• چهارشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404062615767
  • خبرنگار : 50105

تغذیه دانش‌آموزان را جدی بگیریم

تغذیه دانش‌آموزان را جدی بگیریم

ایسنا/خراسان رضوی با اینکه می‌دانیم رژیم‌های غذایی سالم برای رشد، نمو و محافظت از دانش‌آموزان و نوجوانان، در برابر بیماری‌ها ضروری است اما همچنان میلیون‌ها دانش‌آموز از کمبود مواد مغذی کلیدی رنج می‌برند.

بررسی سوءتغذیه برای بهبود توسعه و رفاه فردی، پیشبرد توسعه کلی اقتصادی- اجتماعی خانواده‌ها و جوامع همچنین تضمین حق غذا برای افراد آسیب‌پذیر، بسیار مهم است اما مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی اقتصادی کنونی در سراسر جهان، موجودیت نسل‌های آینده را تهدید می‌کنند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت یا از تلاش‌ها برای مقابله با سوءتغذیه جدا کرد.

در این مطلب، مسیرهای بهبود تغذیه و ترویج شیوه‌های غذایی پایدارتر برای دانش‌آموزان و نوجوانان را بررسی کردیم تا دریابیم، برای حمایت از این مسیرها در سراسر جهان چه کارهایی انجام شده است.

غذا و عادات سالم در کلاس درس و فراتر از آن

شکل‌گیری عادات غذایی سالم در بلندمدت نه فقط نیازمند دسترسی منظم و قرار گرفتن در معرض غذاهای مغذی است، بلکه تاثیرات مثبت مراقبان و همسالان، توسعه مهارت‌ها و انگیزه را نیز می‌طلبد و نقش مدارس در این مسیر را برجسته می‌کند. لحظات کلیدی در داخل و خارج از کلاس درس، می‌تواند به فرصت‌هایی برای کودکان و نوجوانان تبدیل شود تا مواردی را درباره نحوه عملکرد سیستم‌های غذایی و نحوه ایجاد تغییرات و توسعه مهارت‌هایی برای بهبود جنبه‌های رژیم غذایی خود فرا گیرند.

عرضه مواد غذایی در مدارس، ضروری و مکمل این امر است که اغلب بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه و نیازهای غذایی کودکان را تشکیل می‌دهد. کارکنان مدرسه و معلمان در کنار جلسات آموزشی عملی، کاربردی و معنادار در مورد غذا می‌توانند به‌عنوان الگوهای مهم عمل کنند. حتی رفتارها و باورهای غذایی خود کارکنان مدرسه نیز می‌تواند در این مسیر تغییر ایجاد کند.

تغذیه دانش‌آموزان را جدی بگیریم

برنامه‌های غذایی مدارس می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی از رژیم‌های غذایی باکیفیت‌تر و لذت‌بخش‌تر برای دانش‌آموزان مدرسه‌ای و همچنین شیوه‌های پایدارتر برای کسانی که چنین وعده‌های غذایی را تولید، فرآوری و آماده می‌کنند، پشتیبانی کنند. این روش‌ها شامل اطمینان از مطابقت وعده‌های غذایی ارائه شده با آنچه در کلاس درس آموزش داده می‌شود تا برنامه‌ریزی منوهایی که تهیه محصولات مغذی و کم‌مصرف را ترویج می‌دهند و همچنین ایجاد شغل و برنامه‌های آموزشی بلندمدت برای فرآوری‌کنندگان، آشپزها، ارزیابان و غیره است.

محیط مدرسه

وقتی از باغ‌های مدارس به‌عنوان آزمایشگاه‌های یادگیری استفاده شود، می‌توانند درک درستی از ارتباط بین غذا، سلامت شخصی-اجتماعی و جهان طبیعی ایجاد کنند، زیرا کودکان از سنین بسیار پایین، با مشاهده و تقلید از دیگران، رفتارهای غذایی را فرا می‌گیرند. اگر رژیم غذایی خانگی فاقد تنوع یا برخی غذاهای ضروری باشد یا سرشار از کالری‌های بی‌ارزش باشد، می‌تواند نتیجه هنجارهای اجتماعی گسترده‌تر در کل باشد. چنین رفتارهایی همچنین می‌توانند تحت تاثیر بازاریابی و تبلیغات قرار گیرند.

سایت فائو گزارش کرد که قصد دارد از کشورها حمایت کند تا نه فقط اطمینان حاصل شود که کودکان در مدرسه، غذای کافی، مغذی، متنوع، ایمن و لذت‌بخشی را برای بهبود یادگیری مصرف می‌کنند، بلکه شیوه‌های غذایی پایدار، سالم و پایدارتر به خانواده‌هایشان نیز گسترش می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha