نمایش «قهوه قجری» نوشته آتیلا پسیانی، از جمله اثاری است که پسیانی در دوران حیات خود دو بار آن را روی صحنه برد.
او سال ۹۸ مشغول اجرای این نمایش در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر بود که به دلیل همهگیری کرونا، ناچار شد اجرای کار خود را نیمهکاره رها کند.
حالا این نمایشنامه با کارگردانی علی برجی در تماشاخانه «سنگلج» روی صحنه است.
برجی در گفتگو با ایسنا از ویژگیهای این نمایش و نیز همکاری با هنرجویان جوان تئاتر گفت.
او درباره تفاوت اجرای نمایشش در قیاس با اجراهای آتیلا پسیانی توضیح داد: آقای پسیانی، این نمایشنامه را با بازی چند بازیگر مرد روی صحنه برد ولی شکل اجرایی ایشان با آنچه من اجرا میکنم، متفاوت بود. من، شکل و فرم اجرا را تغییر دادم.
برجی ادامه داد: این نمایش را با بازیگران و هنرجویان جوانی اجرا میکنم که بسیاری از آنان با بازی در این نمایش، نخستین حضور خود را بر صحنه تئاتر تجربه میکنند.
این مدرس تئاتر درباره اجرای آثار نمایشی متعدد با حضور هنرجویان جوان تئاتر که در چند سال اخیر مرسوم شده است، توضیح داد: شخصا ۱۶، ۱۷ سال است که در فضاهای کارگاهی با جوانان کار میکنم و در این زمینه، سابقه طولانی دارم. جوانان، در کار انعطاف بیشتری دارند. خوشبختانه در حال حاضر به واسطه افزایش سالنهای اجرا، فضای بیشتری برای دیده شدن و رشد نسل جوان تئاتر ایجاد شده است. به عنوان یک معلم، یکی از وظایف خود را فراهم کردن بستر کار و فعالیت جوانان میدانم که سبب شناسایی استعدادهای آنان شود و چه بهتر که باعث شود کارگردانان دیگر نیز با دیدن توانمندی آنان، برای بازی در پروژههای هنری خود دعوتشان کنند. اینها اتفاقات میمون و مبارکی است که سبب شده جوانان فضای بیشتری برای ارایه تواناییها و استعدادهای خود بیابند.
او با اشاره به جملهای از حمید سمندریان اضافه کرد: استاد سمندریان میگفت بازیگر، کسی است که روی صحنه است به این معنا که تا زمانی که بازیگر روی صحنه نرود، آموزههای تئوریک به کار نمیآید.
برجی در پاسخ به اینکه عوامل اقتصادی در همکاری با جوانان، چقدر اثرگذار است، گفت: در پروژههایی که با چهرههای شناختهشده همکاری میکردم، همیشه تهیهکننده داشتهام ولی در کارهای کارگاهی، معمولا آموزشگاه، حامی کارم بوده است و شخصا هرگز نسبت به این گونه پروژهها نگاهی اقتصادی نداشتهام.
او درباره چالشهای احتمالی آثاری که به شکل کارگاهی با هنرجویان آماده اجرا میشوند، نیز گفت: در کارهای کارگاهی و همکاری با هنرجویان و دانشجویان،در انتخاب بازیگر، محدودیت دارید زیرا از میان ۱۵، ۲۰ بازیگر باید دست به انتخاب بزنید که کار سختی است. بنابراین، سختی اول، در انتخاب بازیگر است. از سوی دیگر اجرای متنی که قبلا اجرا شده، هم سختی بعدی است. در این اجرای بخصوص، تلاش اولم این بود که بنمایه اصلی متن حفظ بشود و به کار آقای پسیانی وفادار بمانم ولی در کنار آن، نگاه متفاوت و به روزتری داشته باشم.
برجی با اشاره به ویژگیهای نمایشنامه «قهوه قجری» افزود: تلنگر اول را خود متن به من زد و بر اساس آن یکسری دختر قجری وارد کار کردم که در رختشورخانه هستند. تلاش کردم از نظر موسیقی و رنگبندی هم فضای تختحوضی بیشتری به کار بدهم و این گونه است که اجرای ما از نظر رنگ و دیداری، همراه با موسیقی، فرم و حرکت است. شاید «سیاه» نمایش من به «هملت» شکسپیر نزدیکتر باشد چراکه صرفا «سیاه» تختحوضی نیست بلکه بخش حقیقتجوییاش، نمود بیشتری پیدا میکند که شاید این ویژگی، با اجرای آقای پسیانی تفاوت داشته باشد.
نمایش «قهوه قجری» با بازی هناز پور فلاح، اشکان صیاد محلی، سیاوش فتحی، حسن هدایتی فرد، بهار الهی پناه، نگین جهانی، امیر محمد عباسی، عباس طباخ، نازنین شاه زیدی، محمد طاها معصومی، ساقی غمگسار، ساغر غمگسار، عرفان آیتی، مریم کریمی، نجمه صفاری، روژان حسن زاده، آرمینا فارسی، پرنیا آشوری، حدیث قدسی، دینا بیگدلی روی صحنه میرود.
این اثر نمایشی که اجرای آن تا اواخر مهر ماه ادامه دارد، هر شب ساعت ۱۸:۱۵ و به مدت ۶۵ دقیقه در تماشاخانه «سنگلج» اجرا میشود.
انتهای پیام
نظرات