• چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۴۰۴ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1404082113457
  • خبرنگار : 71974

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی مطرح کرد

تقویت هوش کلامی و منطقی دانشجویان با الگوی ارائه سه دقیقه‌ای

تقویت هوش کلامی و منطقی دانشجویان با الگوی ارائه سه دقیقه‌ای

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: مسابقات «ارائه سه دقیقه‌ای سدید» با هدف ارتقای هوش کلامی، منطق گفتار و توان تحلیلی و ریاضی دانشجویان طراحی شده است. این مسابقه تلفیقی از آموزش، تمرین و رقابت است و در نهایت بستری فراهم می‌کند تا دانشجویان بتوانند در زمانی کوتاه، اما مؤثر از ایده‌ها و دستاوردهای خود دفاع کنند.

به گزارش ایسنا، محمود علیگو، در مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید» که امروز، ۲۱ آبان‌ماه از سوی جهاددانشگاهی در محل تالار دهشور دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه جهاددانشگاهی همواره در تلاش است تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و آموزشی خود، زمینه ارتقای توانمندی‌های دانشجویان را فراهم کند. در همین راستا، نظام تعالی به‌عنوان یک مدل جامع طراحی شده است تا مجموعه‌ای از رویدادها، آموزش‌ها و مسابقات در قالبی هدفمند، مسیر رشد مهارت‌های فردی و علمی دانشجویان را هموار کند.

وی افزود: یکی از این رویدادها مسابقات «ارائه سه دقیقه‌ای سدید» است که با هدف ارتقای هوش کلامی، منطق گفتار و توان تحلیلی و ریاضی دانشجویان طراحی شده است. این مسابقه تلفیقی از آموزش، تمرین و رقابت است و در نهایت بستری فراهم می‌کند تا دانشجویان بتوانند در زمانی کوتاه، اما مؤثر از ایده‌ها و دستاوردهای خود دفاع کنند.

علیگو بیان کرد: اجازه دهید در همین زمینه تجربه‌ای کوتاه نقل کنم. در یکی از نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد حضور داشتم. معاون رئیس‌جمهور یکی از کشورها برای ارائه گزارش عملکرد خود فقط یک دقیقه و نیم فرصت داشت. در ابتدا تصور می‌کردم که در چنین زمان اندکی نمی‌توان دستاوردهای یک کشور را ارائه کرد؛ اما با شگفتی دیدم که او در یک دقیقه و بیست ثانیه سخنانش را به‌طور کامل و منسجم به پایان رساند. پس از جلسه، یکی از نمایندگان کشورمان جمله‌ قابل تأملی گفت که تفاوت اینجاست که آنها مخاطب را باهوش فرض می‌کنند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: این نگاه، نگاهی ارزشمند است. کوتاه سخن گفتن، نشانه احترام به فهم و شعور مخاطب است؛ همان‌گونه که طولانی‌گویی گاه نشانه نادیده‌گرفتن درک مخاطب است. به تعبیر زیبایی گفته‌اند که در زبان فارسی وقتی کلام منعقد شد، ادامه سخن بی‌فایده است؛ زیرا حقیقت گفته شده است. امیدوارم الگوی «دفاع سه دقیقه‌ای» نه‌تنها موجب افزایش اعتمادبه‌نفس و تقویت هوش منطقی و کلامی دانشجویان شود، بلکه ما را به این باور عمیق برساند که مخاطب می‌فهمد و باید به هوشمندی او احترام بگذاریم.

همچنین در این مراسم ابراهیم حیدری، دبیر سی و سومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنان کوتاهی در این مراسم اظهار کرد: با آغاز هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران امید دارم که ارتباط دانشگاه و جهاددانشگاهی با حوزه کتاب و کتابخوانی که همواره مورد انتظار بوده است، همچنان استمرار یابد. 

حیدری بیان کرد: ظرفیت‌های فرهنگی موجود در دانشگاه و انگیزه‌های دانشجویان به‌عنوان بخشی از برداشت‌های فرهنگی می‌تواند نقش مؤثری در این مسیر ایفا کند و امیدواریم این روند در تعامل با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مورد توجه و همراهی قرار گیرد. 

وی در پایان تصریح کرد: با کمال میل هر آنچه در امکانات و ظرفیت‌های خود داریم را در اختیار دوستان قرار خواهیم داد تا در مسیر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی گام‌های مؤثری برداشته شود. امید است همدلی و همکاری سایر دستگاه‌ها در هفته کتاب ادامه یابد و شاهد گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با کتاب و کتابخوانی به‌صورت پویاتر و گسترده‌تر از گذشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha