محمدعلی خدابخشی صاحبی دکترای تربیت بدنی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به نقش فعالیت بدنی در ارتقای سلامت دانشآموزان مازندران در بررسی چالشها و ضرورتهای این حوزه،اظهار کرد: سلامت جسمانی دانشآموزان، بهعنوان سرمایههای انسانی آینده، اهمیت بسزایی در توسعه پایدار هر جامعه دارد.
وی افزود: در سالهای اخیر، شواهد متعدد حاکی از آن است که کمتحرکی، کمبود فضاهای ورزشی استاندارد در مدارس و شهرها و افزایش الگوهای زندگی ماشینی، سلامت جسمانی کودکان و نوجوانان استان مازندران را با تهدید جدی مواجه کرده است.
وی شیوع بیش از حد بیماریهایی نظیر دیابت نوع ۱، فشار خون، چاقی و اضافهوزن در میان این گروه سنی را زنگ خطری برای نظام آموزشی و بهداشتی استان برشمرد و تصریح کرد: در طرح آزمایشی که در سال ۱۴۰۰ با نام کوچک(کنترل وزن و چاقی)دانش آموزان انجام شد حدود ۴۰ درصد دانش آموزان استان دچار اضافه وزن و چاقی بودهاند، که این خود زنگ خطری بسیار جدی برای سرمایههای انسانی و نسل آینده کشور و خصوصا مازندران است.
این دکترای تربیت بدنی و مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: استان مازندران باوجود برخورداری از ظرفیتهای طبیعی و انسانی، داشتن رتبههای برتر ورزشی جهانی و المپیک، حتی مدالهای کسب شده در المپیک بیش از چند کشور دنیا اما در حوزه سلامت دانشآموزان با چالشهای چشمگیری مواجه است.
خدابخشی یادآور شد: تغییر سبک زندگی، کمتحرکی، استفاده بیشازحد فضای مجازی و بازیهای رایانهای، نبود زیرساختهای ورزشی استاندارد در مدارس و شهرها، و کاهش مشارکت خانوادهها در فعالیتهای ورزشی، زمینهساز افزایش مشکلات جسمانی در بین نوجوانان شده است.
اضافه وزن مشکل جدی دانش آموزان مازندران
وی با اشاره به اینکه بررسیهای میدانی نشان میدهد بخش قابلتوجهی از دانشآموزان استان دچار اضافهوزن و چاقی هستند، گفت: موارد ابتلا به فشار خون در سنین پایینتر نسبت به گذشته افزایش یافته است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دیابت نوع ۱، که پیشتر شیوع کمتری در سنین کودکی داشت، امروزه در بین دانشآموزان گزارشهای نگرانکنندهای دارد.
وی تصریح کرد: نبود برنامهریزی مدون در مدارس برای توسعه ورزش همگانی و جایگزینی آن با ساعات تئوری، نبود برنامههای ورزشی مناسب در مدارس، فرصت تحرک دانشآموزان را کاهش داده است.
خدابخشی با بیان اینکه کمتحرکی نهتنها سلامت جسمانی، بلکه سلامت روانی دانشآموزان را نیز تحتتأثیر قرار میدهد، افزود: افزایش استرس، کاهش تمرکز در یادگیری، و افت انگیزههای تحصیلی از پیامدهای مستقیم فقدان فعالیتهای ورزشی منظم است، از سوی دیگر، ایجاد عادتهای ناسالم در دوران کودکی و نوجوانی، پیامدهای جبرانناپذیری در بزرگسالی به همراه دارد.
وی با اشاره به راهکارهای رفع این چالشها، تصریح کرد: تجهیز مدارس استان به سالنها و زمینهای ورزشی استاندارد، اجرای برنامههای ورزشی روزانه در ساعات آموزشی، همکاری آموزشوپرورش با شهرداریها برای توسعه پارکها و فضاهای ورزشی عمومی، برگزاری دورههای آموزشی برای والدین جهت افزایش آگاهی نسبت به اهمیت فعالیت بدنی وترویج ورزشهای همگانی و بومی در سطح مدارس می تواند راهکار مناسبی در رفع چالش ها باشد.
این استاد دانشگاه فنی امام محمدباقر ساری، یادآور شد: سلامت جسمانی دانشآموزان مازندران بهشدت تحتتأثیر کمتحرکی و نبود زیرساختهای مناسب ورزشی قرار گرفته است، تداوم این روند میتواند آیندهای نگرانکننده از منظر سلامت عمومی رقم بزند لذا ضروری است مسئولان استانی و ملی با نگاه راهبردی و سرمایهگذاری در حوزه ورزش دانشآموزی، گامی جدی برای پیشگیری از گسترش بیماریهای غیرواگیر در نسل آینده بردارند.
انتهای پیام
نظرات