مهدی نیکخواه سهشنبه ۲۲ مهر در کارگاه آموزشی توانمندسازی مشاوران مدارس و رابطان مشاوره شهرستان ابهر، دستورالعملها و شیوهنامههای مربوط به طرحها و برنامههای عملیاتی حوزه مشاوران را تشریح و بر مطالعه دقیق و اجرای کامل آنها توسط همکاران تأکید کرد.
وی با بیان اینکه نقش عوامل اجرایی مدارس در تحقق اهداف مشاورهای بسیار مهم است، اظهار کرد: انتظار میرود همه همکاران، بهویژه ارکان اجرایی مدارس، به عنوان کنشگران عمومی در اجرای نظام مراقبتهای اجتماعی اهتمام ویژهای داشته باشند تا شاهد کاهش آسیبهای اجتماعی در جامعه باشیم.
او با تأکید بر اهمیت اجرای آزمونهای مشاورهای هدایت تحصیلی و غربالگری، گفت: این آزمونها نقش مؤثری در انتخابهای سرنوشتساز دانشآموزان و همچنین در شناسایی دانشآموزان در معرض خطر و پرخطر دارند.
نیکخواه با اشاره به اجرای غربالگری پایههای هفتم، هشتم، دهم و یازدهم توسط دانشآموزان و نیز اجرای غربالگری در نیمسال دوم برای پایههای اول، سوم و پنجم توسط آموزگاران، افزود: نقش رابطان مشاوره در مدارس فاقد مشاور، برای ارائه خدمات مورد نیاز دانشآموزان در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی ادارهکل آموزش و پرورش استان زنجان با توضیح اینکه برنامهریزی و تشکیل کمیته مدیریت فوریتهای روانی - اجتماعی در راستای طرح نماد و به عنوان تکمیلکننده آن انجام میشود، بیان کرد: همکاران باید در جهت کاهش مشکلات روانی - رفتاری و ارتقای سطح سلامت روان دانشآموزان در معرض خطر، دارای هیجانات نامناسب یا شرایط اورژانسی، اقدامات سریع و مؤثر انجام دهند.
نیکخواه، هدایت تحصیلی پایه نهم را یکی از موضوعات چالشی آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: آگاهیبخشی مناسب به والدین و دانشآموزان و برگزاری نشستهای علمی – آموزشی هدایت تحصیلی در سطح مناطق، میتواند در کاهش این چالشها و نگرانیها نقش مؤثری داشته باشد.
وی همچنین نحوه محاسبه و تعیین نمره تراز هدایت تحصیلی را تشریح کرد و از مشاوران مدارس خواست با توجه به ظرفیتهای منطقه، همه شاخهها و رشتهها بهویژه رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش را به دانشآموزان معرفی کنند.
انتهای پیام
نظرات