به گزارش ایسنا، پلهای تهران به عنوان شریانهای حیاتی شهر هر روز بار سنگین ترافیک و تردد میلیونها خودرو را تحمل میکنند و نقش مهمی در پایداری شبکه حملونقل پایتخت دارند. بسیاری از این سازهها دههها پیش ساخته شدهاند و اکنون با فرسودگی مصالح، افزایش لرزه خیزی و فشار مضاعف ناشی از توسعه شهری مواجهند؛ مسائلی که خطرپذیری آنها را به طور قابل توجهی افزایش داده است.
در چنین شرایطی، مقاومسازی پلها نه یک اقدام لوکس، بلکه یک ضرورت فوری برای حفظ ایمنی شهروندان، کاهش خسارات احتمالی در بحرانهایی مانند زلزله و تضمین تداوم خدمترسانی شبکه حمل و نقل است. بیتوجهی به این موضوع میتواند پیامدهای جبرانناپذیری داشته باشد؛ در حالی که اجرای برنامههای منظم ارزیابی و بازسازی و تقویت سازهها میتواند آیندهای امنتر و پایدارتر برای تهران رقم بزند.
حجتالاسلام سید محمد آقامیری در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه در مجموع ۵۱ پل در تهران نیازمند مقاومسازی هستند، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۰ تنها ۲۴ پل مقاومسازی شده بود. این در حالیست که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، مدیریت شهری موفق شده است تا ۱۷ پل دیگر را به طور کامل مقاومسازی کند. همچنین برنامهریزی شده تا ۱۰ پل دیگر نیز تا پایان بهار ۱۴۰۵ تکمیل و مقاومسازی شوند.
آقامیری با اشاره به اینکه سرعت اجرای پروژههای زیرساختی در این دوره چند برابر شده است، گفت: در مجموع، تعداد پلهای مقاومسازیشده در دوره جدید معادل عملکرد بیش از یک دهه گذشته بوده و این امر نشاندهنده تمرکز جدی بر ایمنی سازههای شهری است.
وی درباره وضعیت پلهای قدیمی از جمله پل سیدخندان نیز توضیح داد: این پل اولویت مقاوم سازی نیست؛ پس از اتمام پروژههای اولویتدار، بررسی و مقاومسازی این پل نیز در دستور کار قرار میگیرد.
رئیس کمیته عمران و زیرساخت درباره پل حافظ نیز بیان کرد: مقاومسازی پل حافظ نیز مورد نیاز است و چون تصمیم بر حفظ سازه فعلی و عدم برداشت پل گرفته شده، مطالعات تکمیلی آن در حال انجام است.
آقامیری در پایان تأکید کرد: پروژههای در اولویت، ابتدا تکمیل میشوند و پلهایی که شرایط پایدارتر دارند در مراحل بعدی به صورت برنامهمحور، وارد چرخه مقاومسازی خواهند شد.
انتهای پیام

نظرات