• جمعه / ۳۰ آبان ۱۴۰۴ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1404083018999
  • خبرنگار : 71442

گفت‌وگو با محمد مهاجری

نقد شورای اطلاع‌رسانی دولت/ارزیابی عملکرد ایسنا

نقد شورای اطلاع‌رسانی دولت/ارزیابی عملکرد ایسنا

محمد مهاجری اخیرا با انتقاد از عملکرد شورای اطلاع‌رسانی دولت، این نهاد را تشکیلاتی عریض و طویل و بی‌فایده خوانده، چرا که معتقد است با توجه به توانمندی رسانه‌های غیرحاکمیتی، می‌توان رسانه‌های دولتی را کوچک‌سازی و به بخش خصوصی واگذار کرد.

محمد مهاجری _ عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت _ در گفت‌وگو با ایسنا به تبیین دلایل آنچه "ناکارآمدی شورای اطلاع‌رسانی دولت" عنوان می‌کند پرداخت و از ضرورت کوچک‌سازی رسانه‌های دولتی گفت.

او که اخیرا در یادداشتی خطاب به مسعود پزشکیان _ رئیس‌جمهور _ پیشنهاد انحلال این شورا را مطرح کرده است، در پاسخ به این پرسش که "چه زمانی به این نتیجه رسیده که شورای اطلاع‌رسانی دولت ناکارآمد است؟" توضیح داد: در دولت قبل متوجه شدم که با گسترش آیین‌نامه شورای اطلاع‌رسانی دولت و افزودن نیروهای زیاد، تشکیلات عریض و طویلی ایجاد کرده‌اند بدون اینکه هیچ منفعتی داشته باشد. این تشکیلات واقعاً هیچ منفعتی نداشت.

مهاجری با مقایسه عملکرد این شورا در دولت‌های سیزدهم و چهاردهم، گفت: معتقدم در دولت چهاردهم ممکن است یکی دو درصد مفیدتر از دولت سیزدهم بوده باشد اما واقعاً شورای اطلاع‌رسانی با این تشکیلات، خیلی کاری ازش برنمی‌آید.

او با بیان اینکه احساس می‌کند بدون این شورا نیز می‌توان به اهداف اطلاع‌رسانی دولت دست پیدا کرد، گفت: واقعا نیازی به این تشکیلات گسترده نیست.

این فعال سیاسی و روزنامه‌نگار باسابقه با اشاره به توانمندی رسانه‌های غیردولتی گفت: امروزه فضایی به وجود آمده که رسانه‌های غیرحاکمیتی و غیردولتی به اندازه‌ای رشد و گسترش پیدا کرده‌اند که به راحتی می‌توانند جایگزین رسانه‌های دولتی شوند. با توانمندی و قدرتی که در رسانه‌های غیرحاکمیتی می‌بینیم، این امر می‌تواند در فضای بخش خصوصی بسیار بهتر محقق شود.

مهاجری با مقایسه هزینه‌های رسانه‌های دولتی و خصوصی، با بیان اینکه رسانه‌های خصوصی بسیاری داریم که با هزینه‌های بسیار پایین‌تر و سرعت بیشتر این کار را انجام می‌دهند، گفت: چرا باید خبرگزاری دولت چندصد نیرو داشته باشد یا روزنامه دولت ۴۰۰ نفر نیرو داشته باشد، در حالی که روزنامه‌های خصوصی به مراتب قوی‌تر با ۱۰۰ نفر می‌توانند هم حرفه‌ای‌تر و هم با هزینه‌های کمتر عمل کنند؟

او در پاسخ به اینکه ممکن است برخی بگویند رسانه‌های دولتی برای ارائه روایت خاصی از اتفاقات لازم هستند، گفت: اگر هم اینطور باشد به نظرم یک خبرگزاری دولتی یا حداکثر دو خبرگزاری حاکمیتی کفایت می‌کند. من به طور جدی و با اطلاع عرض می‌کنم که رسانه‌های خصوصی ما به مراتب پرمخاطب‌تر و حرفه‌ای‌تر عمل می‌کنند و رسانه‌های دولتی با وجود هزینه‌های گزاف، عملاً بازده چندانی ندارند.

درباره ایسنا در بیست‌وششمین سالگرد راه‌اندازی‌

محمد مهاجری در بخش دیگری از این گفت‌وگو به خبرگزاری ایسنا اشاره کرد و با یادآوری اینکه شاید زمانی رسانه‌های حاکمیتی نیاز کشور بودند زیرا بخش خصوصی وجود نداشت، گفت: امروزه با رشد اینترنت و گسترش فضای مجازی، بسیاری از رسانه‌های غیرحاکمیتی مؤثرتر و موفق‌تر هستند.

او درباره عملکرد ایسنا گفت: ایسنا در نوع خودش زمانی بی‌نظیر بود و البته من ایسنا را رسانه ناموفقی نمی‌دانم، اما به صورت کلی وقتی همه رسانه‌های حاکمیتی را با هم جمع می‌کنید، حاصل جمع آنها موفق نیست.

مهاجری در پاسخ به این پرسش که برای برون‌رفت از این وضعیت چه پیشنهادی به رسانه‌ها دارد، با بیان اینکه پیشنهادش این است که رسانه‌ها به تدریج به بخش خصوصی واگذار شوند، مطرح کرد: رسانه‌های دولتی باید اولاً کوچک شوند و ثانیاً به واقع به بخش خصوصی واگذار شوند.

او با بیان اینکه اگر این رسانه‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند، بسیاری از هزینه‌های فعلی دولت کاهش خواهد یافت، گفت: وقتی در رسانه دولتی هستید، برد رسانه و تعداد مخاطب برایتان اهمیتی ندارد؛ فقط انجام کاری مورد نظر است که مورد رضایت مسئولان باشد. همان‌طور که در اقتصاد دنبال واگذاری به بخش خصوصی برای افزایش بهره‌وری هستیم، در مورد رسانه‌ها نیز همین‌طور است. اگر به دنیا نگاه کنید، موفق‌ترین رسانه‌های دنیا متعلق به بخش خصوصی هستند.

او در پایان به تاریخچه ایسنا اشاره کرد و با بیان اینکه ایسنا در ابتدا یک خبرگزاری دانشجویی بود، درباره مسیری که تاکنون طی کرده است، گفت: دانشجویان رشته‌های مختلف در آنجا مشغول کار می‌شدند و حسن کار این بود که چون همه دانشجو بودند، به صورت کار دانشجویی و با انگیزه شخصی اداره می‌شد. بسیاری از دانشجوها در آنجا توانایی‌های حرفه‌ای کسب می‌کردند و پس از فارغ‌التحصیلی به کار دیگری می‌پرداختند، اما به تدریج به این نتیجه رسیدند که باید افرادی را که حرفه‌ای و پرسابقه می‌شوند حفظ کنند.

مهاجری سپس گفت: اگر همان زمان فقط ۲۰ درصد از این نیروها حفظ می‌شدند، کفایت می‌کرد. بعید می‌دانم امروز بیش از ۲۰ درصد نیروهای ایسنا دانشجو باشند، بنابراین هدف اولیه‌ای که ایسنا به عنوان خبرگزاری دانشجویان ایران ایجاد شد، امروزه تا حد قابل توجهی بی‌مسما شده است. من همه خبرگزاری‌ها را رصد می‌کنم. در مقایسه با سایر خبرگزاری‌های حاکمیتی، ایسنا موفق‌تر از بقیه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha