رویداد «فرصتها و چالشهای گردشگری دیجیتال استان اصفهان» و رونمایی از اطلس گردشگری استان اصفهان، دوشنبه هفتم مهر از سوی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، ادارهکل میراث فرهنگی و گردشگری استان در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.
رئیس میز گردشگری استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: سهم شرکتهای دانشبنیان و نقش آنها در حوزه خلاقانه، از جمله حوزه گردشگری و خدمات، در تراز اصفهان و عظمت این شهر نیست و امیدواریم این بیداری در حوزه حکمرانی و تمام بخشها بهوجود بیاید تا بیش از پیش در این حوزه قدم برداریم.
مصطفی نباتینژاد افزود: در این سالها، توسعه صنایع بیخ گوش شهر مصوب میشده و از کنار این موضوعات بصورت سوری و تشریفاتی گذر میشده و این موضوع بسیار دردآور است، البته اخیرا با توجه به دید مثبت استاندار اصفهان به این موضوع، گفتمان شهری در طبقه عموم مردم و شهروندان به سمت حوزه گردشگری میرود.
به گزارش ایسنا، رئیس میز گردشگری استان اصفهان ادامه داد: در ابتدا باید گفت اطلاعات شفافی بطور مشترک و یکپارچه در حوزه شرکتهای خلاق در حوزه گردشگری به دست من نرسیده است. دانشگاهها و جوامع علمی نیز بعضا اطلاعاتی در حوزه گردشگری ارائه ندادهاند و فهرست جامعی از شرکتهای مستقر در اصفهان که کسبوکار و ارتزاق آنها از حوزه گردشگری خلاق باشد وجود ندارد، پس در قدم اول باید همافزایی پیدا کنیم.
نباتینژاد اظهار کرد: اگر بخواهیم مسئله را خلاقانه ببینیم، یک روایتهای جدیدی بدهیم و متحولانه موضوع رو ببینیم، باید جلوه نمایشگاه گردشگریمان به سمت گردشگری خلاق و گردشگری دیجیتال سوق پیدا کند.
وی تصریح کرد: اطلاعات ما درباره اسکیلآپها ناقص است و اگر این اطلاعات جمعآوری شود شاهد یک تحول در حکمرانی خواهیم بود.
رئیس میز گردشگری استان اصفهان افزود: مسئله بعدی تکمیل شکافهاست. وقتی استارتاپ و اسکیلاپها جلو بیایند، نیاز به پشتیبانیِ داده است. در سطح شهر با تأسیس رصدخانه شهری قرار بر این پشتیبانی است و این رصدخانه باید در تعامل با سایر نهادهای استانی و با یک سیاست داده باز، همه کسبوکارها را پشتیبانی کند.
نباتینژاد اضافه کرد: در بحث پشتیبانیهای فیزیکی، همه برای کمک کنار هم آمدند. مکانهایی بوده و مکانهایی نیز در حال توسعه است و شرکتهای دانش بنیان نیز برای ایجاد نواحی نوآوری فعالند.
وی تصریح کرد: موضوع دیگر پر کردن شکافهای سرمایهای است و باید در این باره فکر کرد. مجامع فعال در حوزه گردشگری خلاق و دیجیتال باید دور یکدیگر جمع شوند و با هم، همفاز شوند و روی افقهای مشترک و مطالبات صنفی متمرکز شوند و فهرستی از مطالبات را تعریف کنند، چراکه در حال حاضر، فرصت تسهیلگری خیلی خوبی در این باره وجود دارد.
رئیس میز گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: باید سهم استارتاپهای حوزه گردشگری به مراتب باید بالا برود. شرکتهای دانش بنیان میتوانند در بحث بوتکمپهای تخصصی در حوزه حل مسائل گردشگری پیشران و پیشگام شوند.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی اصفهان نیز اظهار کرد: آنچه در بحث گردشگری دیجیتال اهمیت زیادی دارد، تلفیق داده و تجربه است. اگر بتوانیم در این حوزه، دادهها را تولید، مدیریت و میان سازمانها به اشتراک بگذاریم، امکان مدیریت یکپارچه داده فراهم خواهد شد. این امر به ما اجازه میدهد خدمات متنوعتری به گردشگر ارائه کنیم. مشکل اصلی این است که بسیاری از دستگاهها یا داده ندارند یا اگر دارند، دادهها بهروز و آنلاین نیست و بین دستگاههای مختلف نیز به اشتراک گذاشته نمیشود.
الهام قاسمی افزود: در گردشگری، دادههای زیرساختهای خدماتی، اماکن و جاذبهها، حملونقل، اقامتگاهها و حتی وضعیت آبوهوا اهمیت دارند. همه این دادهها باید تولید، مدیریت و به اشتراک گذاشته شوند. از جمله فناوریهای نوینی که مطرح شده، «همزاد دیجیتال گردشگر» است. بطور مثال، دستبندی که به اپلیکیشن تلفن همراه متصل میشود، میتواند هم ورود گردشگر به جاذبهها را تسهیل کند، هم با «جیپیاس» مسیر او را مشخص سازد و در صورت گمشدن راه، مسیر بازگشت را نشان دهد.
این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی اصفهان بیان کرد: همه این قابلیتها منوط به فراهمسازی زیرساختها است؛ از جمله نصب حسگرها، انتشار دادههای آنلاین و اتصال اپلیکیشنها به این دادهها. شهرداری اصفهان و ادارهکل میراث فرهنگی نیز در این حوزه فعالیتهایی را آغاز کردهاند، اما عملیاتیسازی این زیرساختها فرایندی طولانی و زمانبر است و مهمترین مانع آن کمبود دادههاست. پس از گردآوری دادهها، میتوان با بهرهگیری از هوش مصنوعی رفتار گردشگران را تحلیل و پیشبینی کرد.
قاسمی افزود: در اصفهان اپلیکیشن «اصفهان من» توسط شهرداری طراحی شده است که زیرساختهای گردشگری، تورها و رویدادها را معرفی میکند. با این حال، ضعف در تبلیغ، جذابیت بصری و کاربرپسند بودن آن، باعث شده استفاده گستردهای نداشته باشد. علاوه بر آن، اپلیکیشن «مسافر یار» وابسته به ادارهکل میراث فرهنگی نیز در حوزه دادههای گردشگری فعال است. اکنون ضرورت دارد این اپلیکیشنها یا یکپارچه شوند یا دستکم دادههای آنها بصورت مشترک در دسترس قرار گیرد.
وی گفت: در حوزه فناوریهای نوین همچون واقعیت افزوده (ARI)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (MR)، ظرفیتهای فراوانی وجود دارد.
این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی اصفهان تصریح کرد: در اصفهان تاکنون طراحی فضای خلاق شهری کمتر مورد توجه قرار گرفته و عمدتاً به جاذبههای تاریخی و طبیعی موجود بسنده شده است.
قاسمی اضافه کرد: تحقق اهداف ذکر شده در حوزه دیجیتال، نیازمند حکمرانی مشارکتی است. این نوع حکمرانی سه ضلع دارد؛ بخش عمومی که داده یا بودجه در اختیار میگذارد، بخش خصوصی که توان علمی و فنی دارد و مردم که میتوانند هم در آموزش و هم در عمل مشارکت داشته باشند.
وی گفت: فعال کردن مردم در این حوزه اهمیت زیادی دارد. در عین حال، مشارکت بخش خصوصی و دولتی تنها زمانی تحقق مییابد که شراکت واقعی شکل گیرد به این معنا که بخش خصوصی در سود و زیان شریک شود.
این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی اصفهان بیان کرد: در حوزه گردشگری دیجیتال، بخش دولتی بهتنهایی قادر به پیشبرد اهداف نیست و باید به سمت همکاری با شرکتهای نوآور و خلاق حرکت کند. این شراکت میتواند زمینهساز اجرای پروژهها، کاربردی شدن فناوریها و تحقق آن چیزی باشد که امروز در دنیا جریان دارد.
رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: نرمافزارداری در حوزه گردشگری، کار شهرداری یا بخشهای دولتی نیست، این تجربه را داشتیم و این موضوع نیاز به مشارکت با بخش خصوصی است.
علیرضا مساح افزود: نرمافزار اصفهانِ منِ شهرداری، یک نرمافزار خدماتی است و کمتر کسی برای مسائل گردشگری سراغ این نرمافزار میآید.
وی ادامه داد: مردم ما خیلی ارتباط خوبی با نرمافزار برقرار نمیکنند و سوالی که مطرح میشود این است که چند نفر از ما حاضر هستیم نرمافزار گردشگری روی تلفنمان داشته باشیم؟
مساح اضافه کرد: در این رابطه در مرحله اول «نیاز داشتن» مهم است و مبحث دیگری که مهم جاوه میکند، مبحث بازیهای گردشگری است. یکی از مباحث گردشگری در دنیا موضوع بازی است و باید برای آن برنامهریزی انجام شود و شاید شرکتهایی در شهرک علمی تحقیقاتی بتوانند این کار را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه نوجوانان بسیار کم به آثار تاریخی علاقه دارند، گفت: این کمبود را میتوان با استفاده از گوشی و بازیها جبران کرد.
رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: کتابی برای کودکان تهیه کردیم که وقتی گوشی را روی آن میگرفتیم، نرمافزار بالا میآمد و داستانی با تصاویر متحرک روایت میشد، اما در زمینه بهروزرسانی این نرمافزار به علت بحثهای تحریمی دچار مشکل شدیم.
مساح یکی از نرمافزارهای جذاب برای اصفهان را نرمافزارهای ژئولوکیشن دانست و ادامه داد: در زمینه «استریت ویو» (نمای خیابان) نیز شهرداری اصفهان در حال پیگیری و مرتب در حال بارگذاری محتواست.
وی افزود: نکتهای دیگر که باید مطرح کرد این است که اطلاعات ما ناقص بوده و برای برنامهریزیها به مشکل میخوریم، همچنین در زمینه مجازیسازی نیز دچار سردرگمی هستیم و نمیدانیم مدیریت این فضا با کیست و سازوکار آن به چه شکل است؟ از شما شرکتهای دانش بنیان میخواهیم که در این زمینه ما را راهنمایی کنید.
انتهای پیام
نظرات