• شنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۴ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404071207558
  • خبرنگار : 71955

وزیر آموزش و پرورش:

اجازه ندهیم حتی یک دانش‌آموز از چرخه آموزش محروم بماند

اجازه ندهیم حتی یک دانش‌آموز از چرخه آموزش محروم بماند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دلایل متفاوتی برای بازماندگی از تحصیل حدود یک میلیون دانش‌آموز وجود دارد گفت: ۲۰ یا ۳۰ محور(علت) وجود دارد که یکی از آنها ممکن است "فقر اقتصادی" باشد. علل سایر موارد مهاجرت، مسائل فرهنگی، بیماری‌های جسمی، معلولیت، تحصیل در خارج از کشور و ... است که درصد هرکدام موجود است. باید تلاش کنیم که زمینه‌های تحصیل برای اقشار مختلف فراهم شود و اجازه ندهیم حتی یک دانش‌آموز از چرخه آموزش و تعلیم و تربیت محروم بماند.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در حاشیه مراسم جشن غنچه‌ها با بیان اینکه بنا داریم ضریب دوره تعلیم و تربیت اوان کودکی را در یک پروسه به صد در صد برسانیم و اکنون این عدد در پیش ۱ و ۲ حدود ۴۵ یا ۴۶ درصد است گفت: هدف‌گذاری شده حداقل این عدد به ۶۵ درصد با توجه به امکانات و ظرفیت‌های خود آموزش و پرورش برسد اما اگر قرار باشد به ۱۰۰ درصد برسد، طبیعتاً به کمک مجلس شورای اسلامی، قانون، بودجه، منابع و ... نیاز داریم.

وی با بیان اینکه باید به این سمت برویم که دوره اوان کودکی و پیش‌دبستانی ۱ و ۲ را اجباری کنیم تا همچون دوره ابتدایی و به عنوان دوره آموزش عمومی آن را اجباری کنیم افزود: برای این امر نیاز به یک قانون داریم تا هیچکس در کشور از پوشش آموزش عمومی کشور محروم نشود و خارج نماند.

کاظمی با بیان اینکه امروز زیرساخت‌های آموزشی و امکانات آموزشی را داریم اما با این وجود ممکن است دانش آموزانی خارج از چرخه تعلیم و تربیت باشند که نیاز به ساز و کارهای متعدد و متفاوت است ادامه داد: موضوع مهم دیگر محتواهایی است که در پیش دبستانی‌ها ارائه می‌شود و برای این‌موضوع سازوکارهای خیلی خوبی دیده شده، بسیاری از نگرانی‌های مردم نیز در بخش‌های مختلف به این بخش برمی‌گردد که چه محتوایی و چه تدریس‌هایی به بچه‌ها ارائه می‌شود، چه نیروی انسانی به عنوان مربی به کار گرفته می‌شود که موضوعات مهمی هستند.

کاظمی با بیان اینکه برای گزینش نیرو، توانمندسازی نیرو، محتوای درسی، برنامه درسی، افزایش ضریب پوشش وقت گذاشته شده که توفیقات بسیار خوبی هم داشته گفت: امیدواریم با کمک‌هایی که در بخش‌های مختلف مجلس و دولت صورت می‌گیرد به حداکثر اهدافی که در این دوره مد نظر است دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه دلایل متفاوتی برای حدود یک میلیون دانش‌آموزی که بازمانده از تحصیل هستند، وجود دارد ادامه داد: ۲۰ یا ۳۰ محور (علت) دارد که یکی از آنها ممکن است فقر اقتصادی باشد؛ سایر محورها مهاجرت، مسائل فرهنگی، بیماری‌های جسمی، معلولیت، تحصیل در خارج از کشور و ... است که درصد هرکدام موجود است و باید تلاش کنیم که زمینه‌های تحصیل برای اقشار مختلف فراهم شود و حتی اجازه ندهیم یک دانش‌آموز از چرخه آموزش و تعلیم و تربیت محروم بماند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دوره پیش دبستانی یا دوره تعلیم و تربیت کودک، شخصیت بچه را شکل می‌دهد که وقتی هم شکل بگیرد تغییر دادن این رفتارها سخت است گفت: بسیاری از مهارت‌هایی که دانش آموزان قرار است یاد بگیرند، از مهارت‌های ارتباطی گرفته تا اعتماد به نفس و عزت نفس در دوره تعلیم و تربیت کودک فرا گرفته می‌شود. این دوره، دوره رشد ویژه‌ای است به ویژه اینکه رشد جسمی و حرکتی برای بچه‌ها خیلی مهم است و زمینه‌ای است که بسیاری از اشکالات بچه‌ها شناخته و با کمک خانواده‌ها و اولیاء می‌توان این اشکالات جسمی، حرکتی و حتی روحی و روانی و روانشناختی را قبل از ورود به دوره تعلیم و تربیت شناخت و بر طرف کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha