• شنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۴ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1404082414835
  • خبرنگار : 50034

عضو شورای شهر همدان: بخش عظیمی از ترافیک شهر همدان با اجرای تقاطع غیرهمسطح «مدرس» حل می‌شود

عضو شورای شهر همدان: بخش عظیمی از ترافیک شهر همدان با اجرای تقاطع غیرهمسطح «مدرس» حل می‌شود

ایسنا/همدان  رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان با تأکید براینکه بخش عظیمی از ترافیک شهر همدان با اجرای تقاطع غیرهمسطح «مدرس» حل می‌شود، گفت: اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح مدرس در انتظار ابلاغ استاندار همدان است.

مهدی حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: میدان مدرس و بلوار رجایی با اصلاح هندسی بیش از وضعیت فعلی بهینه نمی‌شود و این که کسی بگوید با ایجاد دور برگردان و جدول پایین بالا کردن درست می‌کنم، امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه تقریبا ۳۰۰۰ تردد مستقیم در ساعت از این میدان صورت می‌گیرد، یادآور شد: ۳۰۰۰ تردد با هیچ اصلاح هندسی و جابه‌جا کردن اماکن تجاری جوابگو نیست و مشاور هم به درستی گفته و شورای عالی ترافیک کشور هم تایید کرده که میدان مدرس غیرهمسطح‌سازی نیاز دارد.

این عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح مدرس در انتظار ابلاغ استاندار همدان است، خطاب به استاندار گفت: آقای استاندار، کارشناسان اعلام کردند که این تقاطع به صورت رو گذر اجرا شود و ما هم اصراری نداریم این تقاطع زیرگذر باشد و اگر شما ابلاغ کنید به شکل زیر گذر اجرایی شود، ما باید اجرا کنیم، پس چرا ابلاغ نمی‌کنید؟

حیدری با طرح این سوال که چرا باید موضوعاتی مانند تقاطع، کنارگذر و میدان بار همدان سیاسی شود؟، خاطرنشان کرد: چرا مباحث مدیریت شهری سیاسی می‌شود؟ مگر این مباحث فنی نیست؟

وی با تأکید براینکه طرح جامع ترافیک شهر همدان به صراحت اعلام کرده اولویت‌دارترین نقطه‌ای که باید غیر همسطح‌سازی شود میدان «مدرس» است، گفت: ایجاد تقاطع غیرهمسطح در میدان مدرس همدان مورد تایید شورای عالی ترافیک کشور است اما این که زیرگذر  یا روگذر شود مورد بحث است.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان گفت: مطالعات سند ترافیکی همدان می‌گوید اولین جایی که باید غیر همسرسازی شود میدان مدرس است.   

وی با بیان اینکه اولویت شهرداری باید مسائل شهری باشه نه برگزاری جشنواره تئاتر، تصریح کرد: تقریبا الان دو سال و نیمه که اجرای تقاطع غیر همسط مدرس در بودجه شورا و شهرداری است.

خیابان‌های همدان جوابگوی حجم بالای خودروها نیست

 عضو شورای شهر همدان با اشاره به تراکم خودروها و چالش‌های ترافیکی در همدان، گفت: رشد سریع تعداد خودروها یکی از اصلی‌ترین عواملی است که باعث افزایش ترافیک در همدان شده است،به‌طوری‌که سالانه حدود ۱۷ هزار خودرو جدید وارد شهر می‌شود که این میزان خودروها با زیرساخت‌های موجود قابل‌مقایسه نیست و این مسئله موجب تشدید ترافیک در ساعات پیک، به‌ویژه در خیابان‌های اصلی شهر می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجا که بسیاری از معابر شهری همدان به‌طور کلی در دهه‌های گذشته ساخته شده‌اند و در حال حاضر جوابگوی حجم بالای خودروها نیستند، شاهد بروز مشکلات جدی در جریان ترافیک هستیم، اظهار کرد: واضح است که افزایش تعداد خودروها، به‌ویژه خودروهای فرسوده، یکی از اصلی‌ترین عوامل گسترش مشکلات ترافیکی است. به‌طور کلی سیاست‌های مربوط به حذف خودروهای فرسوده به اندازه کافی در کشور اجرا نمی‌شود، و این مسئله در همدان هم دیده می‌شود.

 وی همچنین به مشکلات ناشی از رفتارهای نادرست رانندگان اشاره کرد و گفت: یکی از عواملی که به افزایش ترافیک و کندی حرکت خودروها منجر می‌شود، تخلفات رانندگی و به‌ویژه پارک دوبل است. در برخی مناطق مانند خیابان‌های ۱۳ خانه، جهان‌نما و اطراف دانشگاه، پارک دوبل مشکلات جدی در جریان ترافیک ایجاد کرده و این معضل نیازمند برخورد جدی با رانندگان متخلف است.

وی با تأکید براینکه مسئولان باید ضمن اعمال جریمه‌های سنگین‌تر، فرهنگ‌سازی مناسبی برای رانندگان انجام دهند تا آنها از پارک خودروهای خود در معابر شلوغ خودداری کنند، تصریح کرد: رفتار نادرست رانندگان در خصوص پارک دوبله و رانندگی بین خطوط باعث تشدید ترافیک می‌شود که آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. البته برنامه‌های جدید آموزش شهروندی که به صورت گویش همدانی اجرا شده‌اند، می‌توانند تاثیر مثبتی داشته باشند، ولی طبیعتا زمان می‌برد تا این فرهنگ در میان مردم جا بیفتد.

وجود ۱۱۰ اتوبوس فعال در شهر همدان

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان با اشاره به تلاش‌های شهرداری برای کاهش ترافیک، خاطرنشان کرد: شهرداری همدان طی سال‌های اخیر اقداماتی را برای کاهش ترافیک انجام داده است، از جمله توسعه حمل و نقل عمومی و بهبود وضعیت خطوط اتوبوسرانی. در این راستا، شهرداری ۵۲ دستگاه اتوبوس جدید خریداری کرده و تلاش دارد تا با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بخشی از مشکلات ترافیکی را حل کند.

حیدری با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و ایجاد خطوط اتوبوس جدید در همدان اقداماتی مهم به شمار می‌آیند البته، این تغییرات هنوز کافی نیستند و نیاز به گسترش بیشتری دارند، یادآور شد: همدان نیاز به ۲۵۰ اتوبوس دارد ولی فقط حدود ۱۱۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر وجود دارد. در این زمینه نیاز به سرمایه‌گذاری و تخصیص منابع بیشتر است تا این کمبود جبران شود.

وی در عین حال به مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد نیز اشاره کرد و افزود: با اینکه ناوگان اتوبوسرانی به‌روز شده است، اما همچنان با کمبود راننده و مشکلات فنی مواجه هستیم که این مسائل نیازمند توجه بیشتر است.

حیدری در خصوص برنامه‌های آتی شهرداری همدان برای کاهش ترافیک، بیان کرد: شهرداری همدان به دنبال توسعه خطوط ویژه اتوبوسرانی و ایجاد کریدورهای جدید برای اتوبوس‌ها در معابر اصلی است. برای مثال، ایجاد خط ویژه اتوبوس از میدان بیمه تا میدان معلم یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند به کاهش ترافیک در این مناطق کمک کند.

اقدامات فرهنگی برای تغییر رفتار رانندگان

وی همچنین به هوشمندسازی ترافیک اشاره کرد و افزود: نصب تابلوهای دیجیتال و رادیو شهری که وضعیت ترافیک را به رانندگان اطلاع‌رسانی می‌کند، یکی دیگر از اقدامات شهرداری است که می‌تواند به‌طور موقت در بهبود وضعیت ترافیک کمک کند. البته این سیستم‌ها هنوز در تمامی معابر نصب نشده‌اند و به‌طور کامل عملیاتی نشده‌اند. سیستم‌های هشداردهنده رادیویی و اپلیکیشن‌های موبایل که وضعیت اتوبوس‌ها را نشان می‌دهند، می‌توانند مردم را برای برنامه‌ریزی بهتر در سفرهای روزانه یاری کنند. هرچند که هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم، این اقدامات شروع خوبی به شمار می‌آید.

عضو شورای شهر همدان با تأکید بر اقدامات فرهنگی برای تغییر رفتار رانندگان، اقدامات فرهنگی نیز برای تغییر رفتار رانندگان ضروری دانست و گفت: باید برنامه‌های آموزشی در مدارس، دانشگاه‌ها و حتی در رسانه‌ها برگزار شود تا مردم نسبت به رعایت قوانین ترافیکی حساس‌تر شوند و تخلفات رانندگی کاهش یابد.

 حیدری با اشاره به اینکه معضل ترافیک همدان به یک موضوع پیچیده تبدیل شده است، گفت: برای حل مشکلات ترافیکی همدان نیاز به برنامه‌ریزی جامع‌تری داریم. در کنار توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان، باید زیرساخت‌های شهری نیز به‌روز شود تا در آینده بتوانیم شاهد کاهش ترافیک و بهبود وضعیت حمل و نقل در این شهر باشیم.

این عضو شورای شهر همدان با تأکید بر طراحی جدید و ایجاد تغییرات اساسی در نحوه ترافیک‌سازی در برخی تقاطع‌ها از جمله تقاطع ۱۳ آبان(پیشاهنگی) وجود دارد، بیان کرد: این اقدام باید به گونه‌ای باشد که هم عملکرد سیستم حمل و نقل عمومی را تقویت کند و هم تردد خودروهای شخصی را روان‌تر سازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha