حامد جعفری -دبیر سیوهفتمین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان- در گفتوگو با ایسنا در مورد دلایل کاهش تعداد آثار حاضر در بخش مسابقه جشنواره امسال نسبت به دوره قبل، گفت: اگر قواعد جشنواره را درست به جا نیاوریم، سطح آن از درجه "یک" به "دو" و "سه" تنزل پیدا میکند. ما امسال حتی در زمان کوتاه، تلاش کردیم از این قواعد تخطی نکنیم.
وی مهمترین دلیل کاهش آثار در بخش مسابقه را، اجرای دقیق قواعد جشنواره دانست و افزود: در سالهای گذشته برخلاف رویه مرسوم، آثاری که به اکران عمومی رفته بودند نیز در بخش مسابقه حضور پیدا میکردند. این موضوع سالهای قبل خیلی محل ملاحظه قرار نمیگرفت، اما امسال ما روی رعایت آییننامه پافشاری کردیم.
به گفته جعفری، این عدم رعایت آییننامه در گذشته باعث «پایین آمدن سطح جشنواره» میشد.
دبیر سیوهفتمین جشنواره کودک و نوجوان با اشاره به داوری آثار متقاضی و کم بودن آثار انیمیشن توضیح داد: از بین شش یا هفت انیمیشنی که متقاضی حضور بودند، برخی سال ساخت قدیمی داشتند، برخی محتوای مناسبی برای کودک و نوجوان نداشتند و برخی دیگر سریالهای تدوینشدهای بودند که در قواره سینمایی ساخته نشده بودند. بر اساس این غربالگری، تنها یک انیمیشن واجد شرایط حضور در بخش مسابقه شناخته شد.
جعفری در مورد تفاوت حوزه کودک و نوجوان و عدم توجه به این موضوع و تفکیک آن گفت: زمانی در حوزه کودک، اثری همچون «بچه زرنگ» را تولید کردیم که با ۲ میلیون مخاطب روبهرو شدیم، پس این نشان میدهد مخاطب فیلم کودکِ «اقتضائات و مناسبات حوزه» را میپسندد. اما در حوزه نوجوان، کمتر کار شده و شناخت ما از اقتضائات و دغدغههای مخاطب نوجوان کمتر است.
به نظر جعفری، عدم توجه به اقتضائات حوزه نوجوان باعث شده آثار موفقی در این حوزه نداشته باشیم و این حوزه «خیلی جدی گرفته نشده است».
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تأکید بر لزوم نگاه بلندمدت به حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد: کار فیلمسازی برای کودکان و نوجوانان کوتاهمدت نیست. باید مطالعه کنیم، مخاطب را بشناسیم، بر اساس آن ایده و فیلمنامه طراحی کنیم، فیلم را بسازیم و بازخورد بگیریم. این چرخه علمی به ساخت آثار پرمخاطب کمک میکند.
فیلمسازان کودک و نوجوان حس «درجه دو» بودن دارند
یکی از نکات مهم سخنان جعفری، اشاره به احساس "درجه دو" بودن در میان فیلمسازان این حوزه بود که در این خصوص توضیح داد: ما به فیلمسازان کودک و نوجوانمان تشخص لازم را نتوانستیم منتقل کنیم. آنها حس میکنند جدی گرفته نمیشوند.
وی یکی از وظایف اصلی جشنواره را انتقال این پیام به فیلمسازان دانست که «شما برای ما مهم هستید، حتی مهمتر از فیلمسازان حوزه بزرگسال»؛ چرا که یک سوم جمعیت کشور زیر ۱۵-۱۶ سال هستند.
دبیر سیوهفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با اشاره به موفقیت انیمیشن «شاهزاده روم» در سال ۹۴ گفت: پس از آن موفقیت، سال بعد هفت فیلم انیمیشن متقاضی حضور در جشنواره شدند. این نشان میدهد یک کار موفق میتواند انگیزه لازم را در فیلمسازان و سرمایهگذاران برای ورود به این حوزه ایجاد کند.
جعفری به یک اشتباه راهبردی در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: ما در کشور گفتیم ژانر کودک و نوجوان، در حالی که ما فیلم کودک و فیلم نوجوان داریم. درون هرکدام نیز ژانرهای مختلفی مثل کمدی، ترسناک و درام جای میگیرد.
ما در کشور گفتیم ژانر کودک و نوجوان، در حالی که ما فیلم کودک و فیلم نوجوان داریم. درون هرکدام نیز ژانرهای مختلفی مثل کمدی، ترسناک و درام جای میگیردبه گفته او، این خلط مبحث باعث شده فیلمهای کودک و نوجوان از تنوع ژانری برخوردار نباشند و به ویژه مخاطب نوجوان که سلیقه متنوعتری دارد، از دیدن فیلمهای جشنواره رضایت کمتری داشته باشد.
وی در ادامه درباره برنامههای آتی و میزبانی جشنواره گفت: برنامهریزیهای بلندمدتی در بنیاد سینمایی فارابی در دست انجام است، اما این برنامهها هنوز به پختگی لازم برای اعلام نرسیدهاند.
در مورد میزبان جشنواره، جعفری با اشاره به تجربه ۱۰ ساله برگزاری در اصفهان و «پختگی اجرایی» ایجاد شده در این شهر، گفت: اصفهان به خاطر این تجربه انباشته، دارای اولویت است. اما باید پس از اختتامیه، با کمک رسانهها و صاحبنظران، آسیبشناسی جامعی انجام و برای دورههای آینده تصمیمگیری شود.
انتهای پیام
نظرات