقل فصل الخطاب است
محمدخانی درباره اختلاف درباره طرح جامع حمل و نقل بیان کرد: نظر رئیس شورا برای ما فصل الخطاب است و یک نقش کلان و راهبری برای آقای چمران چه برای شخصیت حقوقی و چه شخصیت حقیقی ایشان قائلیم. در مورد اختلافات پیش آمده تفاهمی بین شهردار و رئیس شورا شد و مسیر قانونی طی خواهد شد.
وی در خصوص بازآفرینی شهری گفت: در این دوره تا کنون ۲۵۶ هکتار از بافت فرسوده از مسیر بازآفرینی و نوسازی بافت های فرسوده کاهش پیدا کرده و گام بلندی برداشته شده است. اما در مورد نفرآباد به صورت ویژه، باید گفت بلایی که بر سر برخی محله ها مانند نفرآباد آمده با یک پروژه به صورت کامل برطرف نخواهد شد. با سیاستگذاری اشتباه در گذشته با کوچ مردم از این محله مواجه شدیم و این مساله کار را برای بازآفرینی سخت می کند چرا که یک پایه کار، نقش آفرینی خود مردم در بازسازی است. در مرکز ارتباطات مستندی درباره نفراباد ساخته شده که به ابعاد مختلف ماجرا می پردازد. باید کمک کنیم و در رسانه ها تبلیغ کنیم که اهالی قدیمی نفرآباد برگردند. تسهیل گری برای حضور مردم نیز توسط شهرداری انجام شده است.
توسعه حمل و نقل عمومی در آستانه بازگشایی مدارس
سخنگوی شهرداری تهران در مورد توسعه حمل و نقل عمومی در آستانه بازگشایی مدارس نیز گفت: در ابتدای مهرماه بر اساس آنچه اعلام شده ۲۰۱ اتوبوس برقی وارد ناوگان خواهد شد. همزمان دو ایستگاه شارژ اتوبوسهای برقی نیز که محل نگرانی برخی کارشناسان بود، در ضلع جنوب غربی میدان امام خمینی (ره) و خیابان هنگام افتتاح خواهد شد.
ورود ۶۰ دستگاه اتوبوسهای دو کابین به کشور تا پایان مهر ماه
۴۰۰ اتوبوس دوکابین تا پایان دی ماه وارد خطوط بی.آر.تی میشود
وی افزود: بسته بعدی شامل اتوبوسهای دو کابین است که ۶۰ دستگاه تا اواخر مهرماه وارد کشور میشود و تا پایان دی ماه در مجموع ۴۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری یا دو کابین وارد خطوط بی.آر.تی خواهد شد.
محمدخانی با بیان اینکه در آبان ماه چند ایستگاه مترو افتتاح میشود، اظهار کرد: در پاییز افتتاح ایستگاههای خط ۶ و ۷ مترو به مرحله نهایی خواهد رسید و تعدادی از تاکسیها نیز وارد ناوگان خواهند شد.
بانک مرکزی تأییدیه نهایی پیش پرداخت تأمین واگنهای چینی را صادر کرد
وی ادامه داد: بانک مرکزی روز گذشته تأییدیه نهایی پیش پرداخت تأمین واگن ها را صادر کرد و بهمن ماه دو رام قطار وارد کشور خواهد شد و اگر اتفاقی نیفتد، هر ماه به طور میانگین دو تا سه رام قطار وارد می شود.
مراحل کارشناسی تراموا به پایان رسیده است
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در ادامه این نشست درخصوص وضعیت تراموا نیز گفت: مراحل کارشناسی تراموا به پایان رسیده و در طرح جامع ترافیک نیز به آن اشاره شده و مسیر خود را باید در شورا طی کند تا به مرحله نهایی برسد. راهبرد قطعی ما مدهای انبوهبر برقی در حوزه حمل و نقل عمومی است.
محمدخانی تأکید کرد: هرچه بتوانیم به سمت برقی سازی و مُدهای انبوه بر برویم، کمک کردهایم که ترافیک و آلودگی هوا در کنار هم کاهش پیدا کند.
انتهای پیام
نظرات