• جمعه / ۱۸ مهر ۱۴۰۴ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1404071811605
  • خبرنگار : 50649

امام جمعه شیراز:

واقعیت تاریخی و دینی حافظ را تغییر ندهیم/ رسانه‌ها پیام «انتظار» را به گوش جهانیان برسانند

واقعیت تاریخی و دینی حافظ را تغییر ندهیم/ رسانه‌ها پیام «انتظار» را به گوش جهانیان برسانند

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر این نکته که حافظ بدون تردید حافظ قرآن کریم بوده است، تأکید کرد: نباید واقعیت تاریخی و دینی حافظ را تغییر دهیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز جمعه، ۱۸ مهر در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: طبق آیات قرآن کریم اگر کسی بخواهد باتقوا باشد، قاعدتاً باید از هدایت قرآن بهره‌مند شود، وگرنه راه به جایی نخواهد برد.

وی تصریح کرد: مردم در این کره‌ زمین هر کدام راهی در پیش می‌گیرند؛ نمی‌شود کسی راه و رسمی نداشته باشد، حتی آنان که می‌گویند دین و آیینی نداریم، همین نداشتن دین، آیین آن‌ها شده است و روش زندگی‌شان همان است اما قرآن کریم بهترین راه را پیشنهاد می‌دهد که از هر راه دیگری مستقیم‌تر، راست‌تر و به سعادت نزدیک‌تر است لذا انسان‌های باتقوا باید با قرآن مأنوس باشند.

امام جمعه شیراز با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص انس با قرآن و تربیت حافظان قرآن اظهار کرد: این منویات به دلیل آن است که قرآن بهترین راه‌ را برای سعادت انسان نشان می‌دهد. در  هفته‌ پیش‌ِرو نیز به مناسبت‌های مختلف باید کارهای قرآنی انجام دهیم. از جمله، هفته و روز بزرگداشت حافظ است و حافظ، حافظ قرآن است.

آیت‌الله دژکام با ذکر این نکته که می‌خواهیم حافظ تربیت کنیم، گفت: شیراز ۷۰۰ الی ۸۰۰ سال پیش صدها حافظ قرآن داشته است که خواجه شمس‌الدین محمد (حافظ)، یکی از آن‌ها بوده که مشهور شده است. در سفرنامه‌ ابن بطوطه آمده است که وقتی به شیراز آمده و مدتی مانده، نوشته شده که «شیراز قاریان قرآن شگفت‌انگیزی دارد. در همه‌ سفرهایم در میان شهرهای اسلامی، قاریانی چون شیراز ندیدم.» از بس زیبا و پاکیزه قرآن می‌خواندند، او شگفت‌زده شده بود و جای تعجب نیست، چرا که شیرازی‌ها شاگرد حضرت احمد بن موسی (ع) و حضرت محمدبن موسی، فرزندان رشید امام کاظم(ع) بودند. این افتخار کوچکی نیست که دو تن از فرزندان امام کاظم(ع)، معلمان قرآن شیرازی‌ها بوده‌اند.

وی با اشاره به آثار انس با قرآن در زندگی اظهار کرد: کسانی که با قرآن مأنوس می‌شوند، عبادتشان افزایش می‌یابد و با تقوا می‌شوند و به دنبال آزادی معنوی هستند. برخی فقط آزادی دنیوی فانی را می‌خواهند، اما اهل تقوا آزادی از آتش جهنم را طلب می‌کنند. در نهایت به جایی می‌رسند که از بهشت و جهنم نیز آزاد می‌شوند. لذا تقوا و قرآن‌خواندن، انسان را به چنین مقامی می‌رساند.

سبک زندگی حافظ 

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ است، گفت: حافظ، بدون تردید حافظ قرآن کریم بوده است اما در مورد این شخصیت بزرگ قرآنی، جفاهایی شده و می‌شود. برخی می‌خواهند حافظ را به گونه‌ای معرفی کنند که گویی هیچ ارتباطی با دین و قرآن نداشته است و این اشتباه است. البته بعضی از افراد ممکن است ارادت ویژه‌ای به حافظ داشته باشند و آن هم محترم است؛ اما نباید واقعیت تاریخی و دینی او را تغییر داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: از دیوان حافظ می‌فهمیم که او مرد قرآن، اهل نماز شب، دعا و دل شب بوده است و اگر غیر از این به او نسبت دهند، دروغ است، باور نکنید و در بسیاری از غزل‌های او صراحتاً از قرآن، نماز، دعا، شب‌زنده‌داری و توکل سخن گفته شده است. بی‌انصافی است اگر بگویند همه‌ این‌ها نماد بوده و مقصود دیگری داشته است. او خود گفته است که هرچه داشته از قرآن کریم و «حرز یمانی» است؛ دعایی که امیرالمؤمنین(ع) تعلیم فرموده‌اند. پس چرا برخی می‌خواهند چهره‌ای مغشوش و تحریف‌شده از بزرگان خودمان نشان دهند؟ برای چه؟ برای آنکه خود را با تمدن از خدا گریخته‌ اروپایی تطبیق دهند، بس کنید و این کار اشتباه است.

