حمید ملانوریشمسی شنبه ۲۹ شهریور در نشست شورای آموزش و پرورش استان، اظهار کرد: در قالب طرح ابلاغی رئیس جمهوری برای بهبود وضعیت مدارس سنگی، کانکسی و نیمهتمام، پروژههای متعددی در استان تعریف و عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه مدیریت این طرحها بر پایه حضور مردم و خیرین است، افزود: قرار است مردم در رأس پروژهها قرار گیرند و آموزش و پرورش و دولت نقش تسهیلگر داشته باشند.
به گفته استاندار همدان، این الگو در استان شکل گرفته و پروژهها با کمک خیرین و مشارکتهای مردمی پیش میرود، حتی کمکهای کوچک مردم از قبیل مصالح یا پشتیبانی محلی در پیشبرد این طرح مؤثر بوده است.
ملانوریشمسی ضمن قدردانی از خیرین مدرسهساز و قرارگاههای جهادی گفت: امسال پیشبینی شده ۶۱ پروژه تکمیل شود که از این تعداد ۴۵ پروژه تا پایان آبان به بهرهبرداری میرسد، تاکنون نیز چند پروژه افتتاح شده و این روند ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به سیاست مدیریت محلیمحور مطرحشده توسط رئیس جمهوری، افزود: تجربه موفق مشارکت مردم در حوزههای مختلف از پایگاههای بسیج تا کانونهای فرهنگی، هنری و هلالاحمر نشان میدهد که اتکا به ظرفیتهای محلی بهترین راه برای توسعه پایدار است.
نماینده عالی دولت در استان همدان اضافه کرد: امروز نیز آموزش و پرورش باید با همین رویکرد اداره شود تا عدالت آموزشی در همه مناطق، حتی روستاها و محلات تحقق یابد.
ملانوریشمسی با تأکید بر لزوم توجه همزمان به حوزه سختافزاری و نرمافزاری آموزش و پرورش، تصریح کرد: اگرچه تجهیز و نوسازی مدارس اولویت مهمی است، اما کیفیت آموزش از اهمیت بیشتری برخوردار است، معلمان باید بدون دغدغه معیشتی تدریس کنند و محتوای آموزشی نیز باید مطابق با استانداردهای روز ارتقا یابد.
وی افزود: امروز ابزارهای متعددی مانند آموزشهای مجازی، وبیناری و حتی ظرفیت هوش مصنوعی را در اختیار داریم و نباید هیچ دانشآموزی در یک روستای دورافتاده به دلیل کمبود معلم از آموزش باکیفیت محروم شود. آموزش از راه دور میتواند این شکاف را پر کند.
استاندار همدان با اشاره به استعدادهای بالای دانشآموزان استان تأکید کرد: باید هدفگذاری کنیم تا رتبههای برتر کنکور و المپیادهای علمی در استان چندبرابر شود، استان همدان دارای ضریب هوشی بالایی است و شایسته است از این ظرفیت برای توسعه علمی کشور بهرهبرداری شود.
وی همچنین با اشاره به اهمیت تفکر توسعهای و پیوند آن با آموزههای دینی گفت: قرآن کریم همه آنچه بشر برای پیشرفت نیاز دارد را بیان کرده است، از منابع مالی پایدار مانند وقف، خمس و زکات تا شیوههای مدیریت و بهرهبرداری، نگاه توسعه پایدار در سنت وقف نیز بخوبی دیده میشود، بهگونهای که واقفان منابع را برای نسلهای آینده حفظ و بارور کردهاند.
ملانوریشمسی اضافه کرد: آموزش و پرورش مهمترین زیرساخت توسعه کشور است، اگر بتوانیم عدالت آموزشی را در کنار کیفیتبخشی به محتوا و تربیت نیروی انسانی ماهر محقق کنیم، آیندهای روشن برای استان و کشور رقم خواهد خورد. و این امر جز با مشارکت همگانی، حمایت خیرین و مدیریت جهادی ممکن نیست.
آینده روشن کشور در گرو توجه جدی به آموزش و پرورش است
در ادامه عباس صوفی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بر اهمیت نقش فرهنگیان و خیرین در توسعه فضاهای آموزشی تأکید کرد و گفت: آینده روشن کشور در گرو توجه جدی به آموزش و پرورش است.
صوفی ادامه داد: بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی، دولت موظف به ارائه آموزش رایگان به دانشآموزان است و تاکنون اقدامات ارزشمندی در این زمینه انجام شده است، اما برای توسعه فضاهای آموزشی باید از ظرفیت خیرین نیز بهره گرفت.
وی با اشاره به آغاز حرکت خیرین مدرسهساز در سالهای گذشته اظهار کرد: این اقدام پسندیده به توسعه فضاهای آموزشی کشور کمک شایانی کرده است، امسال نیز بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کلاس و حدود هزار و ۴۵۰ مدرسه به همت خیرین احداث شده که در بسیاری موارد مشارکت آنان از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بوده است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس افزود: واقعیت این است که منابع دولت برای نوسازی یا ساخت مدارس جدید کافی نیست و در برخی مناطق استان، بویژه شهرستانها، کمبود جدی فضاهای آموزشی احساس میشود. از اینرو تداوم مشارکت مردم و خیرین ضرورتی انکارناپذیر است.
وی توجه به دو حوزه سختافزار و نرمافزار در آموزش و پرورش را ضروری دانست و تصریح کرد: در بخش سختافزار، تلاش مسئولان و خیرین برای استانداردسازی فضاهای آموزشی ادامه دارد، اما هنوز تا رسیدن به استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم، در بخش نرمافزار نیز باید کیفیت آموزش ارتقا یابد.
صوفی یکی از اولویتهای اساسی در ارتقای کیفیت را توجه به وضعیت معیشتی معلمان برشمرد و گفت: اگر میخواهیم معلمان با فراغ بال در کلاس حضور یابند، باید دغدغههای اقتصادی آنان برطرف شود. در این راستا، مجلس در حال پیگیری موضوع معیشت، استخدام و وضعیت شغلی معلمان است.
وی بر اهمیت اصلاح و ارتقا محتوای آموزشی تأکید کرد و افزود: با وجود تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر این موضوع، هنوز تا رسیدن به استانداردها فاصله داریم و باید در این حوزه کار جدیتری صورت گیرد.
عدالت آموزشی و توانمندسازی معلمان، محور اصلی برنامهها / مشارکت دانشآموزان و اولیا در بازسازی مدارس
در ادامه مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تأکید بر ضرورت تحقق عدالت آموزشی و اجرای پروژههای آموزشی در استان گفت: عدالت آموزشی، توانمندسازی نیروی انسانی و بازسازی مدارس با مشارکت دانشآموزان، معلمان و اولیا سه محور اساسی فعالیتهای آموزش و پرورش استان است.
رسول شیدایی اظهار کرد: در سه محور عدالت آموزشی، فضاهای آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی پیشرفتهای خوبی داشتهایم.
وی افزود: در حوزه فضاهای آموزشی، تجهیزاتی در بخشهای ورزشی، سلامت و آموزشی در مناطق کمبرخوردار فراهم شده و این روند همچنان ادامه دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اقدامات صورتگرفته در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی گفت: تقریباً تمام معلمان ابتدایی استان در دورههای توانمندسازی شرکت کردهاند و بیش از ۸۰ درصد معلمان متوسطه نیز این آموزشها را گذراندهاند، در این دورهها روشهای نوین تدریس و برنامهریزی آموزشی مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: برنامه توانمندسازی معلمان با مشارکت کارشناسان آموزشی و مدیران مدارس طراحی و اجرا شده و هدف آن تبدیل مدرسه به کانون محله است، همچنین اجتماعات آموزشی میان معلمان با شرایط و زمینههای مشابه برگزار میشود تا از تجربهها و روشهای تدریس یکدیگر بهرهمند شوند، این شبکه همآموزی باعث ارتقای کیفی روشهای آموزشی شده است.
به گفته شیدایی، دورههای ضمن خدمت برای فرهنگیان بصورت مستمر برگزار میشود و در شورای عالی آموزش و پرورش نیز برنامههای ویژهای در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی با دستور رئیس جمهوری دنبال خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به موضوع کمبود معلم، اظهار کرد: امسال در سطح استان هزار و ۴۳۲ نفر نیروی انسانی تأمین شد و تقریباً در همه مناطق، کلاسها با معلم آغاز به کار خواهند کرد. فقط یک منطقه با مشکل مواجه است که با جلسات برنامهریزی شده در روزهای آینده این مسئله نیز برطرف خواهد شد.
شیدایی به تجربه موفق مشارکت مردمی در بازسازی مدارس اشاره کرد و گفت: در برخی مدارس، دانشآموزان، معلمان و اولیا در کنار هم قرار گرفتند و کار بازسازی را انجام دادند. این اقدام دقیقاً در راستای دستور رئیس جمهوری مبنی بر تقویت فرهنگ اجتماعی و مدرسهسازی مردمی است.
وی با اشاره به اینکه نمونههای ارزشمندی از این مشارکت وجود دارد، اضافه کرد: این اقدامات نشان میدهد فرهنگ اجتماعی که رئیس جمهوری بر آن تأکید کردهاند، در مدارس استان در حال شکلگیری است. مدارس نهتنها کانون تعلیم و تربیت بلکه محلی برای مهارتآموزی و مشارکت اجتماعی نیز هستند.
انتهای پیام
نظرات