• چهارشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404062615815
  • خبرنگار : 50990

مدیرکل آموزش و پرورش استان:

«زنگ مهر» خراسان رضوی در یک شهر کم‌برخوردار نواخته می‌شود

«زنگ مهر» خراسان رضوی در یک شهر کم‌برخوردار نواخته می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: تفاوتی که آغاز ماه مهر امسال نسبت به سال‌های گذشته خواهد داشت، نواخته شدن زنگ مهر در تایباد یک شهر کم‌برخوردار استان با حضور استاندار خواهد بود.

مصطفی اسدی امروز چهارشنبه ۲۶ شهریور، در نشست خبری آموزش و پرورش با موضوع «پروژه مهر»، اظهار کرد: ما به یک رویداد عظیم ملی نزدیک می‌شویم. بازگشایی مدارس یک نوع رستاخیز آموزشی و فرهنگی برای جامعه است. این روز از دیرباز تا به امروز روزی مهم و سرنوشت‌ساز بوده و بسیاری از مادران، پدران، اولیا، مدیران و معلمان این روز را به عنوان روز آغاز و یک نوروز آموزشی تلقی کرده و منتظر آن بوده و هستند.

وی افزود: ما در پیشینه و دیرینه خود علاوه بر جشن نوروز، جشن مهرگان را داریم که شاید از جشن نوروز برای مردم ما با اهمیت‌تر باشد. بنابراین،  مهر برای ما در طول تاریخ بسیار پرمهر بوده است. می‌خواهیم مدرسه‌ای را آغاز کنیم که با شعار «برای ایران، برای مدرسه» شروع شود؛ هدف ما این است که مدرسه را با مهر متفاوت آغاز کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد:  امیدواریم که در این مهر بتوانیم بخشی از مشکلات گذشته را مرتفع سازیم بر همین اساس با شعار عدالت آموزشی که بخشی از شعار عدالت است، مهر را آغاز می‌کنیم و  برابری آموزشی و تربیتی را برای تمامی دانش‌آموزان فراهم خواهیم کرد. بنابراین، هدف ما این است که در انتهای پروژه ۱۴۰۳-۱۴۰۴، انقلابی در شکل و محتوا رخ دهد و به درصدی از برابری  برسیم.

اسدی با اشاره به برنامه‌های جشن‌های آغاز سال تحصیلی، خاطرنشان کرد: جشن شکوفه‌ها و جشن جوانه‌ها برگزار خواهد شد. جشن جوانه‌ها در۳۰ شهریورماه به‌طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود و جشن شکوفه‌ها نیز در ۳۱ شهریور برگزار خواهد شد. همچنین زنگ مهر در روز سه‌شنبه اول مهرماه به صدا در خواهد آمد و زنگ ایثار و شهادت نیز در این روز برگزار خواهد شد. در ابتدای مهرماه، تفاوتی که نسبت به سال‌های گذشته ایجاد کرده‌ایم، این است که آغاز مهر از یک شهر کم‌برخوردار شهرستان تایباد با حضور استاندار انجام خواهد شد.

وی گفت: اگر برنامه‌های ریاست جمهوری در افتتاح ۲۴۰۰ مدرسه اجرایی شود، ما نیز در استان ۲۷۳ مدرسه را به‌طور همزمان افتتاح خواهیم کرد و تابع برنامه‌های کشوری در این بخش خواهیم بود. زنگ نماز به امامت آیت‌الله علم‌الهدی در دبیرستان برزگر واقع در خیابان امت برگزار خواهد شد و دانش‌آموزان یکم مهرماه را با نماز آغاز خواهند کرد. همچنین، زنگ عشایر در یکی از روستاهای شهرستان تایباد به صدا در خواهد آمد و این رویداد در یکی از روستاهای عشایری برگزار خواهد شد.

اسدی با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم در زمینه آموزش و پرورش، گفت: این موضوع به عنوان صدر نظام مسائل ما قرار گرفته است. این دولت اهتمام خود را بر این موضوع متمرکز کرده و رئیس دولت در طول یک سال نزدیک به ۵۰ جلسه درخصوص آموزش و پرورش برگزار کرده است تا کیفیت آموزشی و تربیتی را ارتقا دهد.

وی درخصوص پروژه‌های آموزشی در حال ساخت در خراسان رضوی، مطرح کرد: ۷۱۵ پروژه در استان در حال ساخت است و امیدواریم که ۲۷۳ پروژه از این تعداد در تاریخ یکم مهر افتتاح شده و مکان برای تأمین زمین فراهم شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تأکید کرد: یک دانش‌آموز باید در فضای فیزیکی مناسب به تحصیل بپردازد و نباید در کانکس یا فضاهای قدیمی و فرسوده تحصیل کند. امیدواریم که دانش‌آموزان روستایی نیز از امکاناتی استاندارد، مطبوع با تجهیزات کامل بهره‌مند شوند؛ به نوعی به محرومیت‌زدایی در مناطق کم برخوردار توجه داریم. همچنین، محتوای آموزشی تغییر کرده و محیط‌های یادگیری نیز با گذشته متفاوت شده است. در گذشته محیط‌های یادگیری و حتی چینش در کلاس متفاوت بود. این محیط‌های یادگیری شامل خانه و سرویس مدارس، ورزشگاه است. این محیط‌ها در تفهیم و تعمیق آموزشی نقش بی بدیلی دارد و ما در این موضوع غفلت داشتیم.

«زنگ مهر» خراسان رضوی در یک شهر کم‌برخوردار نواخته می‌شود

 لزوم آشنایی مدیران، معلمان و اولیا با هوش مصنوعی

اسدی درخصوص اهمیت آشنایی با هوش مصنوعی، یادآور شد: مدیران، معلمان و اولیا باید با هوش مصنوعی آشنا شوند و آن را به کار ببرند. ۱۰هزار نفر تحت پوشش آموزش هوش مصنوعی قرار دارند و در تابستان دوره‌های آموزشی برای دوره‌های ابتدایی و متوسطه برگزار شده است. امیدواریم تا ابتدای مهرماه ۱۰۰ درصد همکاران ما تحت پوشش توانمندسازی نیروی انسانی قرار بگیرند.

 وی ادامه داد: در راستای بازگشایی مدارس، پویش« سرافراز» به منظور اهتزاز پرچم ایران و نقشه جمهوری اسلامی در تمامی مدارس کشور آغاز خواهد شد. هدف از این اقدام این است که تمامی دانش‌آموزان این نقشه را بازبینی کرده و نسبت به هویت و تمدن خود دوباره در ذهن‌ها خود را مرور کنند و نقشه را به شکلی خلاقانه بازتعریف کنند. این فرآیند به ویژه برای یادآوری مسائل جنگ تحمیلی ۱۲روزه و نهادینه‌سازی اتحاد و انسجام در نسل جوان خواهد بود تا ایران را عزیز بدارند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: این اقدام وسیله‌ای برای تربیت دانش‌آموزان و بخشی از آموزش تربیتی ما خواهد بود، که در آن دانش‌آموزان از دغدغه‌مندی بیشتری برخوردار خواهند شد. امید است که همکاران ما، مدرسان مدارس، اهتمام ویژه‌ای نسبت به آشنایی دانش‌آموزان با هویت‌های ایرانی در آغاز سال تحصیلی داشته باشند.

جلوگیری از ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز

 اسدی درخصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع، اظهار کرد: سال گذشته ۷۷ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس ما ثبت‌نام کرده بودند و از تحصیل بهره‌مند شدند. هم‌اکنون، استان ما دومین استان کشور به لحاظ تعداد اتباع است. مجوز ثبت‌نام برای اتباع تقریباً ۱۰ روز پیش به ما ابلاغ شده و ما اجازه ثبت‌نام اتباع را با شرایط خاص پیدا کرده‌ایم؛ یکی از این شرایط این است که تمامی اتباعی که ثبت‌نام می‌شوند، حتماً باید مدارک مجاز برای حضور در ایران را از جمله پاسپورت و سایر مدارک مورد نیاز از دفاتر اتباع و وزارت کشور و مقامات مربوطه ارائه دهند.

وی افزود: ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع بر اساس اطلاعاتی که به تازگی به دست آمده است، ۴۷ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع مشمول ثبت‌نام می‌شوند. تا این لحظه، حدود ۳۶ هزار نفر از این دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند که نزدیک به ۸۰ درصد از دانش‌آموزان مجاز را شامل می‌شود. مابقی نیز در حال ثبت‌نام هستند و پیش‌بینی می‌شود که ثبت‌نام آن‌ها در تاریخ اول مهرماه انجام شود. بنابراین، هیچ دانش‌آموز غیرمجاز فعلاً در این پروسه ثبت‌نام نشده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در  پاسخ به ایسنا درخصوص تعداد دانش‌آموزان، گفت: برآورد ما نشان می‌دهد که تعداد دانش‌آموزان در سال جاری نسبت به سال گذشته که حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر بود، ممکن است کمی کمتر باشد. تا به امروز، بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. برآورد ما این است که این عدد به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد، زیرا تعدادی از دانش‌آموزان به دلیل تجدید یا عدم دریافت هدایت تحصیلی در حال حاضر در حال ثبت‌نام هستند.

