• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۴ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1404071509605
  • خبرنگار : 71667

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در پست کشور

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در پست کشور

مدیر عامل شرکت ملی پست گفت: زیرساخت‌ها و بررسی تحولات آینده از یک سال گذشته در نظر گرفته شده و در این زمینه با همکاری یک شرکت فناور، نقشه استقرار هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار دادیم که تا یک ماه آینده نهایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمد احمدی - معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست در نشست خبری روز جهانی پست درباره استفاده از هوش مصنوعی در صنعت پست اظهار کرد: زیرساخت‌ها و بررسی تحولات آینده از یک سال گذشته در نظر گرفته شده که از آن جمله می‌توان به استقرار نقشه راه هوش مصنوعی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در این زمینه با همکاری یک شرکت فناور نقشه استقرار هوش مصنوعی در دستور کار پست قرار گرفته و اقدامات لازم در این زمینه انجام شده و تا یک ماه آینده نهایی خواهد شد. همچنین در سال‌های گذشته دستیار پستی را داشته‌ایم که به وسیله یک چت‌بات هوش مصنوعی فعالیت می‌کرد و ان‌شاالله از فردا در سکوی بله از نسخه جدید آن رونمایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه به تازگی کنگره جهانی پست با حضور کشورهای عضو اتحادیه جهانی پست برگزار شد و برنامه‌های توسعه‌ای که در این رویداد شکل می‌گیرد، مرهون این است که پست علاوه بر نهاد ارتباطی بودن، نهادی اجتماعی و فرهنگی است، تشریح کرد: این کنگره هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود و چند موضوع مهم را شامل می‌شود که نخست تدوین و قانون‌گذاری قواعد و دستورالعمل‌های روابط بین کشورهاست. پیش از کنگره، اعضای اتحادیه پیشنهادها را بررسی می‌کنند و در طول دو هفته ابعاد آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا اصلاح مقررات انجام شود.  

وی تاکید کرد: در این کنگره، ایران ۱۵ پیشنهاد ارائه کرد و جزو کشورهایی بودیم که حجم قابل‌توجهی از پیشنهادها را ارسال کرد و از میان آن‌ها، ۱۳ پیشنهاد در کنگره مطرح و سپس ۸ پیشنهاد در زمینه اصلاح قوانین، مورد پذیرش و تأیید قرار گرفت.  

وی با اشاره به اهمیت تعاملات بین‌المللی تصریح کرد: نزدیکی رهبران پستی دنیا در چنین رویدادهایی این ظرفیت را فراهم می‌کند که مذاکراتی در زمینه‌های اختصاصی و عمومی میان کشورها انجام شود. ما در این حوزه با تعداد زیادی از کشورها نشست داشتیم. طبق برنامه استراتژیک کشور، در سال ۱۴۰۷ توسعه تعاملات بین‌المللی از اهداف اصلی است.  

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پست هرچند محدودیت‌های اقتصادی و تحریم‌ها بر مسیر پروازها و حمل‌ونقل هوایی تأثیر گذاشته و روابط را محدود کرده است، اما تمرکز شأن بر گسترش ارتباط با کشورهای منطقه است.  

احمدی تصریح کرد: تاکنون با قطر، عمان، امارات، روسیه، ترکیه، چین و ارمنستان وارد مذاکره شده‌ایم. همچنین با سه کشور روسیه، ترکیه و ارمنستان توافقات کلی انجام شده که قرارداد با ارمنستان نهایی و توافق با روسیه و ترکیه نیز به امضا و مراحل نهایی نزدیک است. علاوه بر موارد گفته شده با دو کشور چین و ژاپن مذاکراتی در زمینه انتقال دانش فنی و مهندسی انجام شده است که آینده پست را متحول می کند.    

مدیرعامل شرکت ملی پست کاهش زمان ارسال مرسولات پستی را ازدیگر دستاوردهای این شرکت در یک سال گذشته دانست وگفت: درنمایشگاه کتاب امسال ترافیک مسولات پستی ۱۸.۶ درصد افزایش و سرعت تحویل به ۲.۷ روز رسید.  البته حائز اهمیت است ماهیت شرکت های پستی به سرعت ختم نمی شود و بهینه سازی سیستم حمل و نقل و توزیع هم اهمیت دارد. بنابراین در استان تهران، اگر مرسوله‌ای بخواهد ظرف چند ساعت یا  کمتر از یک روز تحویل داده  شود، هزینه آن تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد و مسابقه درسرعت لزوما مطلوب نیست.  

احمدی همچنین درباره توسعه ناوگان حمل ونقل پستی نیز توضیح داد:  در سال جاری و در روزجهانی پست ۱۱۴ خودروی جدید در شبکه توزیع به بهره برداری می رسد و در نظر داریم تا پایان امسال ۳۰۰ خودروری سبک و سنگین جدید خریداری و مورداستفاده قرار گیرد. در اردیبهشت‌ماه نیز تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه برای خرید موتورسیکلت‌های برقی امضا شد  که طبق آن  ۱۲۰۰ موتورسیکلت برقی تأمین می‌شود و هدف اول بهره‌برداری از ۲۰۰ دستگاه تا پایان سال جاری است که امیدواریم این طرح فقط در تهران نباشد و در استان‌ها نیز اجرا شود.

وی همچنین درباره مشارکت با بخش خصوصی توصیح داد: در شرکت ملی پست حوزه خدمات مشخص و تعریف شده ای وجود دارد بنابراین وارد بخش های خصوصی نمی شویم اما به صورت کلی سرعت سیر مرسولات در خدمات فعلی رو به بهبود است و حدود ۳۰ درصد از بسته‌های بزرگ سریع‌تر از گذشته تحویل داده می‌شوند که این بهبود ناشی از استفاده از تجهیزات مکانیزه و کاهش خطاهای انسانی است.    

احمدی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته، ترافیک محصولات فیزیکی پست ۱۲ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: با وجود بازنشستگی بخشی از نیروها، جذب نیروی انسانی جدید به همان نسبت افزایش نیافته که نشان‌دهنده تأثیر هوشمندسازی بر بهره‌وری و کیفیت خدمات است. همه تجهیزات استقراریافته در کشور و پنج دستگاه سورتینگ جدید از توان و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ساخته شده است. همچنین استانداردسازی تجهیزات با حمایت اتحادیه پست جهانی انجام شده و از طریق سامانه توانیران اطلاع‌رسانی و به خرید منجر شده است.

معاون وزیر ارتباطات در پایان گفت: علاوه بر موارد گفته شده در سال گذشته سه ساختمان به سیستم برق خورشیدی مجهز شدند و موضوع استفاده از موتورسیکلت‌های برقی نیز در دستور کار است.  

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha