حسین محمدزاده در گفتوگو با ایسنا با اشاره به موقعیت طبیعی و کوهستانی این شهرستان و وجود پدیده سیلابها افزود: این سد در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده اما پس از گذشت شش سال هنوز آبگیری نشده است. وزارت نیرو اعلام کرده پروژه دارای مشکل فنی است، اما جای سؤال دارد که چرا در این مدت اقدامی برای رفع مشکل صورت نگرفته است.
وی با ابراز نگرانی از خروج سالانه حجم زیادی از آبهای روان از کشور اظهار کرد: در شرایطی که کشاورزان درگز با خاکی حاصلخیز مواجهاند، شاهد از دست رفتن ۳۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب آب در فصل بارشها هستیم که از مرز خارج میشود.
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ناشی از بیاثر بودن سدهای منطقه خاطرنشان کرد: اگر این سدها تأثیر منفی نداشتهاند، حداقل اثر مثبتی هم بر زندگی مردم نداشتهاند.
وی همچنین از تصویب شبکه زهکشی سد درونگر خبر داد و اظهار کرد: پس از رفع ایرادات برای اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است و امیدواریم تا پایان سال مجوز و اعتبار لازم برای اجرای عملیات تخصیص یابد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: سد ابیورد، سدی خاکی با هسته رسی است که در جنوب شرقی شهرستان درگز بر روی بستر رودخانه احداث شده است. این سد با ارتفاعی حدود ۶۲ متر از پی و طول تاج ۱۷۵ متر، ظرفیتی معادل ۳۱ میلیون مترمکعب برای ذخیرهسازی روانابهای منطقه دارد. تونل انتقال آب این سد نیز با توان عبور ۵۰ مترمکعب در ثانیه، امکان کنترل و هدایت بخش قابلتوجهی از جریانهای سطحی را فراهم کرده است.
وی بیان کرد: تأمین آب آشامیدنی و بهداشتی شهر درگز و روستاهای پیرامون، کنترل و مهار سیلابها و فراهمسازی آب مورد نیاز صنایع و گلخانههای فعال در منطقه از اهداف ساخت سد ابیورد بوده است.
نقش گذر مرزی لطفآباد در سند ملی ترانزیت پررنگتر شد
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی در ادامه از تصویب سند ملی ترانزیت کشور و تقویت جایگاه گذر مرزی لطفآباد در این سند خبر داد و گفت: در جلسه شورای ترانزیت و گذر مرزی که با حضور معاون اول رئیسجمهور، وزیر راه و مسئولان ملی با محوریت تصویب سند ملی ترانزیت در تهران برگزار شد گذر مرزی لطفآباد به عنوان یکی از نقاط کلیدی کشور، جایگاه ویژهای در آن پیدا کرده است.
وی با تأکید بر اهمیت اقتصادی گذر مرزی لطفآباد افزود: شهرستان درگز میزبان یکی از بزرگترین پایانههای مرزی و گمرکات کشور است که برای جمعیت قابلتوجهی اشتغال ایجاد کرده و نقشی همسنگ با چندین کارخانه بزرگ در تولید، درآمدزایی و رونق اقتصادی منطقه دارد.
محمدزاده با اشاره به مزیتهای راهبردی این مرز در توسعه تجارت خارجی و ترانزیت بینالمللی تصریح کرد: مرز لطفآباد در مسیر ارتباطی ایران و کشورهای آسیای میانه، بهویژه ترکمنستان، از جایگاه ویژهای برخوردار است و فعالسازی ظرفیتهای آن میتواند سهم مهمی در افزایش مبادلات تجاری، صادرات غیرنفتی و رونق اقتصادی شرق کشور ایفا کند.
وی همچنین از پیگیری برای توسعه زیرساختهای حملونقل در محور لطفآباد-درگز-مشهد خبر داد و گفت: یکی از اهداف اصلی در تصویب سند ملی ترانزیت، پیوند دادن طرحهای عمرانی استان با مسیرهای ترانزیتی اصلی کشور است تا بودجههای ملی به صورت هدفمند و مؤثر هزینه شوند.
نماینده درگز افزود: با اجرایی شدن این سند، انتظار میرود بخشی از منابع توسعه جادهای و امکانات گمرکی کشور به این منطقه اختصاص داده شود؛ اقدامی که نه تنها موجب افزایش تردد بار و مسافر از مرز لطفآباد خواهد شد، بلکه زیرساختهای خدماتی و لجستیکی درگز را نیز تقویت میکند.
وی خاطرنشان کرد: تحقق کامل اهداف سند ترانزیت نیازمند همکاری مستمر دستگاههای اجرایی، وزارت راه، گمرک و بخش خصوصی است و در صورت تداوم این هماهنگی، شهرستان درگز میتواند به یکی از محورهای اصلی ترانزیت شمال شرق کشور تبدیل شود.
لزوم اولویتبندی پروژههای ملی و پرهیز از موازیکاری
محمدزاده در ادامه با انتقاد از پراکندگی طرحهای عمرانی در کشور گفت: وجود بیش از ۷۰ هزار پروژه نیمهتمام در کشور نتیجه نبود تدبیر و فقدان اولویتبندی در تخصیص منابع در گذشته است. باید بر اساس امکانات واقعی تصمیم بگیریم نه بر مبنای فشارها یا مطالبات مقطعی.
وی افزود: در هیچ کشوری نمیبینیم که در فاصله ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتری دو فرودگاه احداث شود، اما در ایران ۸۵ فرودگاه ساختهایم که بسیاری فاقد توجیه اقتصادی هستند. متأسفانه این نگاه نادرست در سایر بخشها نیز دیده میشود؛ به گونهای که در برخی مسیرها همزمان آزادراه، فرودگاه و راهآهن احداث شده است.
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما میراثدار اشتباهات بزرگ از دوران گذشته هستیم، خاطرنشان کرد: به جای گسترش پروژهها، باید تکمیل طرحهای نیمهتمام را در اولویت قرار دهیم تا منابع کشور هدر نرود.
ظرفیتهای تاریخی و اقتصادی درگز مغفول مانده است
محمدزاده، با تأکید بر اهمیت راهبردی و تاریخی این شهرستان گفت: درگز از دیرباز دروازه ارتباطی ایران با آسیای میانه بوده و امروز نیز بهعنوان یکی از مهمترین مرزهای اقتصادی و ژئوپلیتیک کشور شناخته میشود.
وی با اشاره به طبیعت بکر، دشتهای حاصلخیز و همجواری درگز با کشور ترکمنستان، این منطقه را یکی از نقاط ویژه برای سرمایهگذاری در حوزههای مرزی و صادرات کالا دانست و افزود: با وجود ظرفیتهای متعدد، متأسفانه زیرساختها، مسیرهای ارتباطی و منابع آبی در وضعیت مطلوبی نیست و حمایت کافی از معیشت مرزنشینان صورت نگرفته است.
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درگز زادگاه تمدن اشکانیان و پارتها و صاحب پیشینهای غنی از آثار تاریخی است، اظهار کرد: درگز دارای آثار باستانی منحصربهفردی از جمله شهر باستانی بندیان است که هنوز بهدرستی شناخته و معرفی نشدهاند. از اواخر دهه ۷۰ تاکنون فعالیت جدی در حوزه کاوشهای باستانی شهرستان انجام نشده و بسیاری از عرصهها در وضعیت بلاتکلیف باقی مانده است.
محمدزاده در ادامه با اشاره به ظرفیتهای طبیعی و گردشگری درگز اظهار کرد: درگز به دلیل طبیعت بکر خود در فصول مختلف سال قابلیت بالایی برای جذب گردشگر دارد. معرفی درست این جاذبهها و ایجاد امکانات اقامتی و دسترسی آسانتر میتواند تحولی مهم در اقتصاد محلی ایجاد کند.
وی افزود: دهستان میانکوه با ۲۳ روستا، بهجز فصل زمستان در سایر ایام سال پذیرای هزاران گردشگر است. برنامهریزی شده تا پایان آبان، پس از سالها انتظار، مسیر دسترسی این دهستان آسفالت و شرایط برای توسعه گردشگری مهیاتر شود.
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر محوریت گردشگری تاریخی-فرهنگی، خواستار توجه جدی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شد و افزود: شهرستان درگز پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری تاریخی در شمال شرق کشور را دارد. شناخت و معرفی شایسته شهر باستانی بندیان و سایر محوطههای پارتها و اشکانی، مستلزم تخصیص اعتبارات لازم برای کاوشهای باستانشناسی و مرمت اضطراری است.
وی در خصوص معیشت مرزنشینان که بار اصلی توسعه اقتصادی را در حوزه مرز به دوش میکشند، اظهار کرد: تأمین امنیت و رونق اقتصادی مرزنشینان، خود ضامن امنیت ملی ماست. باید مشوقهای لازم برای فعالیتهای اقتصادی آنها، از جمله تسهیلات بانکی، ساماندهی بازارچههای مرزی و حمایت از صنایع تبدیلی کشاورزی در مناطق مرزی درگز، به صورت جدی عملیاتی شود.
محمدزاده در پایان تأکید کرد: تکمیل زیرساختهای کلیدی مانند آسفالتریزی جادهی دسترسی به دهستان میانکوه، نه تنها یک پروژه عمرانی، بلکه گامی اساسی در جهت تحقق شعار «توسعهی گردشگری و اشتغالزایی محلی» در شهرستان درگز است و این پیگیریها با جدیت تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام


نظرات