از افراط کردن در معنا کردن اشعار حافظ بپرهیزیم

وی با تأکید بر اینکه باید همان حقیقتی را که در دیوان حافظ است، بپذیریم، گفت: نباید در معنا کردن اشعار حافظ آن‌قدر افراط کنیم که معنای صریح شعر را از بین ببریم و اگر شعری صراحتاً معنای عرفانی و الهی دارد، نباید آن را تحریف کنیم.

آیت‌الله دژکام در ادامه سه بیت از اشعار حافظ را تبیین و تفسیر کرد و افزود: در یک بیت حافظ می‌گوید «کجاست صوفیِ دجّال‌فعلِ مُلحِدشکل؟ بگو بسوز، که مهدیِ دین‌پناه رسید». او از «دجال» نام می‌برد؛ کسی که اسلام و مسیحیت بیشتر با او درگیر هستند و طبق آموزه‌های اسلامی و حتی در کتاب مقدس مسیحیان، در برابر حضرت عیسی(ع) می‌ایستد و در آخرالزمان به دست او نابود می‌شود. امروز دجال‌هایی چون نتانیاهو و ترامپ را که می‌بینید، به یاد داشته باشید که خداوند حضرت عیسی(ع) و حضرت مهدی(عج) را ذخیره کرده است تا بیایند و چنین دجال‌هایی را از میان بردارند. آن‌گاه مردم به فتح و پیروزی خواهند رسید.

وی با اشاره به بیت «سَوا بگو که چه‌ها بر سرم در این غم عشق، ز آتش دلِ سوزان و دودِ آه رسید»، گفت: باد صبا باید پیام عشق را به همه‌ ملت‌های جهان برساند که ایران، منتظر آقای خود است و برای آمدنش می‌سوزد. امروز نیز رسانه‌ها، از جمله صدا و سیما، باید نقش همان باد صبا را ایفا کنند و به تمام عالم پیام بدهد که جان چه قابلی دارد و باید پیام انتظار و عشق به امام زمان را به گوش جهانیان برسانند.

آیت‌الله دژکام به بیت «مرا بخواب که حافظ به بارگاهِ قبول، ز وردِ نیمه‌شب و درسِ صبحگاه رسید» اشاره کرد و افزود: در این بیت می‌گوید که حافظ اگر به جایی رسید، از ورد نیمه‌شب و درس صبحگاهی بود. استادان بزرگ شیراز نیز چنین بودند و این رسم اهل معرفت بود. اما امروز بعضی از مردم شب تا صبح به کارهایی مشغول‌اند که خدا نمی‌پسندد و صبح‌ها می‌خوابند. بنابراین در روز بزرگداشت حافظ، شایسته بود تا  یک‌بار دیگر مرور کنیم که چرا به این شخصیت احترام می‌گذاریم و چرا نام او را گرامی می‌داریم.

جلوه‌گری درس عشق به خداوند و انس با قرآن در زندگی حافظ

وی تأکید کرد: هرچه از حافظ در زندگی ما جلوه‌گر است، درس‌های عشق به خدای متعال، انس با قرآن کریم، برخاستن در دل شب و برگزاری درس سحرگاهی است و این‌ها رسم و راه حافظ بوده و در دیوان او بارها تکرار شده است. نباید بگوییم که این فقط در یک غزل آمده است؛ در بسیاری از اشعارش می‌بینیم که همین مضامین را بارها بازگو کرده است.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود به برگزاری رویداد ملی «ایران جان» در استان فارس اشاره کرد و گفت: در این رویداد بناست تا از استان فارس گزارش مخابره شود. باید از این رویداد حمایت کنیم و چیزی که در شبکه‌های مختلف منعکس می‌شود، باید ان‌شاءالله آبرومندانه، زیبا و با لطافت هنری شیراز و استان فارس همراه باشد و جاذبه ایجاد کند.

امام جمعه شیراز همچنین به فرا رسیدن و در پیش‌رو بودن هفته پیوند اولیا و مربیان و روز پیوند اشاره کرد و افزود: بناست مدارس با کمک پدرها و مادرها برای تربیت نسل جدید کار بهتری ارائه دهند. هرچه در این زمینه کار کنیم، باز هم جای کار وجود دارد؛ این‌طور نیست که بگوییم ما کار زیادی انجام داده‌ایم و دیگر نیازی نیست. قریب به یک میلیون دانش‌آموز در استان فارس و  نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در خود شیراز مشغول به تحصیل هستند؛ ایناها نسل آینده ما هستند. کشور، شهر و آبروی ما دست این‌هاست لذا یادمان باشد که می‌خواهیم چه کار کنیم؛ می‌خواهیم نسلی سعادتمند بسازیم.

وی با اشاره به هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان بیان کرد: در این وضعیت گرانی گاهی اوقات مشاهده می‌شود که این هزینه‌ها حتی برای مدارس دولتی بر خانواده‌ها فشار می‌آورد، با وجود اینکه کمترین مخارج را می‌خواهد بکند و همه این‌ها را والدین برای سعادتمندی فرزندان خود انجام می‌دهند.

تمام تلاش خود را برای تربیت نسل آینده به کار گیریم

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: حقوق معلمان و مدیران هم ممکن است کفاف زندگی آنان را ندهد، اما بالاخره دولت از جیب همین مردم برای دو میلیون نفر در وزارت آموزش و پرورش هزینه می‌دهد. دولت برای چه این کار را می‌کند؟ می‌گوید می‌خواهم نسل آینده سعادتمند شوند لذا تمام تلاشمان را می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: دولت می‌گوید برای تربیت نسل آینده هرچه در توان داشتیم، آوردیم اما چرا این تلاش ناکافی است، چون ما به دنبال سعادتمندی فرزندان این کشور هستیم. والدین و معلمان و مدیران می‌خواهند دانش‌آموزان سعادتمند شوند اما سعادت چیست باید روی این موضوع کار کنیم. هدف‌گذاری جهانی که با خدا قهر است، در مورد سعادت یک چیزی هست و هدف‌گذاری نمازگزاران جمعه چیز دیگری است، اگر این دو را اشتباه کنیم، کار خراب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید دستگاه آموزش و پرورش ما باور کند که سعادتمندی در پرتو قرآن کریم حاصل می‌شود، گفت: پدران و مادران باید باور کنند که اگر می‌خواهند فرزندشان بعد از ۷۰۰ سال مانند حافظ بدرخشد، این در پرتو قرآن حاصل می‌شود.  چنانچه حافظ هم می‌گوید هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم. بعد ما برای همه چیز هزینه می‌کنیم؛ تابستان‌ها (مدارس) بسته است و دانش‌آموزان تماماً در کلاس (درس‌های دیگر) هستند، اما نسبت به قرآن کم‌توجهی می‌شود؛ آن‌قدر که باید سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه وقتی فرزندی قرآن می‌خواند باید معلوم باشد که پدرش چقدر تلاش کرده است، گفت: این قرآن خواندن یعنی بخشیده شدن و آمرزش و باید برای این قضیه سرمایه‌گذاری کنیم. در هفته آینده ما به اذن خداوند متعال، شورای برنامه‌ریزی قرآنی استان را داریم و بعضی از مدیران ملی نیز برای این قضیه می‌آیند و فعالیت‌هایی در حرم مطهر شاهچراغ(ع) و جاهای مختلف برای کار قرآن پیش‌بینی شده است. قرآن را در سعادتمندی فرزندانمان بسیار مهم بدانیم.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه باید قرآن جایگاه خود را در جامعه به خوبی پیدا کند، افزود: باید خانه در کنار مدرسه و هر دو باید در کنار مسجد بیایند. مسجد رکن سوم است لذا باید به مساجد اهمیت دهیم. بعضی از مجموعه‌های حتی ارزشی، ساختمانی می‌سازند؛ می‌گویند ۳۰۰ خانه ساخته‌اند، این خوب است ولی برای این ۳۰۰ خانه، مسجدی نساخته‌اند. این زشت است. کودکی در فضایی بزرگ می‌شود که اصلاً نمی‌داند مسجد کدام طرف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha