• شنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۴ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1404082414925
  • خبرنگار : 71062

در دومین همایش تجلیل از برگزیدگان پویش «من می‌نویسم)» عنوان شد

روایت شهادت دانش‌آموز داستان استمرار مقاومت ملت است

روایت شهادت دانش‌آموز داستان استمرار مقاومت ملت است

دومین همایش تجلیل از برگزیدگان پویش ملی «ایثار (من می‌نویسم)» به یاد ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز و شهدای جنگ ۱۲ روزه، امروز در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش ایسنا، اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم گفت: در پی حملات بی‌رحمانه و جنایتکارانه رژیم صهیوینستی در جنگ ۱۲ روزه، خانواده‌های بسیاری داغدار عزیزان خود شدند؛ عزیزانی که پاکی و صفای حضورشان ستون‌های استقامت این ملت را تقویت می‌کرد.
وی افزود: در این حملات کور، دشمن گمان می‌کرد با هدف قرار دادن خانواده‌ها و دانش‌آموزان، و با شهادت ستون‌های علمی و نظامی کشور، می‌تواند اراده مردم را تضعیف کند؛ غافل از اینکه این ملت در سخت‌ترین روزها نشان داده است هر داغی را به ایستادگی و عزت تبدیل می‌کند.
اوحدی یادآور شد: این مراسم در حالی برگزار می‌شود که خانواده‌ها، دانش‌آموزان و مردم با شکوهی مثال‌زدنی در ۱۳ آبان، بار دیگر با شهدا پیمان بستند. 
وی خطاب به نوجوانان و دانش‌آموزان حاضر گفت: «احساسات پاک شما و قلم زیبایتان ارزشمند است، اما در کنار این احساسات، وظیفه بزرگ‌تری نیز دارید؛ آن‌که با علم و آگاهی راه آینده و مسیر پیشرفت کشور را بسازید.»

اوحدی همچنین گفت: روایت شهادت شهید سهیل کتولی و دیگر دانش‌آموزانی که مظلومانه در این جنایات به آسمان پرکشیدند، تنها یک خبر نیست؛ داستان استمرار مقاومت ملت است. جنایتکاران هرگز نتوانستند و نخواهند توانست اراده مردم را در هم بشکنند؛ چرا که خون این شهدا، مسیر آینده را روشن‌تر از همیشه کرده است.

در این مراسم همچنین، یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید، پویش «من می‌نویسم» را یکی از برنامه‌های اثرگذار در شناسایی ظرفیت‌های دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر دانست و ضمن با اشاره به تأکیدات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت مدارس شاهد گفت: امروزه بیش از ۱۱ هزار دانش‌آموز نخبه و سرآمد در بنیاد شهید حضور دارند که بخش مهمی از مسیر رشد آنان از مدارس شاهد آغاز شده است.

وی با بیان اینکه پویش ملی ایثار در بیش از ۸۰۰ مدرسه شاهد برگزار شده است، افزود: امسال شاهد افزایش صددرصدی مشارکت بودیم. بیش از ۸۳۰۰ دانش‌آموز در قالب نشریه، دل‌نوشته، داستان، کاریکاتور و خاطره‌گویی آثار خود را ارسال کردند و ۲۰۹ نشریه دانش‌آموزی تولید شد. این‌گونه برنامه‌ها می‌تواند نقش مهمی در تقویت هویت نسل جدید و ترویج روحیه ایثار داشته باشد.

وی اظهار کرد: مدارس شاهد باید بستر پرورش انسان‌های متعهد و متخصص باشند. حمایت و هم‌افزایی میان بنیاد شهید و وزارت آموزش و پرورش، می‌تواند زمینه‌ساز تربیت نسلی باشد که هم در حوزه علمی پیشگام است و هم روحیه ایثار در آن نهادینه شده است.

دکتر علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: مدارس شاهد محل پرورش فرزندانی از خانواده‌هایی است که مالکیت انقلاب و نظام را بر عهده دارند و با تربیت صحیح، آینده کشور را خواهند ساخت.

وی با اشاره به موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان مدارس شاهد افزود: میانگین معدل این مدارس در سال جاری بسیار خوب بوده و نشان‌دهنده تلاش و استعداد دانش‌آموزان است. آثار تولید شده در قالب نشریات و کتاب‌های دانش‌آموزی می‌تواند فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل‌های بعد منتقل کند.

وی با یادآوری شهدای دانش‌آموز جنگ ۱۲ روزه گفت: خون این شهدا باید در رگ‌های نسل امروز جریان پیدا کند و با نوشتن دل‌نوشته‌ها و ثبت خاطرات، دانش‌آموزان می‌توانند این میراث ارزشمند را به آیندگان منتقل کنند.

وی اظهار کرد: تلاش و پشتکار در کنار هوش، انسان را به فردی برجسته در جامعه تبدیل می‌کند. همانطور که استادان بزرگ مانند علامه طباطبایی با پشتکار شبانه‌روزی به موفقیت رسیدند، امروز دانش‌آموزان ما نیز می‌توانند با تمرکز و تلاش، آینده کشور را بسازند.

منادی گفت: کتابخوانی و مطالعه آثار ادبی و تاریخی اهمیت زیادی دارد و دانش‌آموزان باید با نوشتن و خواندن، فرهنگ مطالعه را در جامعه ترویج دهند و به عنوان سرداران عرصه تاریخ، ارزش‌ها و تجربیات گذشته را برای آیندگان حفظ کنند.

در مراسم، همچنین سید مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در سخنانی بر اهمیت نقش‌آفرینی نسل نوجوان در پاسداشت یاد و خاطره شهدا و گسترش فرهنگ ایثار تأکید کرد.
وی دانش‌آموزان را «راویان صادق ایثار با سلاح قلم» و آینده‌سازان فرهنگی و رسانه‌ای کشور خواند.

وی افزود: پنج رویکرد اصلی این پویش شامل:انتقال هویت ملی و دینی،ترویج فرهنگ تبیین و جهاد تبیین،شناسایی و کشف استعدادهای هنری و ادبی،پرورش خلاقیت و نوآوری و ارتقای مهارت‌های کارگروهی و این اهداف منطبق بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بر به‌روزآوری روش‌های تعلیم و تربیت و کار گروهی خلاقانه و مبتنی بر محیط‌های فناورانه تأکید دارد.

آذرکیش اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش نیز با محوریت اداره کل شاهد و ایثارگران، فعالیت‌های متنوعی برای رشد فرهنگی دانش‌آموزان در دستور کار دارد. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به «آیین اختتامیه رویداد ملی بازی و یادگیری ویژه معلمان مدارس شاهد» در مشهد و همچنین تدوین بسته‌های فرهنگی پس از جنگ ۱۲ روزه اشاره کرد که به معلمان و دانش‌آموزان ارائه شده است.
در پایان مراسم، از برگزیدگان این دوره تجلیل و بر تداوم فعالیت‌های فرهنگی ویژه دانش‌آموزان در سال‌های آینده تأکید شد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha