• چهارشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ / ۲۰:۲۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1404062616116
  • خبرنگار : 50060

مدیرعامل ایرنا:

رسانه‌های رسمی ایران باید از نگاه سنتی عبور کنند

رسانه‌های رسمی ایران باید از نگاه سنتی عبور کنند

ایسنا/قزوین مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) طی سفر به قزوین در نشست با رسانه‌های استان با تأکید بر اینکه رسانه امروز خود متن تحولات است، نه پیوست، گفت: جنگ اخیر رسانه‌ای علیه ایران نشان داد که نبردها در فضای رسانه بی‌وقفه ادامه دارد و رسانه‌های رسمی ایران باید با عبور از نگاه سنتی، به سمت جریان‌سازی و روایت‌سازی حرفه‌ای حرکت کنند.

حسین جابری انصاری عصر چهارشنبه ۲۶ شهریور در نشست با حضور جمعی از کارشناسان و مدیران رسانه‌ای استان قزوین، با اشاره به تحولات گسترده در عرصه رسانه‌های جهانی، اظهار کرد: تا چند سال پیش، بحث «پیوست رسانه‌ای» برای پروژه‌ها مطرح بود، اما امروز رسانه خود محور اصلی تحولات سیاسی، اجتماعی و امنیتی در جهان است. بویژه در جنگ اخیر که پس از تهاجم به ایران رخ داد، نبرد رسانه‌ای حتی پس از توقف آتش‌بس نیز با شدت ادامه دارد.

وی با انتقاد از عملکرد رسانه‌های رسمی و حاکمیتی ایران، افزود: باید اعتراف کنیم که در عرصه رسانه دچار عقب‌افتادگی هستیم، این عقب‌افتادگی تنها مربوط به جنگ اخیر نیست، بلکه در بسیاری از عرصه‌های دیگر نیز رسانه‌های ما نتوانسته‌اند نقش مؤثری ایفا کنند.

مدیرعامل ایرنا مهم‌ترین آفت رسانه‌های رسمی ایران را «نگاه سنتی به رسانه» دانست و تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌های دیوانی و حکومتی هنوز رسانه را به عنوان «بوقچی تبلیغاتی» می‌دانند که باید به صورت مستقیم و بدون پردازش، اخبار را منتشر کند اما این نگاه باعث از دست دادن مخاطب شده و اثرگذاری رسانه‌ها را نیز بشدت کاهش داده است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ای که مخاطب ندارد، مانند واعظ بدون مخاطب است، اظهار کرد: وقتی رسانه‌های رسمی تنها به تبلیغ مستقیم می‌پردازند، مخاطب به دلیل عدم مشاهده تأثیر این پیام‌ها در زندگی واقعی، از آن فاصله می‌گیرد و به سمت رسانه‌های می‌رود.

به گزارش ایسنا، این مسئول در ادامه با اشاره به ضرورت تحول در عملیات رسانه‌ای، گفت: کار رسانه‌ تنها تکرار سخنان مقامات نیست، بلکه باید با پردازش، روایت‌سازی و جریان‌سازی، به آن محتوای خام «ارزش افزوده» بخشید. همان‌طور که در اقتصاد، خام‌فروشی نفت به صرفه نیست، در رسانه نیز باید ماده خام را به محصولی با اثرگذاری بالا تبدیل کنیم.

جابری انصاری در پایان با اشاره به عبور از عادت مخرب تبلیغ مستقیم، اظهار کرد: زمانی که به رسانه به عنوان ابزار تبلیغ مستقیم نگاه کنیم نه تنها نمی‌توانیم در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم، بلکه به تدریج مخاطبان داخلی خود را نیز از دست خواهیم داد بنابراین باید با خلاقیت و عملیات حرفه‌ای، رسانه‌های رسمی را به ابزاری اثرگذار تبدیل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha