هادی محمدپور در گفتوگو با ایسنا با تأکید بر اهمیت فرودگاه گناباد به عنوان یک فرودگاه منطقهای افزود: اگرچه گناباد در گذشته فرودگاهی داشته، اما این فرودگاه به صورت حرفهای فعالیت نمیکرد و در حدود ۲۴ سال پیش، توسط نماینده وقت اقداماتی برای جانمایی و آمادهسازی باند فرودگاه انجام شد.
وی ادامه داد: با توجه به تغییر و تحولات زیادی که در دولتها رخ داده و پیگیریهای مستمر در دو دهه گذشته، در اواخر سال ۱۴۰۲ پروازهای این فرودگاه آغاز شد. البته برای این کار نیاز به استانداردسازیها و صدور مجوزهای رسمی بهرهبرداری بود که این مجوزها در ابتدای اسفند ۱۴۰۳ صادر شد.
محمدپور به دیگر اقدامات انجام شده در فرودگاه اشاره و اظهار کرد: دیوارکشی، محوطهسازی و سایر اقدامات از جمله این فعالیتها بود. همچنین با پیگیریهای انجام شده در سطح وزارت راه و شهرسازی و حمایت رئیس مجلس شورای اسلامی، پروازهای فرودگاه تصویب شد و اخیراً تعداد پروازها به دو برابر افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه اکنون پروازهایی در روزهای شنبه و دوشنبه از مسیر گناباد به تهران و بالعکس از طریق این فرودگاه انجام میشود، اظهار کرد: در صورت استقبال مسافران، آمادگی داریم با شرکتهای هواپیمایی مذاکره کرده و بخش خصوصی را برای استفاده از این فرودگاه متقاعد کنیم.
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: اکنون فرودگاه گناباد یکی از فرودگاههای فعال کشور محسوب میشود و از ابتدای فعالیت این فرودگاه تاکنون، بالغ بر ۱۷۰ پرواز انجام شده و حدود ۱۶ هزار و۵۰۰ نفر جابجا شدهاند که نشان دهنده عملکرد خوب این فرودگاه است.
وی با اشاره به استقبال شهرهای مختلف از فرودگاه گناباد، گفت: اکنون شهروندان شهرهای تربت حیدریه، فیض آباد، کاشمر، بردسکن، خلیل آباد، بجستان، خواف، رشتخوار، قائن، فردوس، اسفراین و حتی فردوس از ظرفیتهای این فرودگاه استفاده می کنند.
محمدپور با بیان اینکه جمعیت حدود یک میلیون نفر و بیش از ۱۵ شهرستان از خدمات این فرودگاه استفاده میکنند، وجود این فرودگاه را برای توسعه گناباد و شهرهای همجوار بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: با توجه به رشد صنعت و افزایش جمعیت دانشجویی در شهرستان، این فرودگاه نقش حیاتی دارد.
این نماینده مجلس در ادامه، چهار الزامات اصلی برای راهاندازی مرز هوایی در یک منطقه را فرودگاه، گمرک، فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بخش خصوصی و همچنین شرکتهای هواپیمایی دانست و افزود: علاوه بر وجود زیرساختهای اقتصادی و تجاری، فرودگاه گناباد و شرکتهای هواپیمایی نیز از آمادگی لازم برای راهاندازی مرز هوایی برخوردار هستند.
محمدپور همچنین به برنامهریزیها برای استفاده از فرودگاه گناباد در پروازهای عتبات عالیات اشاره و اظهار کرد: با توجه به تراکم بالای پروازها در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، تلاش میشود که سال آینده سازمان هواپیمایی از فرودگاه گناباد برای پروازهای نجف اشرف و کربلای معلا استفاده کند.
وی در خصوص مشکلات پیش روی این فرودگاه نیز اظهار کرد: در حال حاضر، پیگیریهایی برای تأمین سوخت و راهاندازی ایستگاه هواشناسی فرودگاه در حال انجام است. اگرچه سوخت فرودگاه اهمیت زیادی دارد، اما متأسفانه بین وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی ناهماهنگیهایی وجود دارد که باید برطرف شود.
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ممنوعیت ساخت و ساز مخازن سوخت توسط سازمان برنامه و بودجه در طول یک دهه گذشته، گفت: ما در حال پیگیری و رفع مشکلات مربوط به این موضوع هستیم.
وی همچنین افزود: گرچه در حال حاضر برای خدمات هواشناسی، از مرکز شهرستان استفاده میکنیم؛ اما نیاز است که فرودگاه ایستگاه مستقل خود را داشته باشد که این موضوع در دستور کار قرار دارد.
این نماینده مجلس ضمن تقدیر از تمامی مسئولانی که در راهاندازی و فعالیت فرودگاه شهدای گناباد تلاش کردهاند، از مردم خراسان رضوی درخواست کرد تا با توجه به افزایش پروازها، استقبال بیشتری از این فرودگاه داشته باشند.
محمدپور تصریح کرد: این پروازها هدیه نظام مقدس جمهوری اسلامی به مناطق محروم است و با توجه به دور بودن گناباد از تهران و شهرهای اطراف، استفاده بیشتری از این پروازها ضروری است.
وی همچنین به امکانات و تجهیزات فرودگاه شهدای گناباد اشاره و اظهار کرد: این فرودگاه با بهرهمندی از تجهیزات بهروز و زیرساختهای استاندارد، آمادگی کامل برای ارائه خدمات مطلوب به همه مسافران را دارد.
محمدپور در ادامه به تاریخچه بهرهبرداری از فرودگاه اشاره و خاطرنشان کرد: مرحله نخست بهرهبرداری از فرودگاه منطقهای شهدای گناباد به عنوان سومین فرودگاه استان خراسان رضوی، در چهارم خردادماه سال ۱۴۰۲ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز و پروازهای رسمی آن از ۱۱ مهرماه همان سال آغاز شد.
انتهای پیام


نظرات