• چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۴۰۴ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404082113060
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

استاندار: سطح باسوادی آذربایجان شرقی، یک‌ونیم درصد بالاتر از میانگین کشوری است

استاندار: سطح باسوادی آذربایجان شرقی، یک‌ونیم درصد بالاتر از میانگین کشوری است

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که میانگین باسوادی استان، یک و نیم درصد از میانگین کشوری بالاتر و ۹۸.۵ درصد بوده گفت: بالا بودن سطح باسوادی در استان، خبر بسیار خوشحال کننده‌ای است. ما می‌توانیم امیدوار باشیم با حرکتی انقلابی بتوانیم این میانگین را به صددرصد رسانده و جشن مبارزه با بی‌سوادی را برپا کنیم.

 بهرام سرمست، در شورای پشتیبانی سوادآموزی استان، توهم باسوادی را از بزرگ‌ترین آفت‌ها برشمرد و گفت: پی بردن انسان به بی‌سوادی و نادانی خود، نشانگر آگاهی او است. آسیبی که الان می‌بینیم نه از دانایان و بی‌سوادان؛ بلکه از کسانی است که توهم دانایی و دارند.

وی تاکید کرد:  ماموریت‌های نهضت سوادآموزی باید متناسب با تحولات جامعه و ساختار و رفتار اجتماعی مردم باشد و باید بر اساس استاندارهای جهانی حرکت کند.

وی در ادامه با تبیین تعاریف مختلف از باسوادی اظهار کرد: برای باسواد شدن، به چیزی فراتر از  سواد خواندن و نوشتن نیاز داریم. تعریف باسوادی سه مرحله تاریخی دارد. مرحله اول سواد خواندن و نوشتن است. در دومین مرحله، تعریف مفهومی یونسکو از باسوادی مطرح است یعنی کسی با سواد است که علاوه بر خواندن و نوشتن، زبان رایانه و زبان خارجی هم بلد باشد. اما در مرحله سوم، دوازده و به تعبیری شش نوع سواد ذکر شده است و برای باسواد خواندن یک فرد، باید به مولفه‌هایی همچون سواد عاطفی، ارتباطی، مالی، رسانه‌ای، تربیتی، سلامتی و انرژی و ... بپرداریم.

سرمست با بیان اینکه امروز به تربیت انسان‌هایی در خانواده، مدرسه و جامعه نیاز داریم که خودآگاهی داشته باشند، گفت: افراد باید نسبت به آنچه در پیرامون‌شان می‌گذرد و آنچه که نیاز دارند، آگاه باشند. امروزه، مشکلات اجتماعی مانند سطح طلاق در بین افرادی با تحصیلات دانشگاهی نشان می‌دهد که تعریف ما از سواد و اقدامات‌مان در این خصوص باید منطبق بر واقعیت‌های اجتماعی باشد و افرادی را تربیت کنیم که دانایی و نادانی‌های خود را خوب تشخیص داده و سواد ارتباطی و اجتماعی کافی و حداقل مهارت‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی ارتقای مهارت‌های زندگی را از تکالیف مشخص شده برای نهضت سوادآموزی عنوان نمود و بیان کرد: امیدواریم این تغییرات در اسناد آموزش و پرورش نهادینه شود؛ بطوریکه صرف مدرک، نشانه درکی صحیح از مفهوم سواد آگاهی و دانایی نباشد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه خاطرنشان کرد: نیازمند تعییر رویکرد و بازنگری در اسناد سازمان نهضت سوادآموزی و تغییر در رابطه با آموزشیاران و مدرسات هستیم و امیدواریم این جلسات منشا تغییر روش نگرش و رفتارها شود.

وی تاکید کرد: ماموریتی که نهضت سوادآموزی دنبال می‌کند باید متناسب با تحولات جامعه و متناسب با تعریف و سیر جهانی حرکت کند. تاکنون نهضت سوادآموزی بیشتر تعریف باسوادی را سواد خواندن و نوشتن را مدنظر قرار داده و از سایر بازتعریف سواد اعم از سواد ارتباطی، عاطفی، رسانه ای و.... غفلت کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی استانداری در روز چهارشنبه ۲۱ آبان، سرمست در پایان گفت: امروزه جامعه به افرادی نیاز دارد که سطح دانایی خود را تشخیص دهند و سواد اجتماعی و ارتباطی خوبی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha