حسین افضلی در گفتوگو با ایسنا گفت: با نصب و راهاندازی دوربینهای پلاکخوان در مرز ورودی و داخل سطح شهر و نیز اخذ مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان البرز، ناوگان باری ۵.۳ تن به بالا که فاقد مجوز تردد مکانی–زمانی از سازمان حملونقل بار و مسافر باشند، اجازه تردد در محدودههای مکانی–زمانی شامل رینگهای سبز، زرد و قرمز را ندارند و در صورت تردد، توسط دوربینهای مذکور شناسایی و جریمه میشوند.
وی افزود: این موضوع برای نخستینبار در کشور توسط شهرداری کرج اجرایی شده و باعث کاهش تردد خودروهای باری غیرمجاز و متخلف میشود. با توجه به اعمال جریمه، رانندگان بدون مجوز باید با مراجعه به سامانه «بارانه» به آدرس bar.karaj.ir نسبت به اخذ مجوز تردد در محدودههای مذکور اقدام کنند.
تقسیم کرج به سه محدوده ترافیکی قرمز، زرد و سبز
افضلی ادامه داد: در اجرای مصوبه شورای ترافیک استان البرز و در راستای ارتقای ایمنی ترافیک شهری، کاهش آلودگی هوا و بهبود جریان عبور و مرور، مقرر شده شهر کرج به سه زون یا محدوده ترافیکی قرمز، زرد و سبز تقسیم شود که هر یک دارای ضوابط و محدودیتهای خاص خود است.
وی بیان کرد: زون قرمز که هسته مرکزی شهر و محدوده طرح زوج و فرد است، محدودیت تردد داشته و برای کلیه ناوگان با وزن شش تن و بالاتر، از ساعت ۶:۳۰ تا ۹:۰۰ صبح، ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ ظهر و ۱۸:۰۰ تا ۲۱:۰۰ شب، ممنوعیت تردد دارد.
معاون سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری کرج درباره زون زرد یا حریم میانی شهر عنوان کرد: این محدوده جغرافیایی که از شمال بلوار باغستان و مؤذن، از جنوب اتوبان حدفاصل پل فردیس تا ۴۵ متری گلشهر، از شرق بلوار شورا و از غرب بلوار گلشهر را شامل میشود، برای کلیه ناوگان با وزن ۱۰ تن و بالاتر دارای محدودیت و ممنوعیت تردد است.
وی افزود: ساعات ممنوعیت تردد برای این دست از رانندگان در این محدوده از ساعت ۶:۳۰ تا ۹:۰۰ صبح، ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ ظهر و ۱۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰ شب تعیین شده است.
افضلی با اشاره به زون سبز مناطق پیرامونی و حاشیهای شهر گفت: در این محدوده، کلیه ناوگان با وزن ۱۹ تن و بالاتر دارای ممنوعیت تردد هستند. این ناوگان در ساعات ۶:۳۰ تا ۹:۰۰ صبح، ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ ظهر و ۱۷:۰۰ تا ۱۹:۰۰ دارای ممنوعیت تردد هستند.
وی بیان کرد: کلیه ناوگان زیر و بالای ۵.۳ تن برای ورود به زون قرمز، و همچنین ناوگان ۳.۵ تن برای ورود به زونهای زرد و سبز، موظف به اخذ مجوز لازم از سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری کرج هستند.
نظارت هوشمند و اتصال سامانه «بارانه» به پلیس و راهداری
افضلی یادآور شد: تردد وسایل حامل مواد غذایی و سوخت در تمامی محدودهها و در تمام ساعات شبانهروز با دارا بودن مجوز تردد از سازمان حملونقل بلامانع است.
معاون سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری کرج در خصوص نظارت، کنترل و اجرای طرح متذکر شد: شهرداری کرج با بهرهگیری از دوربینهای کنترل و نظارت هوشمند سطح شهر و همچنین تیمهای گشت انتظامی سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر، نسبت به شناسایی ناوگان متخلف اقدام میکند. همچنین تصاویر تخلفات در سامانه bar.karaj.ir قابل رؤیت است.
افضلی تصریح کرد: بهمنظور تسریع و اجرای دقیقتر طرح، شهرداری کرج اقدام به عقد قرارداد با تعاونی فراجا کرده تا همکاری لازم در زمینه کنترل و نظارت تردد وسایل نقلیه سنگین از طریق گشت کنترل نظارت به همراه پلیس بهصورت مؤثر و مستمر انجام شود.
وی درخصوص اهداف کلان طرح گفت: از مهمترین اهداف این طرح میتوان به کاهش حجم تردد غیرضروری وسایل نقلیه سنگین در محورهای مرکزی، افزایش انضباط ترافیکی و بهبود ایمنی در معابر پرتردد، کاهش آلودگی هوا و صدا و پیشگیری از تخریب زودهنگام معابر شهری و یکپارچهسازی دادههای مربوط به تردد با سامانههای هوشمند پلیس و شهرداری اشاره کرد.
وی افزود: اجرای این طرح منجر به کاهش محسوس تراکم ترافیک در مسیرهای پررفتوآمد نظیر بلوار شهید بهشتی، خیابان مطهری و محدوده بازار مرکزی شده و سرعت متوسط جریان ترافیک را در ساعات اوج افزایش داده است. همچنین، حضور فیزیکی نیروهای کنترل ترافیک کاهش یافته و جای خود را به پایش دیجیتالی مستمر میدهد.
رفع چالشها و توسعه هوشمند طرح در آینده
افضلی ادامه داد: سامانه «بارانه» بهعنوان سامانه هوشمند مدیریت تردد ناوگان باری، بهصورت مستقیم با پایگاه داده شمارهگذاری پلیس راهور و مرکز کنترل ترافیک شهرداری کرج ارتباط دارد. در این سامانه، مجوزها بر اساس محدوده مکانی و بازه زمانی مشخص تعریف میشوند.
وی درخصوص چالشهای اجرایی و راهکارهای رفع آنها بیان کرد: در فرآیند طراحی و استقرار این طرح، چند چالش اصلی شناسایی شد که با همکاری میان واحدهای ذیربط برطرف شد.
معاون سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری کرج اظهار کرد: نخستین چالش، عدم هماهنگی میان دستگاههای مرتبط از جمله شهرداری، پلیس راهور و سازمان حملونقل بار بود که از طریق امضای تفاهمنامه سهجانبه و تشکیل کمیته هماهنگی مشترک مرتفع شد. همچنین ناهماهنگی دادههای شمارهگذاری و اطلاعات ناوگان قدیمی نیز با بهروزرسانی پایگاه داده و تطبیق اطلاعات با همکاری پلیس و سازمان راهداری برطرف شد.
وی افزود: چالش سوم مربوط به لزوم یکپارچهسازی نرمافزارهای مختلف مرکز کنترل ترافیک (TMC) با سامانه بارانه بود که با طراحی و پیادهسازی رابطهای نرمافزاری (API) برای تبادل داده بلادرنگ، تداخل اطلاعاتی میان سامانهها برطرف شد.
افضلی تصریح کرد: در نهایت، نارضایتی اولیه برخی رانندگان باری سنتی نیز از طریق اجرای برنامههای اطلاعرسانی میدانی و جلسات توجیهی برطرف شد.
وی گفت: در این طرح، با توجه به ضرورت استمرار زنجیره تأمین کالا و خدمات شهری، تمهیدات لازم برای تردد ناوگان حمل مواد غذایی، لبنیات، نان، سوخت و سایر اقلام ضروری اتخاذ شده است.
افضلی عنوان کرد: مطابق با مصوبه شانزدهمین جلسه شورای ترافیک استان البرز، مقرر شده که تردد کلیه وسایل حملونقل کالا و همچنین هرگونه وسایل حامل مواد غذایی و سوخت در تمامی ساعات شبانهروز بلامانع و فقط نیازمند مجوز باشند.
وی ادامه داد: بر این اساس، محدودیت زمانی برای این دسته از وسایل نقلیه حذف شده و صرفاً کنترلهای ترافیکی از طریق سامانه هوشمند و تطبیق مجوزها با سامانه «بارانه» انجام میشود. در سایر موارد غیرضروری، تردد ناوگان باری همچنان نیازمند دریافت مجوز مکانی–زمانی از سامانه یادشده خواهد بود.
افضلی درخصوص برنامههای آتی برای توسعه طرح و سامانههای هوشمند گفت: با توجه به نتایج مثبت اجرای پایلوت در شهر کرج، اقداماتی چون توسعه پوشش دوربینهای پلاکخوان به مناطق حاشیهای، اتصال سامانه «بارانه» به پلتفرم یکپارچه ترافیکی استان البرز و اشتراکگذاری داده با پلیس راهور و ادارهکل راهداری، ارتقای نرمافزار مرکز کنترل ترافیک (TMC) با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای تشخیص دقیقتر خودروهای متخلف، در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: طراحی ماژول پیشبینی تراکم ترافیک و صدور خودکار مجوزهای هوشمند بر اساس دادههای پیشبینیشده و نیز برنامهریزی جهت گسترش طرح پس از ارزیابی عملکرد در کرج نیز در دستور کار برنامههای آتی قرار دارد.
انتهای پیام


نظرات