اسدی با اشاره به دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی، ادامه داد: در خصوص پایه اول ابتدایی، برآورد ما برای سال جاری ۱۱۹ هزار نفر است. تاکنون، ۱۱۷ هزار نفر از این دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند که تقریباً ۹۹ درصد ثبت‌نام‌ها را شامل می‌شود. آن یک درصد باقی‌مانده احتمالاً دانش‌آموزانی هستند که به همراه خانواده‌هایشان در سایر استان‌ها مشغول به کار هستند و پس از بازگشت، ثبت‌نام خواهند شد.

هیچ دستوری برای حذف کلاس‌های حضوری صادر نشده است

وی در پاسخ به ایسنا درخصوص آموزش آنلاین، خاطرنشان کرد: در مورد کلاس‌های آنلاین، لازم به ذکر است که جلسات آنلاین وجود دارد، اما برنامه ما به گونه‌ای نیست که به صورت کامل بر کلاس‌های مجازی محور تکیه کند. هدف ما این است که دانش‌آموزان به صورت حضوری در کلاس‌ها حضور داشته باشند و در منزل آموزش نبینند. تا این لحظه، هیچ دستوری برای حذف کلاس‌های حضوری صادر نشده و ما نیز برنامه‌ای برای این موضوع نداریم.

 اسدی در خصوص تعمیر و تجهیز مدارس گفت: بودجه‌های لازم در استان و ادارات مربوطه توزیع شده است. یکی از برنامه‌های مهم در این زمینه، طرح «شهید عجمیان» است که به منظور زیباسازی و بهبود شرایط مدارس در حال اجرا هست.

 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی توضیح داد: مدارس برای بهسازی محیط‌های آموزشی، بیش از ۱۴۰۰ کلاس را در بر می‌گیرند و در حال حاضر این فرآیند در حال انجام است. اقدامات شامل رنگ‌آمیزی، نقاشی و بازسازی میز و نیمکت‌های فرسوده است. گروه‌های مردمی و جهادی و همچنین عزیزانی که در داخل مدارس فعالیت دارند، در اجرای این طرح مشارکت می‌کنند.

مبلغ ۱۸ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز مدارس

اسدی بیان کرد: برای تعمیر و تجهیز مدارس، مبلغ ۱۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این بودجه در سطح استان بین ادارات توزیع شده و هر اداره در حال انجام کارهای خود در این زمینه است.

وی اظهار کرد: سرانه آموزشی برای کلاس‌ها در استان، تراکمی معادل ۲۶ نفر به ازای هر کلاس درس را نشان می‌دهد. با این حال، ممکن است در برخی مناطق تراکم بسیار پایین‌تر یا بالاتر از این عدد باشد. به ویژه در مناطق حاشیه‌ای، مانند ناحیه ۷ مشهد با مشکلاتی مواجه هستیم. به دلیل ساخت‌وسازهای مکرر و عدم ایجاد فضای آموزشی توسط انبوه‌سازان، ما در این ناحیه با چالش‌هایی روبرو هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: برای رفع نیازهای آموزشی در ناحیه ۷، از روش‌های همکاری با سایر سازمان‌ها کمک خواهیم گرفت. برخی از سازمان‌ها، مانند دانشگاه علمی کاربردی، فضاهای آزاد خود را به صورت موقت در اختیار ما قرار داده‌اند تا مشکل کمبود فضا تا حدودی حل شود. از طرف دیگر، باید تدابیری برای افزایش تراکم در کلاس‌ها اتخاذ کنیم. در حال حاضر، در ناحیه ۷ مشهد، پروژه‌های ساخت‌وساز خوبی در حال انجام است که امیدواریم در ابتدای مهرماه و در طول سال تحصیلی، تعدادی از این کلاس‌ها به بهره‌برداری برسد و تراکم کلاس‌ها کاهش یابد.

اسدی تصریح کرد: در ناحیه ۵ مشهد نیز با معضلات مشابهی روبرو هستیم و اکثر مدارس در این ناحیه دارای تراکمی بالای ۳۰ نفر هستند. اگرچه ۳۰ نفر به عنوان یک عدد پذیرفته شده برای کلاس‌ها محسوب می‌شود، اما نباید این تعداد به ۴۵ نفر برسد. با توجه به این موضوع، از خیرین درخواست همکاری داریم. تاکنون خیرین بسیاری از ما حمایت کرده‌اند و شرکت‌ها نیز با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی خود در بهسازی فضاهای آموزشی همکاری می‌کنند.

کاهش تراکم در کلاس‌های درس با خروج اتباع غیرمجاز

وی توضیح داد: در خصوص دانش‌آموزان اتباع، در حال حاضر ۷۷ هزار اتباع داریم که حدود ۴۷ تا ۴۸ هزار نفر از آن‌ها می‌توانند به طور رسمی ثبت‌نام کنند. آمار ثبت‌نام شده به ۳۶ هزار نفر رسیده است. این وضعیت به ما نشان می‌دهد که با وجود ریزش ۴۰ درصدی در تعداد ثبت‌نام‌کنندگان، تراکم کلاس‌ها در این مناطق کاهش یافته است و این موضوع به بهبود فضای تدریس کمک خواهد کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به بازماندگی از تحصیل و مسئولیت آموزش و پرورش، اظهار کرد: بازمانده از تحصیل به معنای عدم دسترسی به آموزش از سوی آموزش و پرورش نیست، زیرا این نهاد تا آخرین روستا کلاس درس دارد و حتی یک معلم و یک دانش‌آموز هم در کلاس‌های ما برقرار است؛ لذا مشکلات اجتماعی و اقتصادی بر بازمانده از تحصیل تأثیرگذار است.

«زنگ مهر» خراسان رضوی در یک شهر کم‌برخوردار نواخته می‌شود

لزوم همکاری نهادهای مرتبط برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

وی ادامه داد: آموزش و پرورش برای آنکه هیچ دانش‌آموزی از تحصیل بازنماند، گروه‌هایی را تشکیل داده است که شامل مدیران مدارس، معلمان، معتمدین، دهیاران و افرادی که در این حوزه معتبر هستند، می‌شود. ما این افراد را بسیج کرده‌ایم تا تعداد بازماندگان از تحصیل که در آمارهای ما نشان داده می‌شود، شناسایی و به تحصیل برگردند.

اسدی مطرح کرد: بخش عمده‌ای از بازماندگان حدود ۴۰۰۰ نفر، در سیستم ثبت‌نامی ما وجود دارند، اما به دلایل مختلف در سامانه  ثبت نشده‌اند. برخی از این دانش‌آموزان در مدارس مسجد محور تحصیل می‌کنند. از مسئولین و رسانه‌ها خواهش می‌کنم که در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند و از افرادی که در مساجد مسئولیت دارند، درخواست می‌کنم که با آموزش و پرورش جهت دریافت مجوز همکاری کنند تا این دانش‌آموزان به عنوان بازمانده از تحصیل در آمارهای ما منظور شوند.

وی افزود:ما در تلاش هستیم تا با همکاری‌های قانونی، مشکلات بازماندگان از تحصیل را حل کنیم. استان قم نیز با همین چالش‌ها روبرو بود و توانست تا حدی آن را مرتفع کند. ما نیز با همکاری نماینده ولی فقیه در استان و دیگر نهادها در حال تلاش هستیم و از همه خواهش می‌کنم که به قانون تمکین کنند و برای رفع مشکلات بازماندگان اقدام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی توضیح داد: بخش دیگری از آمار بازماندگان به  مهاجرت و خروج از کشور مرتبط است. حداقل ۱۰۰۰نفر از این دانش‌آموزان به خارج از کشور رفته‌اند تا تحصیلات خود را ادامه دهند و این نیز یکی از عوامل مؤثر بر آمار بازماندگان از تحصیل است؛ آموزش و پرورش مسئولیت تأمین نیازهای دانش‌آموزانی که وارد مدرسه می‌شوند را بر عهده دارد و در طول مدت تحصیل به آنان پاسخگو خواهد بود. در صورتی که دانش‌آموزی به مدرسه نیاید، ما نمی‌توانیم به آن پاسخ دهیم، زیرا لازم است اولیاء دانش‌آموزان برای ثبت‌نام و حضور در کلاس‌ها اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha