ترافیک سنگین صبح و عصرگاهی در این محدوده از جاده هراز نه در روزهای تعطیل، بلکه در بیشتر روزها در این جاده به رویهای کاملا عادی و طبیعی تبدیل شده است.
بیشتر شهروندان آملی که به رسم یک سنت کهن قدیمی نیاکان خود برای رفع خستگی و گذران تعطیلات آخر هفته با کوهی از انگیزه راهی ییلاقات خوش آب و هوای این شهرستان میشوند اما در راه ماندگی چند ساعته و ترافیک توقف کامل حدفاصل قبل و بعد از دو راهی چلاو حلاوت و شیرینی دورهمی خانوادگی را به کامشان تلخ میکند.
توقف ساعتی خودروها و برخی شهروندان آملی در حد فاصل تونل سد هراز تا قبل از سیاه بیشه به طول حدود بیش از دو تا پنج کیلومتر ادامهدار شده و گلایه شدید ساکنین منطقه، مسافران و کاربران این جاده را در برداشت.
ترافیک دو راهی چلاو آمل، در سالهای اخیر، یک جای کاملا ثابت در گزارشهای مرکز مدیریت راهها و رئیس پلیس راه مازندران و حتی کشور در خصوص وضعیت ترافیکی جادههای کشور تبدیل شده است.
کم عرض بودن مسیر قبل، بعد از تونل سد در حال ساخت هراز و تکمیل نشدن جاده ۱۱ کیلومتری بالادست سدمخزنی هراز بعد از گذشت حدود یک دهه یکی از مهمترین دلیل و پیامد شوم بروز راهبندان و ترافیک شدید و ایست کامل خودروها در روزهای پایانی هفته و تعطیلات چند روزه در طول سال بوده است.
نا ایمن بودن بخشی از مسیر و تونلهای ایجاد شده در ساخت جاده جایگزین موقت بالادست سد هراز همزمان با آغاز عملیات این سد با هدف کاهش و مدیریت ترافیک در سه راهی چلاو زمان بیش از ۱۶ساله را به خود و چند وزیر و چند دولت به خود دیده است، طرحی که تاکنون زیر بار ترافیک نرفته و در کاهش ترافیک به کمک پلیس راه مازندران نیامده است.
تداوم این وضعیت حتی موجب گلایه نماینده مردم شهرستان آمل را از عدم پایبندی وزارت نیرو به تعهدات داده شده مطابق مصوبه قانونی دولت در ساخت جاده جایگزین همزمان با ساخت سد هراز شده است.
رضاحاجی پور در رابطه با این پروژه عمرانی به ایسنا گفت: طبق تکلیف قانونی والزام وزارت نیرو در کنار ساخت سدهراز، قرار بود از جاده موقت برای کاهش بار ترافیکی استفاده شود و در این مدت جاده اصلی جایگزین به طول ۱۱ کیلومتر با شیب ۶ درصد و کاملا استاندارد ساخته شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه در همه این سالها با وجود حضور چندین حضور و دستورات ویژه وزیر و نمایندگان سازمانها و حتی کمیسیون عمران مجلس ۱۶ سال قبل از دوره نماینده قبلی و در ۵ سال گذشته که منتخب مردم شهرستان هستم، اتفاقی رخ نداد.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حق مردم این شهرستان و مسافران عبوری از جاده هراز توقف بیش از ۲ ساعته در دو راهی چلاو نیست، گفت: در جایگاه نماینده مردم آمل در مجلس، جلسات زیادی در سطح استان و حتی ملی با وزارت نیرو داشتیم، اما به وزیر نیرو اعلام میکنم، گزارشهایی که معاون شما به شما اعلام میکنند، با واقعیت موجود فاصله زیادی دارد.
حاجی پور ادامه داد: در حال حاضر هم دو دستگاه تونل و یک پل با ارتفاع بالا در مسیر جاده جایگزین بالادست سد هراز به طور کامل متوقف است و با وضع کنونی و قولی که وزیر نیرو تکمیل این پروژهها را تا پایان آذر امسال داده، قطعا عملیاتی نخواهد شد.
وی درعین حال ابراز امیدواری کرد: وزیر نیرو باید شخصا از پروژه سد و جاده جایگزین بالادست سدمخزنی هراز بازدید و خود را جای مردم و مسافران میلیونی جاده هراز و نارضایتی آنها از ساعت اتلاف وقت در این جاده بگذارد.
این که جادههای شمال گنجایش تعداد خودروهای مسافران عجول را در تعطیلات فشرده ندارد و باید تصمیمهای کارشناسی و چاشنی اعتبار به موقع ملی اختصاص داده شود تا سفر بدون ترافیک حداقلی و خاطره خوش شمال در اذهان همگان باقی بماند.
انتهای پیام
نظرات