• چهارشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۴ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1404071610529
  • منبع : مطبوعات

سؤال پشت سؤال

سؤال پشت سؤال

رهبر معظم انقلاب نه فقط چندی پیش، بلکه به دفعات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره امتناع از افراط و تفریط در استفاده از ابزارهای نظارتی همچون سؤال و استیضاح تذکر علنی دادند. این تذکرات رهبر معظم انقلاب امروز به این دلیل بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، همه ارکان کشور برای مواجهه با تشدید فشارهای خارجی، به انسجام و هم افزایی دعوت شده‌اند. این امر نافی حق قانون نمایندگان نیست، اما درعین حال مسأله این است که استفاده از ابزارهای نظارتی به عنوان حقی قانونی نباید به بهای از دست رفتن فرصت و زمان کار اجرایی در وزارتخانه منتهی شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: وزیر آموزش و پرورش در یکی دیگر از سه شنبه های نظارتی مجلس در صحن علنی بهارستان حاضر شد تا به سوالی درباره چرایی افت تحصیلی دانش آموزان پاسخ دهد. حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات هم با حضور در کمیسیون امنیت ملی گزارشی از آخرین وضعیت امنیتی کشور و تحولات منطقه‌ای ارائه و به پرسش‌های نمایندگان پیرامون این مسائل پاسخ داد. به روایت ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، اعضای این کمیسیون در این جلسه بر ضرورت توجه به طرح‌ها و لوایح امنیت‌ساز، بازنگری در برخی وظایف و مسئولیت‌های دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و تقویت دستگاه‌های اطلاعاتی کشور تأکید کردند.

آموزش و پرورش اولویت اول دولت چهاردهم
وزیر آموزش و پرورش که برای پاسخ به سوال محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز و ۵۳ نماینده دیگر درباره این که «چرا وضعیت علمی دانش آموزان کشور با افت شدید رو به رو است و میانگین معدل امتحانات نهایی کشور در سه رشته ۱۰ بوده است؟» به مجلس آمده بود، روایت متفاوتی از دستاوردهای علمی دانش آموزان کشور در سایه قرار داشتن آموزش و پرورش در ردیف اول اولویت های دولت چهاردهم ارائه کرد. گزارش و پاسخ علیرضا کاظمی سبب شد نماینده سوال کننده مهریز اعلام کند از پاسخ های وزیر قانع شده است، البته مشروط به اینکه وزارت آموزش و پرورش در ۶ ماه آینده به وضعیت افت تحصیلی دانش آموزان رسیدگی کند.
بر اساس گزارش کاظمی، حضور دانش آموزان ایران در عرصه‌ رقابت‌های علمی بین المللی با ۲۰ پله رشد و صعود همراه بوده است، به نحوی که از ۳۲ مدال کسب شده در رقابت‌های جهانی در سال ۲۰۲۳، دانش آموزان ایرانی در سال ۲۰۲۵ میلادی توانستند در این رقابت ها ۴۰ مدال کسب کنند.

پاسخ وزیر به سوال از عملکرد دولت پیشین
وزیر آموزش و پرورش در عین حال افت شدید نمرات دانش آموزان کشور را یک چالش مزمن نظام تعلیم و تربیت در تمام دوره‌ها دانست و تصریح کرد: «افت و رشد کیفیت آموزش در مدارس کشور، معمولا تحت تاثیر سیاست های کلان و شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در عرصه های مختلف بوده است. با این حال آمار موجود حاکی از این است که میانگین نمرات نهایی سال دوازدهم در سال۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۸ درصد افزایش داشته است.» کاظمی تاکید کرد: «به این دلیل به نمرات سال ۱۴۰۳ اشاره کردم که سوال نماینده محترم مجلس در مهرماه ۱۴۰۳ یعنی یک ماه پس از انتصاب من در مسئولیت وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است. همچنین متوسط میانگین نمرات پایه نظری در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳، حدود ۶ دهم درصد افزایش داشته و معدل دوره دوم نظری در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال ۱۴۰۳ که تکلیف جدول ۲۰ ماده ۸۸ قانون برنامه هفتم بوده است از ۱۴.۷۵ به ۱۵.۳۲ ارتقاء یافته است.» وزیر آموزش و پرورش درباره دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان به این واقعیت تلخ که «تقریبا در بسیاری از مناطق محروم، حاشیه‌ای و کم‌برخوردار، هنوز پوشش پیش‌دبستانی وجود ندارد» اشاره کرد. همین واقعیت سبب شد مسعود پزشکیان از آغاز کار دولت و آغاز دوران ریاست جمهوری اش، نهضت ملی مدرسه سازی را با تمرکز بر  مناطق محروم کلید بزند و پیگیری کند.

تکرار و توالی سؤال و استیضاح
هنوز زمان زیادی از پایان جلسه پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش به سؤال نماینده مهریز نگذشته بود که بار دیگر نام کاظمی در جمع وزرای مورد سؤال قرارگرفته از سوی نمایندگان ثبت و تکرار شد. این اتفاقی است که قبلاً هم برای دیگر وزرا تکرار شده است. به عنوان مثال، احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که اواسط اردیبهشت در مجلس حضور یافته بود تا به پرسش‌های نمایندگان پاسخ گوید، پس از جلسه صبح که در صحن علنی حضور یافت، عصر همان روز به جلسه یکی دیگر از کمیسیون‌های مجلس  دعوت شد تا به سؤال نماینده دیگری پاسخ گوید. حالا همین اتفاق برای وزیر آموزش و پرورش هم افتاده است. به این معنی که دیروز هم وزیر از جلسه پاسخگویی به سؤال نمایندگان در مجلس به وزارتخانه بازنگشته بود که مطلع شد سؤال دیگری از او از سوی نمایندگان در مجلس ثبت شده است. بر اساس اعلام هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گویا همان نماینده، که اعلام کرده بود به صورت مشروط از پاسخ‌های وزیر قانع شده است، یک بار دیگر یک پرسش ملی با عنوان پرسش درباره «علت عدم بازنگری در محتوای کتب درسی» را مطرح کرد. به دیگر سخن، آقای صباغیان پس از اینکه از پاسخ وزیر آموزش و پرورش به یک سؤال خود به صورت مشروط قانع شد، تصمیم گرفت سؤال دیگری را طرح کند و از وزیر پاسخ بخواهد. اما فقط وزیر آموزش و پرورش نیست. روز گذشته سخنگوی هیأت رئیسه اعلام کرد که سؤالاتی هم از وزیر نیرو اعلام وصول شده است. این سؤالات نمایندگان درحالی است که وزرا به صورت مستمر در کمیسیون‌های مرتبط حضور دارند یا در خود وزارتخانه پذیرای نمایندگان در جلسات مختلف هستند.
وفور بیش از اندازه سؤالات نمایندگان از وزرا، درحالی است که رهبر معظم انقلاب نه فقط چندی پیش، بلکه به دفعات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره امتناع از افراط و تفریط در استفاده از ابزارهای نظارتی همچون سؤال و استیضاح تذکر علنی دادند. این تذکرات رهبر معظم انقلاب امروز به این دلیل بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، همه ارکان کشور برای مواجهه با تشدید فشارهای خارجی، به انسجام و هم افزایی دعوت شده‌اند. این امر نافی حق قانون نمایندگان نیست، اما درعین حال مسأله این است که استفاده از ابزارهای نظارتی به عنوان حقی قانونی نباید به بهای از دست رفتن فرصت و زمان کار اجرایی در وزارتخانه منتهی شود.

زمزمه‌ها برای ۴ استیضاح
در کنار همه این سؤال‌های رو به ازدیاد، راهروهای مجلس شورای اسلامی روز گذشته شاهد زمزمه مباحث دیگری هم بود. دیروز زمزمه تلاش طیفی از نمایندگان برای طرح استیضاح ۴ وزیر از سوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس تأیید شد. عباس گودرزی که از جایگاه سخنگویی صحبت می‌کرد و نه به عنوان نماینده منفردی که از این جایگاه برای دفاع از استیضاحی که خودش دست به کار امضاهای آن است استفاده می‌کند، به خبرنگاران گفت: «یکی از استیضاح‌هایی که پیگیری شد، مربوط به وزیر کار بود که من شخصاً امضاهای آن را جمع‌آوری کردم. البته تمایل چندانی به طرح استیضاح نداشتیم. هدف ما این بود که موضوعات از طریق گفت‌وگو و نشست مشترک با امضاکنندگان پیگیری شود تا بدون تنش و مقاومت، مشکلات برطرف شود.» گودرزی درحالی مسأله استیضاح را توضیح داد که خودش در اظهاراتش به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ همبستگی و اتحاد و ضرورت حمایت از دولت که در خط مقدم اجراست، اشاره کرد. البته وی توضیح نداد که چه مسائل قانونی یا حقوقی بوده است که به طور معمول و با گفت‌وگوهای حقوقی قابل حل نیست یا اینکه در گفت‌وگوها با وزیر رفاه چه چیزهایی مطرح شده که به نتیجه نرسیده است؟

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha