• شنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۴ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1404081710225
  • خبرنگار : 71342

کارگردان نمایش «روال عادی»:

دچار بحران بازیگری شده‌ایم

دچار بحران بازیگری شده‌ایم

عباس غفاری که این روزها نمایش «روال عادی» را اجرا می‌کند، با ارایه توضیحاتی درباره این نمایش عنوان کرد که تئاتر ایران دچار بحران بازیگری شده است.

نمایش «روال عادی» یکی از مشهورترین اثار ژان کلود کاریر، نمایشنامه‌نویس فرانسوی است که تاکنون اجراهای متعددی از آن در ایران روی صحنه رفته است.

به تازگی هم عباس غفاری اجرایی تازه از این نمایش در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه آورده است. او عنوان کرد که اجرای چنین نمایشی ریسک بالایی دارد چون تماشاگر یا از آن استقبال می‌کند یا به طرف گروه اجرایی، گوجه فرنگی پرتاب می‌کند.

او در گفتگو با ایسنا با اشاره به محبوبیت این نمایشنامه در ایران و جهان گفت: این نمایشنامه جزو بهترین آثار ژان کلود کاریر و نمایشنامه‌ای به شدت مدرن است. هرچند تمام شیوه‌های کلاسیک در نگارش آن به کار رفته ولی نمایشنامه‌ای کاملا به روز است که پیچیدگی‌های انسان امروز را به خوبی نشان می‌دهد.

غفاری با اشاره به شخصیت‌های چند لایه این نمایشنامه اضافه کرد: شخصیت‌های این متن مانند شخصیت‌های جهان امروزی پر از پیچیدگی و چند وجهی هستند. به همین دلیل، اجرای این نمایشنامه در هر جامعه‌ای جواب می‌دهد و تا ۱۰ سال بعد همچنان تازگی دارد.

او با تایید اینکه این نمایشنامه قبلا اجراهای موفقی در ایران داشته، درباره ریسک اجرای دوباره آن برای یک گروه نمایشی توضیح داد: به هر حال ریسک مقایسه شدن وجود دارد و ممکن است تماشاگر اجراهای قبلی را موفق‌تر بداند.

این کارگردان که به جای دو کاراکتر مرد در نمایشنامه اصلی، یکی از کارکترهای اجرای خود را به کاراکتر زن تغییر داده است، در این زمینه گفت: این نمایش قبلا هم با بازی بازیگران زن روی صحنه رفته. همچنانکه شیوا اردویی همین نمایش را با بازی پانته‌آ بهرام در دبی اجرا کرده است. وقتی متن بر اساس دو کاراکتر مرد نوشته شده و حالا ما یکی از کاراکترها را به زن تغییر می‌دهیم، طبیعتا بعضی چیزها و خط و ربط‌ها عوض می‌شود، رابطه‌های پیچیده‌تر می‌شود و ابعاد بشری گسترده‌تری به خود می‌گیرد. کاراکتر زن، جنسیت دیگری را نمایندگی می‌کند. ضمن اینکه آن را ترسناک‌تر می‌کند. خوشبختانه این تغییر با واکنش مثبت تماشاگران رو به رو شده است.

غفاری درباره تمایل کارگردانان تئاتر به اجرای نمایشنامه‌هایی کم‌پرسوناژ و در پاسخ به اینکه این موضوع چقدر برآمده از شرایط اقتصادی فعلی است، توضیح داد: به هر حال این مساله در انتخاب من نیز هم موثر بوده و هم نه چراکه در تئاتر دچار بحران بازیگری شده‌ایم بخصوص برای کارهای مستقلی که بدون تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار روی صحنه می‌روند، انتخاب بازیگر، چالش بزرگی است. نمایش من در تالار قشقایی اجرا می‌شود که ۸۰ صندلی دارد و کمتر تهیه‌کننده‌ای به همکاری با گروهی مانند گروه ما رغبت نشان می‌دهد. از سوی دیگر طبیعتا بسیاری از بازیگران هم تمایلی به بازی در چنین نمایشی که بدون سرمایه‌گذار اجرا می‌شود، ندارند.

او با اشاره به تاثیر پلتفرم‌ها در افزایش دستمزد بازیگران ادامه داد: در سال‌های اخیر، پروژه‌های نمایش خانگی، باعث بالا رفتن دستمزدها شده و بسیاری از بازیگران تئاتر جذب این پروژه‌ها شده‌اند که هم دستمزد بسیار بالاتری می‌دهند و هم رفاه بیشتری برای بازیگران فراهم می‌کنند.

غفاری اظهار تاسف کرد: در دو سه سال گذشته دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های هنری بازیگران مستعد تازه‌ای معرفی نکرده‌اند ولی خوشبختانه دو بازیگر خوب پیدا کردم که بسیار پرتوان هستند و هنوز هم اخلاقیات تئاتری دارند.

او یادآوری کرد:۴، ۵ سال پیش می‌خواستم این نمایش را اجرا کنم آن هم با دو بازیگر زن که نشد تا اینکه امسال تئاتر شهر پیشنهاد مرا برای اجرای این نمایش پذیرفت و موفق به اجرا شدم که البته متن به شدت سختی است. هرچند دو بازیگر دارد اما متنی بسیار پرچالش است که ویژگی مثبتی است چون باعث پویایی بازیگر و کارگردان می‌شود.

دچار بحران بازیگری شده‌ایم

غفاری ادامه داد: اگر کارگردان بتواند از عهده اجرای چنین نمایشنامه سختی بربیاید که تماشاگر به خوبی از کار استقبال می‌کند ولی اگر کارگردان در اجرای این نمایش موفق نشود، ممکن است اجرایی سطحی روی صحنه بیاورد و آن زمان هیچ بعید نیست که تماشاگر با پرتاب گوجه فرنگی از او استقبال کند. بنابراین اجرای چنین نمایشنامه‌ای ریسک بالایی دارد و ما سعی کردیم در طراحی‌ها، میزانسن‌ها و بازی بازیگران تغییراتی در قیاس با اجراهای گذشته این نمایش در ایران ایجاد کنیم.

گروه اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند: نویسنده: ژان کلود کریر، مترجم: اصغر ‌نوری، طراح و کارگردان: عباس ‌غفاری، تهیه‌کننده: مرآت بهنام، بازیگران: گیلدا ‌حمیدی، محسن ‌بهرامی، عکاسان: مرجانه پورحسین، نگار پوربحری، پرویز ‌گوهری ‌راد، طراح نور: میثم ‌صفری، دستیار کارگردان: آیلی ‌ابراهیمی، مدیر اجرایی: آرزو ‌عادلی، مدیر روابط عمومی و امور رسانه: ایلیا ‌شمس

در خلاصه داستان این نمایش آمده:نمایش «روال عادی» درباره انسان مدرن امروز است، انسانی که در درون یک حکومت ایدئولوژیک نظام‌مند حل شده اما از جایی به بعد این فرد است که برای خود ساختاری فراتر از حکومت را می‌سازد.

این نمایش هر شب ساعت ۱۸:۳۰ و به مدت ۷۰ دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

عکس‌هایی که به این گفتگو ضمیمه شده، از پرویز گوهری راد است.

دچار بحران بازیگری شده‌ایم

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha