علیرضا افسری در گفتوگو با ایسنا اظهارکرد: فلسفه وجود نامخانوادگی توسط ثبت احوال اتفاق افتاد، ما پیش از سال ۱۲۹۷ در کشور نام خانوادگی نداشتیم، افرادی که به ثبت احوال مراجعه میکردند بر اساس شغل، فرهنگ، مناطق، محل سکونت یا چیزی که فرد به آن شهرت دارد، نامخانوادگی برای آنها انتخاب میشد، اغلب فامیلیهای موجود در کشور مذهبی است، که این نشاندهنده بافت مذهبی کشور و غلبه دیدگاههای مذهبی در بین مردم است.
وی در خصوص تغییر نام خانوادگی تأکید کرد: اگر شخص تمایل داشته باشد فامیلی برای خود انتخاب کند که از آن نامخانوادگی در استان موجود باشد، ما سرفامیل را به او معرفی میکنیم تا از وی یا ورثهاش اجازهنامه رسمی بگیرد تا بتواند آن فامیلی را برای خود انتخاب کند.
مدیرکل ثبت احوال استان قزوین تصریح کرد: برخی فامیلیها نیز چند بخشی هستند، این افراد میتوانند سیلابهای مختلف فامیلی خود را حذف کنند، به شرطی که قطعهای که باقیمانده فامیلی مناسبی باشد، همچنین برخی فامیلیها پسوند مکان دارند، افراد میتوانند این پسوند را هم حذف کنند، به شرطی که قسمتی که باقی میماند، نامخانوادگی مناسبی باشد.
وی عنوان کرد: در خصوص تغییر نام نیز برخی نامها قابل تغییرند، برخی اسامی مذهبی قابل تغییر نیستند، برای مثال ما میتوانیم فاطمه را به فاطمهزهرا تغییر دهیم، اما نمیتوانیم نام فاطمه را به یک نام غیرمذهبی تغییر دهیم، این جزو اختیارات ما نیست، مگر اینکه قاضی برای این موضوع رأی بدهد.
افسری یادآور شد: سازمان ثبت احوال در راستای کاهش هزینهها، مراکز صدور شناسنامه ایجاد کرد، به این معنا که همه ادارات دستگاه چاپگر جهت چاپ شناسنامه ندارند، چرا که هم هزینه دستگاههای چاپگر و هم هزینه جوهر دستگاهها بالاست، بنابراین درخواست شناسنامه در همه ادارات اخذ میشود، این درخواستها بهصورت سیستمی برای مرکز صدور شناسنامه ارسال میشود، در آنجا کار چاپ انجام شده و بهصورت میانگین در شرایط غیر پیک طی کمتر از یک هفته به آدرس موردنظر فرد ارسال خواهد شد.
افزایش سه برابری دفاتر پیشخوان قزوین طی یک سال اخیر
وی اظهار کرد: در راستای واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان، یک تا دو سال پیش ۱۴ دفتر پیشخوان داشتیم، اکنون در استان قزوین حدود ۴۰ دفتر پیشخوان داریم، یعنی کل دفاتر پیشخوان هم درخواست تعویض شناسنامه و هم درخواست کارت هوشمند را اخذ میکنند، اینها دو خدمت اساسی دفاتر پیشخوان ما در کنار ارائه خدمات دیگر است.
افسری عنوان کرد: طی یک سال اخیر تعداد دفاتر ما بیش از سه برابر شده است تا مردم در دریافت خدمات دچار مشکل نشوند، این دفاتر بهعنوان بازوهای کمکی ما هستند، در همه دفاتر نرخ تعرفههای ثبت احوال نصب شده است، مردم باید دقت کنند تا بر اساس این نرخها خدمات را دریافت کرده و هزینه اضافهای پرداخت نکنند.
مدیرکل ثبت احوال استان قزوین بیان کرد: دریافت کپی مدارک هم ممنوع است، ما برای ارائه خدمات ثبت احوال نیاز به هیچگونه کپی مدارک نداریم، شماره تلفن مرکز رسیدگی به تخلفات در دفاتر نصب شده است، سامانه فؤاد هم آماده رسیدگی به شکایات است، البته بازدیدهای منظمی توسط بازرسین ادارهکل از این دفاتر انجام میشود.
انتهای پیام
نظرات