• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۴ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1404071509480
  • خبرنگار : 71489

سوال از وزیر آموزش و پرورش

صباغیان: افت تحصیلی دانش آموزان محصول افکار دولت‌های مختلف است

صباغیان: افت تحصیلی دانش آموزان محصول افکار دولت‌های مختلف است

نماینده طراحان سوال از وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «سیاست‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، و مدیریت‌های نادرست ما بر جامعه دانش‌آموزی که آینده ساز هستند و باید فردا مقدرات کشور در اختیار آنها قرار بگیرد تحمیل شده است و آنها را به این وضعیت سوق داده است»، اظهار کرد: این وضعیت محصول این دولت و آن دولت نیست بلکه محصول افکار دولت‌های مختلف است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا صباغیان نماینده ابرکوه بافق بهاباد خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۴ صحن مجلس در جریان طرح سوال از وزیر آموزش و پرورش در اظهاراتی به عنوان نماینده سوال کنندگان اظهار کرد: سوال من مشخصاً درباره افت تحصیلی و کاهش میزان نمرات دانش آموزان به زیر ۱۰ نمره است و حتی در برخی از استان‌ها معدل دانش آموزان به ۷ و خرده‌ای رسیده است.

وی افزود: واقعیت این است که سیاست‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، و مدیریت‌های نادرست ما بر جامعه دانش‌آموزی که آینده ساز هستند و باید فردا مقدرات کشور در اختیار آنها قرار بگیرد تحمیل شده است و آنها را به این وضعیت سوق داده است؛ این وضعیت محصول این دولت و آن دولت نیست بلکه محصول افکار دولت‌های مختلف است ولی امروز آقای کاظمی به عنوان وزیر آموزش و پرورش سکاندار و مقام عالی این مجموعه است و او است که می‌تواند با همین فرمان مسیر را ادامه دهد و روز به روز وضعیت وخیم‌تر شود یا اینکه فرمان را برگرداند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: با این افت علمی و تحصیلی فرزندان ما، مجلس دو راه در پیش دارد؛ یا سکوت کند و تماشاگر این وضعیت باشد یا به حکم مسئولیت و در راستای بعد نظارتی و تبعاتی که ادامه این مسیر دارد اقدام کند. بر همین اساس از وزیر آموزش و پرورش سوال مطرح شده است و تقاضا دارم که ایشان برنامه منسجم و عملیاتی خود را برای تغییر به نمایندگان مجلس ارائه دهد و اعلام کند که در این مدت چه کرده است. تقاضا دارم وزیر آموزش و پرورش پاسخ و گزارش خود را با آمار اعداد و ارقام بیان و اعلام کند کجا بودیم کجا هستیم و کجا خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، صباغیان در بخش دیگری از اظهارات خود، با اشاره به مشکلات موجود حوزه آموزشی در کشور، گفت: امروز وجود مدارس متعدد به سبک‌های مختلف در کشور یادآور نظام خاص و طبقاتی در زمان ساسانیان است که در تاریخ آن‌ها را سرزنش می‌کردیم. امروز فرزندان افراد پولدار و بعضاً مسئولان به راحتی مدارس خود را جدا می کنند و در مدارس غیرانتفاعی سالانه حدود ۱۴۰ میلیون تومان شهریه می پردازند تا تحصیل کنند.

وی ادامه داد: امروز افراد با استعداد در مدارس خاص اعم از شاهد، دولتی و نمونه مستقر شده‌اند و ۸۰ درصد دانش آموزان کشور در مدارس دولتی که بهترین معلمان و دانش آموزان آن‌ها به مدارس خاص رفته‌اند با کمترین امکانات تحصیل می‌کنند. من معلم بودم و می‌دانم وقتی در یک کلاس ولو دو نفر دانش آموز درس‌خوان حضور داشته باشند، موتور محرکه کلاس هستند اما ما آنها را جدا کرده‌ایم و نتیجه این شد که رتبه کمتر از هزار کنکور برای ۹۷.۵ درصد افراد خاص باشد؛ یعنی ۲.۵ درصد از ۸۰ درصد دانش آموزان کشور رتبه کمتر از هزار دریافت کرده‌اند؛ این به آن معناست فردا رشته‌ها و مسئولیت‌های مهم و کلیدی در اختیار خانواده‌های خاص قرار می گیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به تعدد مدارس و معلمان در کشور، اظهار کرد: هم اکنون نیاز است این وضعیت ساماندهی شود چراکه آموزش و پرورش کشور جامع نیست و آموزش‌ها سطحی و ناقص است کما اینکه آقای قالیباف در بخشی از بیانات‌شان اشاره کرده بودند که دانش آموزی را مشاهده کردم که اواخر سال اول ابتدایی نام خود را نمی توانست بنویسد. متاسفانه این سواد ۸۰ درصد دانش آموزان کشور است؛ چراکه مدارس فاقد مشاور هستند، تجهیزات آن‌ها فرسوده است و مدیران مدارس در پی تامین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی هستند.

صباغیان در انتقاد به بی توجهی به حرمت کلاس، گفت: براساس سخن بزرگان هیچ کس حق ندارد بدون اجازه معلم وارد کلاس شود به جز مقام اول مملکت اما امروز این موضوع رعایت نمی‌شود؛ از سوی دیگر وضعیت امتحان ناموس آموزش و پرورش است، امروز چطور؟ بخشی از نمرات با سفارش و تقلب داده می‌شود. امروز امتحان ارزش و جایگاه خود را از دست داده است.

صباغیان بافقی در انتقاد به میزان حقوق و دستمزد معلمان افزود: یکی از اساتید می‌گفت که پیش از انقلاب معلم بوده و در آن زمان حقوق کارگر ۲۴۰ تومان و حقوق معلم ۲۴۰۰ تومان بوده است یعنی حقوق معلم ۱۰ برابر حقوق کارگر بوده است، اما امروز معلمان بعضاً حقوق کمتر از کارگران دریافت می‌کنند و ناچار هستند برای تامین معیشت به دنبال مشاغل دوم و سوم باشند؛ هر زمان آقای وزیر فرصت کردند سری به اسنپ بزنند تا همکاران‌شان را که آنجا فعالیت دارند، ببینند.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش افزود: آینده ما در خطر است، کاهش میانگین نمرات به کمتر از ۱۰ یعنی بهترین روزهای عمر دانش آموزان در حال تلف شدن است و معلمان نمی‌توانند رسالت خود را به درستی انجام دهند؛ یعنی در آینده پزشکان حاذق و مهندسان متخصص و فارغ التحصیلان باسواد و تولیدات با کیفیت و قابل رقابت برای صادرات نخواهیم داشت؛ یعنی مهندسان راه‌ها و ساختمان‌های بدون کیفیت خواهند ساخت؛ یعنی ناترازی آب، برق و انرژی تداوم م‌ یابد.

این نماینده مجلس ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش باید برای جایگاه آموزش و افزایش حقوق معلمان در هیات دولت بجنگند و در مجلس فریاد بزند؛ گزارش کنونی شما قانع کننده نیست. آقای پزشکیان نیز اگر راست می‌گوید، در جلسات هیئت دولت، وزیر آموزش و پرورش را کنار خود بنشاند و نشان دهد که همه وزرا باید به این وزارت‌خانه احترام بگذارند چون برخاسته از آنجا هستند.

صباغیان خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: ضمن احترام به فرمانده نیروی انتظامی، شما فرمودید من سرباز آقای رادان هستم؛ خیر! همه کشور سرباز شما هستند؛ دقت کنید، این کلمات خطرناک است و می‌تواند فرهنگ شود. آیا شما می‌توانید مسیر خود را تغییر دهید؟ در غیر این صورت کنار بروید. فردا خیلی دیر است.

وی در پایان با بیان اینکه «در آزمون بین‌المللی پرلز رتبه کشورمان از بین ۵۷ کشور ۴۹ شده است که نشان می‌دهد آینده ما در خطر است»، از رئیس جمهوری و وزیر آموزش و پرورش خواست تا توجه بیشتری به موضوع آموزش و پرورش داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha