• سه‌شنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۴ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404082012461
  • خبرنگار : 50004

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

پایگاه‌های سوادآموزی می‌توانند کانون‌های توانمندسازی مهارتی باشند 

پایگاه‌های سوادآموزی می‌توانند کانون‌های توانمندسازی مهارتی باشند 

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تأکید بر نقش تحول‌آفرین پایگاه‌های سوادآموزی گفت: این پایگاه‌ها باید از چارچوب آموزش خواندن و نوشتن فراتر رفته و به کانون‌های توانمندسازی فردی، اجتماعی و مهارتی تبدیل شوند تا سواد در زندگی واقعی مردم جاری شود. 

اسفندیار صادقی روز سه شنبه در نشست آموزشی «مدرسه‌محوری؛ الگوی نوین در سوادآموزی» ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیران و آموزش‌دهندگان نهضت گفت: سلام و درود خدا بر شما که با اخلاص، صبر و عشق، رسالت بزرگ و الهی تعلیم و تربیت را بر دوش گرفته‌اید؛ رسالتی که پیامبر اکرم(ص) با فرمان «اقرأ» آغاز کرد و امام راحل عظیم‌الشأن با تشکیل نهضت مبارک سوادآموزی، آن را در مسیر انقلاب اسلامی زنده ساخت. 
 
وی افزود: آذربایجان شرقی با پیشینه‌ای درخشان در علم و فرهنگ، همواره در مسیر توسعه و بالندگی پیشگام بوده است و تلاش‌های ارزشمند فرهنگیان و آموزش دهندگان موجب شده نرخ بی‌سوادی در استان به شکل قابل توجهی کاهش یابد و امروز این استان در زمره‌ی مناطق پیشرو کشور قرار گیرد که  این موفقیت حاصل مجاهدت‌های شبانه‌روزی معلمان، آموزش‌دهندگان و مدیران نهضت است. 
 
صادقی با تأکید بر اینکه سواد تنها خواندن و نوشتن نیست، اظهار کرد: سواد یعنی توانایی درک، تفکر، انتخاب آگاهانه و تصمیم‌گیری درست در زندگی و مأموریت امروز ما حرکت از سواد پایه به سمت سواد مهارتی، سواد رسانه‌ای و سواد زندگی است و در این مسیر، پایگاه‌های سوادآموزی باید نقشی فراتر از آموزش اولیه ایفا کنند. 
 
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: مأموریت سوادآموزی تنها آموزش خواندن و نوشتن نیست، بلکه باید بستری برای یادگیری مادام‌العمر و ارتقای مهارت‌های زندگی باشد و پایگاه‌های سوادآموزی می‌توانند به مراکزی برای آموزش مهارت‌های زندگی، آشنایی با فناوری و ترویج فرهنگ مطالعه تبدیل شوند. 
 
وی ادامه داد: سه اصل مهم باید در مدیریت پایگاه‌های سوادآموزی مورد توجه قرار گیرد که نخست شناسایی دقیق جامعه هدف از طریق تعامل با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای محلی، دوم کیفیت‌بخشی به آموزش از طریق انتخاب آموزش‌دهندگان توانمند و استفاده از روش‌های نوین، و سوم تقویت انگیزه و کرامت آموزش‌دهندگان و سوادآموزان به‌عنوان سرمایه‌های انسانی این حرکت فرهنگی است. 
 
صادقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند کاهشی بی‌سوادی در استان گفت: نهضت سوادآموزی در واقع انقلابی علمی در دل انقلاب اسلامی بود که از برکات امام خمینی(ره) است و در ابتدای انقلاب میزان باسوادی در استان کمتر از ۳۶ درصد بود، اما امروز به برکت تلاش‌های معلمان و آموزش‌دهندگان، تقریباً با پدیده بی‌سوادی وداع کرده‌ایم. 
 
وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای تحقق عدالت آموزشی اظهار کرد: در استان ۴۴ مدرسه با تعداد یک دانش‌آموز فعال است که برای هر دانش‌آموز یک معلم در نظر گرفته شده تا هیچ‌کس از چرخه آموزش باز نماند و همچنین ۵۴۰ مدرسه با کمتر از پنج دانش‌آموز در حال فعالیت است که این اقدام در راستای انسداد مبادی بی‌سوادی و پوشش کامل تحصیلی اجرا می‌شود. 
 
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در پایان با تقدیر از تلاش‌های آموزش‌دهندگان نهضت گفت: موفقیت در این مسیر زمانی تحقق می‌یابد که خدمت به مردم را عبادت بدانیم و با نیت الهی برای روشن نگه داشتن چراغ دانایی در همه خانه‌ها تلاش کنیم و امیدواریم با همت فرهنگیان و پشتیبانی مردم، شاهد جامعه‌ای باشیم که در آن بی‌سوادی جایی ندارد و دانایی، معیار عزت و اقتدار ملی است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha