• شنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1404062917177
  • خبرنگار : 50214

مدیرکل دفتر سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها باید به امید، اعتماد و مشارکت منجر شود

برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها باید به امید، اعتماد و مشارکت منجر شود

ایسنا/یزد مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر برگزاری برنامه‌های فرهنگی به صورت خلاقانه و با مشارکت مخاطبان، گفت: امید، اعتماد و مشارکت سه شاخص مهم در ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌هاست.

ابوالفضل مرشدی صبح امروز شنبه ۲۹ شهریور در کارگاه تخصصی مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های استان یزد که در آستانه سال تحصیلی جدید و به میزبانی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی یزد برگزار شد، با اشاره به تصوراتی که از حوزه فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: غالباً ابهاماتی در مورد شرح وظایف این حوزه وجود دارد و به نظر می‌رسد که حوزه فرهنگی، کمتر دیده شده و مورد توجه قرار می‌گیرد ولی لزوماً اینچنین نیست.

وی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه را متولی اصلی برنامه‌های غیررسمی دانشگاه خواند و افزود: شاید برخی برنامه‌های حوزه فرهنگی در دانشگاه‌ها تکراری به نظر برسد ولی همین برنامه‌ها و جلسات در واقع از الزامات اجتماعی هستند و باعث ایجاد حس تعلق، اعتماد به نفس و خاطراتی مشترک بین مخاطبان خواهد شد.

مرشدی با تاکید بر برگزاری برنامه‌های فرهنگی به صورت خلاقانه و با مشارکت مخاطبان، خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی باید تسهیل‌گر حوزه خلاقیت در دانشگاه باشد و از طرفی مشارکت افراد در برنامه‌ها علاوه بر ایجاد حس تعلق در آنها، بسیاری از نواقص احتمالی در رویدادها را نیز می‌پوشاند.

وی با بیان این که کمتر از ۱۰ درصد از دانشجویان در دانشگاه‌ها در فعالیت‌های فوق برنامه شرکت دارند و دانشگاه‌ را فراتر از تحصیل می‌بینند، اضافه کرد: قطعاً این افراد می‌توانند به عنوان مخاطب اصلی معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها محسوب شوند و از دل آنها افرادی نخبه، خلاق، متعهد و مسئولیت پذیر بیرون بیاید.

این مسئول در ادامه با تاکید بر لزوم امیدآفرینی واقعی در جامعه، یادآور شد: فرهنگ را باید معادل امید، اعتماد و مشارکت مورد اهتمام قرار دهیم و موفقیت خود را در دانشگاه براساس این شاخص‌ها ارزیابی کنیم.

وی با اشاره به برخی رویکردهای کلان وزارت علوم درخصوص این حوزه، گفت: از سال گذشته شاخص‌های فرهنگی اجتماعی در ارزیابی دانشگاه‌ها مورد اهتمام قرار گرفته و ۱۵ درصد امتیاز دانشگاه‌ها به این حوزه اختصاص یافته است.

مرشدی اظهار کرد: شمول‌گرایی یکی از معیارهای مهم در فعالیت‌های فرهنگی است، به عبارتی باید این فعالیت‌ها را به سمت مردمی شدن سوق دهیم و در جهت بازگشت اعتماد از دست رفته اجتماعی گام برداریم.

محمدحسین طالبی رئیس سازمان جهاددانشگاهی یزد نیز در این برنامه عنوان کرد: این کارگاه با هدف هماهنگی بیشتر، ارتقای توانمندی‌های فرهنگی و تبادل تجربیات برگزار می‌شود و امیدواریم این جلسات بتواند باعث رونق بخشیدن به فرهنگ ریشه‌دار کشورمان در دین مبین اسلام شود.

وی افزود: سازمان جهاددانشگاهی افتخار دارد که در کنار مسائل پژوهشی، اولویت فعالیت‌های خود را حوزه فرهنگی قرار داده است و تلاش دارد براساس خط مشی اولیه بازویی توانمند برای دانشگاه‌ها باشد.

رئیس جهاددانشگاهی استان گفت: این سازمان اهتمام دارد با حضور در دانشگاه‌های استان مطابق با نیازهای احصاء شده برای رفع آسیب‌های مبتلا به دانشجویان که درحال حاضر عمدتاً مباحث فکری است، گام بردارد و با حرکت فرهنگی قدرتمند با این چالش‌ها که غالباً نیز توسط رسانه‌های معاند ترویج می‌شود، مقابله کند.

به گزارش ایسنا، در این نشست پیرامون محورهای اصلی کارگاه شامل معرفی فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و جایگاه برنامه‌ریزی فرهنگی در دانشگاه‌ها، مهارت‌های ارتباط مؤثر با دانشجویان، کاربرد هوش مصنوعی در فعالیت‌های فرهنگی و تبادل تجربیات دانشگاه‌ها و معرفی فعالیت‌های شاخص فرهنگی، بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha