• سه‌شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۴ / ۰۷:۲۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1404072918481
  • خبرنگار : 50176

فرماندار:

ایجاد صنایع تبدیلی و برندسازی برای انار کوهدشت ضروری است

ایجاد صنایع تبدیلی و برندسازی برای انار کوهدشت ضروری است

ایسنا/لرستان فرماندار شهرستان کوهدشت گفت: حدود ۸۰ درصد تولیدات انار کوهدشت به صورت خام و با برندهای دیگر فروخته می‌شود لذا ایجاد صنایع تبدیلی و برندسازی برای انار این منطقه ضروری است.

مراد ناصری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کوهدشت یکی از قطب‌های تولید انار در استان لرستان است، تعداد بهره‌برداران این بخش در شهرستان را ۶۵۰ نفر برشمرد و بیان کرد:  از حدود ۲۷۰۰ هکتار باغ در شهرستان ۱۶۰۰ هکتار انار بوده که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۳۰ هزار تن این محصول برداشت شود.

وی با بیان اینکه در هر هکتار ۲.۵ تا ۳ تن میانگین برداشت انار را داریم، افزود: متمرکزترین و یکپارچه‌ترین باغ انار کشور در کوهدشت وجود دارد که یکی از مزیت‌های بی‌نظیر و بی‌بدیل این باغات هستند.

ناصری ادامه داد: حدود ۸۰ درصد فروش انار در شهرستان کوهدشت به صورت خام فروشی بوده و باغداران واحدهای تبدیلی صنعتی یا خانگی ندارند. 

فرماندار کوهدشت خاطرنشان کرد: صحبت‌هایی با بنیاد برکت و علوی شده که تسهیلات ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی برای هر باغدار در نظر گرفته شده که هر باغدار بتواند با خرید سردخانه و دستگاه آب انارگیری یک شغل تبدیلی سنتی در خانه ایجاد کند که پایدار نیز خواهد بود.

وی یادآور شد: برای باغداران، چین دوم انار از اهمیت بالایی برخوردار بوده و خیر و برکت هر باغ در چین دوم است، اما به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی با نصف قیمت فروخته می‌شود.

ناصری عنوان کرد: صادرات انار توسط صادرکنندگان در تهران انجام شده و انار کوهدشت به اسم ساوه صادر می‌شود؛ باید جشنواره‌های معرفی این محصول به شکلی که در کشور دیده شود برگزار شده تا برندسازی شود.

وی با بیان اینکه به دلیل برندسازی انار ساوه، انار با کیفیت کوهدشت به اسم ساوه به کشورهای مختلف صادر می‌شود، گفت: در راستای معرفی و تجلی زحمات باغداران، با حمایت مجموعه استانداری و با محوریت سازمان کشاورزی، چهارمین جشنواره انار که کاری جدید و متفاوت از سه دوره گذشته است برگزار خواهد شد.

ناصری با بیان اینکه جشنواره یکم تا پنجم آبان با همت فرمانداری و همکاری برخی از ادارات لرستان و شهرستان برگزار خواهد شد، افزود: با برگزاری این جشنواره زمینه برای بازاریابی و فروش مستقیم محصولات، تبادل تجربیات بین کشاورزان و افزایش آگاهی عمومی نسبت به ارزش و مزیت‌های محصولات کشاورزی فراهم می‌شود.

وی اظهار کرد: رویداد مذکور همچنین نقش مؤثری در توسعه روستایی، جذب گردشگر، ایجاد اشتغال فصلی و تقویت همبستگی اجتماعی در جوامع محلی دارد و به عنوان ویترینی از توانمندی‌های بخش کشاورزی شهرستان و استان شناخته می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha