غلامرضا مالکی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به برنامههای پیشبینیشده این دانشگاه برای آغاز سال تحصیلی جدید اظهار کرد: برنامه استقبال از دانشجویان براساس ابلاغ دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در قالب اجرای «طرح خوشامدگویی» برای کلیه دانشجویان برگزار میشود. هدف این طرح ایجاد فضایی صمیمی و انگیزشی در روزهای بازگشایی دانشگاه و تقویت نشاط و امید در فضای دانشجویی است.
وی افزود: علاوه بر این برنامه، ارسال پیامهای خوشامد و نصب پوسترها و بنرهای اطلاعرسانی نیز در دستور کار قرار دارد. در همه مراکز دانشگاهی، برنامههای استقبال از دانشجویان نهتنها ویژه نوورودها، بلکه برای دانشجویان سالهای گذشته نیز اجرا خواهد شد تا آنان ضمن آشنایی مجدد با فضای دانشگاه، قوانین و مقررات آموزشی و رفاهی مورد نیاز در طول دوره تحصیل را مرور کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی استان اصفهان برگزاری کارگاههای آموزشی با رویکرد مهارتهای زندگی دانشجویی را از دیگر برنامههای پیشبینیشده دانست و ادامه داد: این کارگاهها ویژه دانشجویان و والدین نوورودها طراحی شده و مقرر است در مهر برای دانشجویان قدیمی و در آبان برای ورودیهای جدید برگزار شود.
مالکی در خصوص شکل برگزاری آموزشها در نیمسال جاری تصریح کرد: تا این لحظه تمامی دورهها بهصورت حضوری برنامهریزی شده است، اما در صورت بروز شرایط خاص در سطح استان، کارگروههای ویژهای که وزارت علوم در سطح استانها تشکیل داده است، تمهیدات لازم برای آموزشهای مجازی را اتخاذ خواهند کرد. با این حال، با توجه به تجربه دوران کرونا و به دلیل ماهیت دروس دانشگاه علمیکاربردی، سهم عمده آموزشهای مجازی تنها به واحدهای نظری اختصاص خواهد یافت و دروس عملی الزاماً باید در محیط واقعی کار و بهصورت حضوری برگزار شود.
وی ادامه داد: در گروه صنعت و رشتههایی که حضور دانشجو در محیط واقعی کار الزامی است، واحدهای عملی حتماً در محیطهای کاری پیشبینیشده مراکز اجرا خواهد شد. از آنجا که بسیاری از دورههای علمیکاربردی اساساً در محیط واقعی کار برگزار میشوند و بخش عمدهای از واحدهای عملی با همکاری دستگاههای صنعتی اجرا میشود، کمترین مشکل در تأمین فضای برگزاری این دروس در سطح مراکز وجود دارد.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی استان اصفهان با اشاره به توجه ویژه دانشگاه به مقوله کارورزی گفت: یکی از برنامههای جدی ما در سال جاری، ارتقای کیفیت اجرای کارورزی است. بر این اساس، مدرسانی برای اجرای واحد کارورزی انتخاب میشوند که دارای تجربه کاری و مهارت مرتبط باشند، همچنین برای افزایش نظارت، هر مدرس در یک نیمسال تحصیلی مجاز به راهبری بیش از ۱۵ دانشجو نخواهد بود. واحد نظارت و ارزیابی استان نیز عملکرد مراکز در اجرای کارورزی را بهطور مستمر پایش خواهد کرد تا ۲۴۰ ساعت کارورزی برای هر دانشجو به بهترین شکل اجرا شود و فارغالتحصیلان الزامات ورود به بازار کار را فراگیرند.
مالکی تأخیر در شروع سال تحصیلی برای دانشجویان جدیدالورود را یکی از مهمترین چالشهای نیمسال جاری دانست و افزود: این تأخیر ناخواسته بر کل آموزش عالی کشور تحمیل شد، اما تلاش مراکز باید بهگونهای باشد که خللی در ارائه سرفصلها ایجاد نشود. به همین منظور، برگزاری جلسات جبرانی در دستور کار قرار دارد تا این سه تا چهار هفته تأخیر جبران شود و دانشجویان دچار مشکل نشوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اجرای واحدهای عملی باید با درنظر گرفتن ملاحظات و با کمترین میزان استرس برای دانشجویان و خانوادههای آنان همراه باشد. امیدواریم با همدلی مجموعه مدیریت استان بتوانیم آموزشهای مهارتی را به شکلی بهینه و مؤثرتر از گذشته پیش ببریم.
انتهای پیام
نظرات