• چهارشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۴ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1404072314923
  • خبرنگار : 71956

سهم ناچیز صنعت ریلی از ارز دولتی؛ فقط ۲۰۰ میلیون یورو در برابر ۹ میلیارد یورو به صنعت خودرو

سهم ناچیز صنعت ریلی از ارز دولتی؛ فقط ۲۰۰ میلیون یورو در برابر ۹ میلیارد یورو به صنعت خودرو

دبیر انجمن صنایع ریلی ایران با انتقاد از بی‌توجهی به این بخش گفت: در حالی که امسال حدود ۹ میلیارد یورو ارز به صنعت خودرو تخصیص یافته، سهم صنعت ریلی تنها ۲۰۰ میلیون یورو بوده است، این میزان ناچیز نشان‌دهنده نبود نگاه راهبردی به حمل‌ونقل ریلی است؛ صنعتی که با وجود ایمنی بالا و توان تولید داخلی، به‌دلیل نبود حمایت مؤثر و قوانین دست‌وپاگیر، تنها با ۱۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند.

به گزارش ایسنا، رحمت الله پوربابایی - دبیر انجمن صنایع ریلی ایران - در میزگرد تخصصی آسیب‌ها و مشکلات صنایع ریلی کشور گفت: امروز برای تولیدکنندگان داخلی سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی توجیه اقتصادی ندارد و کارخانجات ایران طی سال‌های گذشته تنها ۱۵ درصد کار کردند و این در حالی است که دولت لایحه می‌نویسد و در مجلس تصویب می‌کند، اما متاسفانه خود آن را اجرا نمی‌کند.

وی افزود: متاسفانه امروز موضوع حمایت از صنعت ریلی تنها به شعار بدل شده و این در حالی است که این صنعت از هر نظر بهتر از دیگر صنایع حمل و نقلی در کشور است و در حوزه مخاطرات و خسارات جانی و مالی کمتر از دیگر حوزه‌های تلفات داشته که نشان می‌دهد باید در این صنعت سرمایه گذاری صورت گیرد.

این عضو انجمن تولیدکنندگان صنایع ریلی ایران خاطر نشان کرد: امروز در میان صنایع، تأمین و تخصیص ارز نسبت به دیگر صنایع موازی به شدت پایین است. در سال گذشته به صنعت خودرو نزدیک به ۱۳ میلیارد یورو ارز تخصیص داده و امسال تا امروز حدود ۹ میلیارد یورو ارز به صنعت خودرو تخصیص داده شده و تنها ۲۰۰ میلیون یورور برای تامین ارز صنعت ریلی اختصاص یافته  که تفاوت بالایی را نشان می‌دهد و آمار مناسبی نیست.

پوربابایی تاکید کرد: شرکت‌های ریلی داخلی توان تولیدی دارند و با اینکه تحریم‌های خارجی بی تاثیر نیست، اما اثربخشی بالایی ندارد؛ در حالی که متاسفانه تحریم‌های داخلی و قوانین دست و پاگیر باعث افت تولید در صنعت ریلی شده است. برای مثال بیش از ۳۰ سامانه در این صنعت وجود دارد و سوال ما این است که آیا نمی‌توان این سامانه‌ها را به صورت تجمیع شده و سامانه های جامع ایجاد کرد که تولیدکنندگان درگیر سامانه‌ها نشوند.

وی در پایان گفت: امروز هفت شرکت تولیدکنندگان اصلی ناوگان ریلی داخلی هستند و توان تولید داخلی دارند و با وجود تاکید سالانه بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی و صنایع ملی اما، متاسفانه آنگونه که باید از آنها حمایت نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha