• پنجشنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۴ / ۱۷:۳۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404072415792
  • خبرنگار : 51012

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان:

صلح به معنای همراهی یا بیعت با دشمن نیست/ آب مسئله اصلی اصفهان است

صلح به معنای همراهی یا بیعت با دشمن نیست/ آب مسئله اصلی اصفهان است

ایسنا/اصفهان نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با تأکید بر مشکلات آب استان و درس‌های نهج‌البلاغه گفت: صلح به معنای همراهی با دشمن نیست و الفت میان مومنان تنها با تدبیر الهی ایجاد می‌شود.

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد امروز پنجشنبه ۲۴ مهر در چهارمین همایش بین‌المللی راه نجات نهج‌البلاغه و حکمرانی علوی به مشکلات آب استان و جایگاه مردم اصفهان در عرصه‌های مختلف پرداخت و اظهار کرد: از طرف خودم و همه مردم استان اصفهان باید بگویم که مشکل عمده مردم استان اصفهان، مسئله آب است.

وی ادامه داد: همان‌طور که قبلاً خدمت مسئولان عرض کردم، بسیاری به من گفتند و من نیز به نمایندگی از همه مردم اصفهان این نکته را عرض می‌کنم که مردم این استان، اگر نعمت‌های الهی در اختیارشان باشد، از آن به بهترین نحو استفاده می‌کنند. شاید در برخی نقاط دیگر، منابع آب موجود باشد، اما جرات و توان بهره‌برداری از آن را نداشته باشند، اما مردم اصفهان در بهره‌گیری از همه نعمت‌های خدا، انصافاً پیشرو هستند.

وی در ادامه با اشاره به پیشینه استان اصفهان در عرصه‌های مختلف افزود: در حوزه‌های مختلف، استان اصفهان سهمی چشمگیر دارد؛ تنها یک دهم کل کشور در موضوع شهادت و جانبازی حضور داشته است. در میان روحانیون نیز از حدود چهار هزار شهید روحانی در هشت سال دفاع مقدس، ۷۰۰ نفر متعلق به اصفهان بودند. مردم این استان حتی در پرداخت مالیات نیز پیشتاز هستند؛ استانی که باید قدر آن دانسته شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت آب استان بیان کرد: در رابطه با آب، به همه دولت‌ها اعلام کرده‌ایم که مسئله عمدتاً پیگیری شده، اما کار مشکلی است، زیرا خود اصفهان منابع آب جوشان ندارد و باید از مناطق دورتر تأمین شود. انتظار می‌رود با قدم‌های برداشته‌شده در دولت فعلی، این مسئله تکمیل شود.

طباطبایی‌نژاد به آموزه‌های نهج‌البلاغه درباره جنگ و آتش‌بس اشاره کرد و گفت: یکی از نکات جالب، مربوط به جنگ ۱۲ روزه است که رئیس جمهور نیز به آن اشاره کردند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند که اگر دشمن درخواست آتش‌بس کند، ما باید آن را بپذیریم، نه به دلیل کمبود توان نظامی یا پایان موشک‌ها، بلکه به تأکید قرآن و نهج‌البلاغه. قرآن کریم می‌فرماید: «وَإِنْ جَمَعُوا لِلْسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ». این انسجام و وحدت میان مردم و مومنان، تنها کار خداست.

وی افزود: پس از جنگ ۱۲ روزه، متأسفانه کسی نگفت که الفت بین مردم و مؤمنان، کار خداست. هر کس گمان کرد که با اقدام خود، قدمی برداشته، در اشتباه است. ایرانی ما مانند یک کشکول درویشی است؛ همه اقشار و سلایق را گرد هم آورده و انسجام ایجاد می‌کند و این جز با تدبیر و نصرت الهی ممکن نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر آموزه‌های امیرالمؤمنین علیه‌السلام خطاب به مالک اشتر خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین می‌فرمایند: اگر دشمن درخواست آتش‌بس کرد، آن را رد نکن؛ اما این آتش‌بس باید در رضایت خدا باشد. هیچ‌گاه بین مومن و کافر صلحی نیست که به دوستی و رفاقت ختم شود، بلکه صلح تنها در شرایط قانونی و الهی معتبر است.

طباطبایی‌نژاد در ادامه سخنان خود درباره آموزه‌های قرآن و نهج‌البلاغه در موضوع صلح و برخورد با دشمنان اظهار کرد: آیه شریفه می‌فرماید: یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکفّارَ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءَ بَعْضٍ وَمَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ؛ هر کس ولایت آن‌ها را بپذیرد و با آن‌ها هم‌پیمان شود، دیگر مسلمان نیست، بنابراین صلح به معنای همراهی یا بیعت با دشمن نیست و هیچ پیامبر، امام یا مسلمانی با کفار صلح نکرده است. حتی در مورد حضرت امام مجتبی(ع)، وقتی آتش‌بس درخواست شد، ایشان پذیرفتند، اما هیچ‌گاه زیر بار دستگاه معاویه نرفتند. در صلح حدیبیه یا سال جنگ تبوک نیز پیامبر اسلام تنها برای حفظ شأن و ابهت خود و امت، آتش‌بس را پذیرفتند، نه برای همراهی با دشمن یا بیعت.

وی با اشاره به رویکرد حضرت امیرالمؤمنین(ع) در مواجهه با پیشنهادات صلح گفت: حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: اگر دشمن پیشنهاد آتش‌بس داد، آن را بپذیر، به شرط آن که رضایت خدا در آن باشد. صلح، نه به معنای همراهی با دشمن، بلکه برای آرامش لشکریان، حفظ جان مردم و امنیت کشور است. جنگ نیز تنها در چارچوب دفاع و بدون ظلم به بی‌گناهان انجام می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: حضرت امیر هشدار می‌دهند که دشمن ممکن است نزدیک آید و انسان را به غفلت بیندازد؛ بنابراین همواره باید مراقب بود و حسن ظن بی‌جا به دشمن نداشت. اگر صلح شد، به خاطر مصلحت مردم است، نه به خاطر همراهی با دشمن.

طباطبایی‌نژاد با بیان درس‌های عملی جنگ‌های صدر اسلام ادامه داد: در جنگ خیبر، پیامبر و لشکر اسلام قلعه‌ها را محاصره کردند، اما آن‌ها را خراب نکردند و حتی آب مورد نیاز مردم را مسموم نکردند. کودکان و زنان دشمن مورد آسیب قرار نگرفتند. در جنگ ۱۲ روزه نیز تأکید شده بود که کشتن انسان‌های بی‌گناه، خصوصاً کودکان و زنان، جایز نیست، اما دفاع از اماکن قدرت و امنیت کشور مجاز است. تمدن ما، تمدن الهی و اسلامی است و قرآن می‌فرماید: «وَلَا تَجْنَحُوا إِلَی الظُّلمِ»، یعنی حتی با دشمن نیز باید عدالت رعایت شود.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: این درس امیرالمؤمنین(ع) الگویی برای همه انسان‌هاست تا عدالت و اخلاق الهی را در مواجهه با دشمنان رعایت کنند و همواره تلاش کنیم که آموزه‌های قرآن و نهج‌البلاغه در عمل پیاده شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha