به گزارش ایسنا، عباس ابریشمی - رئیس اتحادیه آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته ایران - امروز (چهارشنبه - ۱۶ مهر ۱۴۰۴) در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: ۲۴ مهر روز صنعت آسانسور در تقویم ملی ایران نام گرفته و قرار بر این است تا امسال به عنوان کنگره ملی صنعت آسانسور نمایشگاهی را برگزار کنیم. در این دوره مواردی مثل دستاورد جدید صنعت آسانسور کشور با توجه به شرایط موجود و آسانسورهای بدون نیاز به شبکه برق و با قابلیت کار با پنلهای خورشیدی را معرفی خواهیم کرد.
او ادامه داد: با توجه به نرخ تخلفات ثبت شده در کل کشور و شکایتهایی که داشتیم، سامانهای به نام شناسنامه آسانسور را هم راهاندازی میکنیم. به نحوی که افراد نتوانند قطعات ایرانی را به اسم خارجی عرضه کنند. مطلب بعد هم آموزش استانداردهای جدید به کسانی است که از نظام مهندسی میآیند. در کنار این کنگره ۵۰ غرفه از واحدهای کوچک را به نمایش خواهیم گذاشت چون همین واحدها با توجه به چابک بودن کارهای بزرگی انجام دادهاند. واحدهای خرد در واقع چرخ محرک اقتصاد هستند و خواهش دارم مسئولان تسهیلاتی که به واحدهای بزرگ میدهند، به واحدهای کوچک هم بدهند تا بتوانند رقابت کنند.
رئیس اتحادیه آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: واحدهای کوچک ما سهمیه ورق دولتی نمیگیرند و از وامهای با بهره پایین نیز نمیتوانند استفاده کنند. ما حدودا ۲۹۰۰ عضو داریم که ۷۰۰ واحد تولیدی است. خدمات فنی ما هم به نوعی تولید کننده هستند. ساخت آسانسور الزاما در ساختمان انجام میشود و به همین دلیل بیشتر از ۸۰ درصد اعضای اتحادیه کشوری آسانسور تولید کننده هستند. امیدواریم حمایت درستی صورت گیرد. این هفتمین سالی است که اتحادیه ملی آسانسور تشکیل شد و اولین شعار ما ایمنی مردم بود که خوشبختانه با همکاری سازمان ملی استاندارد محقق شده است.
وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته اگر بررسی کنید از زمانی که اتحادیه تشکیل شد دیگر صدمات جانی آنچنانی نداشتهایم، الان خیلی به ندرت این اتفاق را داریم. اگر هم اتفاقی رخ دهد به دلیل نداشتن استاندارد است یا بالا برهایی که به جای آسانسور استفاده میشوند. الان حوادث نزدیک به صفر است و سعی میکنیم به صفر برسد. به عنوان مثال در اتفاقی که برای خانمی در شهرداری رخ داد، پیمانکار غیر متخصص و مدیری که در دستگاه نیمه دولتی با یک پیمانکار غیر متخصص قرارداد بسته است و سال گذشته هم در شورای شهر پیگیری و شهرداری مقصر صددرصد شناخته شد.
ابریشمی درباره تعداد آسانسورهای فعال در کشور نیز گفت: اینکه چه تعداد از ساختمانهای موظف سطح کشور آسانسور نصب کردهاند مشخص نیست و آمار دقیقی نداریم، اما در سطح کشور یک میلیون و 20 هزار آسانسور مشغول کار هستند. آسانسور وسیله حمل و نقلی است که حدود ۳۵۰ میلیون سفر روزانه توسط آن در کشور انجام میشود. ما از سال ۱۳۹۲ که ارتفاع بالای ۸ و نیم متر را الزام به نصب آسانسور کردند، ساختمانهای سه طبقه هم آسانسور میخواهند و در غیر این صورت برای آنها پایان کار صادر نمیشود. پیش از این تنها ساختمانهای بالای 5 طبقه نیازمند اسانسور بودند.
او درباره میزان واردات لوازم آسانسور به کشور نیز گفت: متوسط آمار واردات قطعات آسانسور در 10 سال گذشته ۸۰ میلیون دلار در سال بود و تعداد آسانسوری که در 8 سال گذشته عرضه کردیم نیز ۴۰ هزار آسانسور است. ما حدودا ۶۰۰ میلیون دلار آسانسور در کشور عرضه کردهایم. البته باید در نظر داشت که برخی قطعات کامل وارد میشوند شاید صرفه اقتصادی تولید ندارند. بعضی از آنها هم مثل ریل آسانسور 40 هزار تن مصرف داریم، اما پنج هزار تن تولید در کشور داریم.
رئیس اتحادیه آسانسور و پله برقی ایران تاکید کرد: ما در زمینه واردات موتور و گیبرکس آسانسور نیاز به واردات نداریم اما باید در نظر داشت که موتورهای بدون گیربکس از نظر مصرف برق ۵۰ درصد کمتر انرژی مصرف میکنند. این نوع موتورها نیاز به واردات دارند چون تعداد تولید داخل زیاد نیست. در آسانسورهای شش یا هفت طبقه بعضا صد درصد نیاز را خودمان تولید کردهایم، اما در ارتفاع بیش از هشت طبقه شاهد واردات هستیم.
او در پاسخ به این سوال که آیا میتوان قیمت مصوبی را برای آسانسورها تعیین کرد؟ توضیح داد: آسانسور قیمت مصوب ندارد. ظرفیت، سرعت، نوع متریال و حتی نصاب روی قیمت تاثیر مستقیم دارند. قیمتها متغیر است و با توجه به نیاز و درخواست هر شخص قیمت ارائه میشود. البته برای تعمیرات سالانه آسانسور تعرفه وجود دارد. برای سرویس و نگهداری باید بازدیدهای پیشگیرانه کرد که مانع خرابی شود. همکاران ما سعی میکنند سرویس و نگهداری را به نحوی انجام دهند که ماهی یکبار مراجعه کنند. یکبار در ماه پول میگیرند اما هر تعداد خرابی باشد نباید هزینهای بگیرند. میزان افزایش تعرفه نیز امسال نسبت به سال گذشته، به اندازه افزایش دستمزد کارگر بوده است.
ادامه دارد
نظرات